12 oktober, 2008

Innekos

Nå er høsten her for fullt og jeg kjenner virkelig høstværet tar grepet. Ute er det 8 grader. Regnet pisker mot vinduene, det uler rundt hushjørnene og knirker i mitt gamle hus. Kroppen blir i ulage i slikt vær, men jeg fryder meg likevel over ”maleriet” utenfor vinduet. Trærne har mistet en del blad de siste dagene, men de som fortsatt er igjen har en nydelig farge. Jeg koser meg i godstolen med et ukeblad, peiskos og tente stearinlys. Dette morsomme diktet om mannsdominans i språket vårt fant jeg i ”Ute og Hjemme”.

Vi sier manns minne,
Hva er i veien med hukommelsen til en kvinne?
Vi går i fedrenes spor –
er det ingen som spør etter mor?
Vi kommer i grevens tid –
Grevinnens er kanskje forbi?
Vi spiser et herremåltid,
om kokka er kvinne har intet å si.
Å være stolt som en hane er ikke så galt,
Men å bli kalt høne, det er fatalt.
Hva lyder verst, syns du –
å være olm som en okse, eller dum som ei ku?
En arbeidsgamp intet skjellsord er,
Det er verre å bli kalt for ei gammel merr.
Er du ung og litt av en type,
blir du kalt for ei lekker rype.
Men når du blir eldre, er det ikke gøy
å bli kalt for ei gammel røy.

Ha fortsatt en god søndag!

Ingen kommentarer: