17 oktober, 2008

El Petromar & Orillas del Mar

Helt siden jeg var på Gran Canaria første gang i 1987 har jeg drømt om å bo i Puerto de Mogán. Den idylliske perlen i Atlanterhavet, som ligger ca 210 km fra Afrikakysten. I over 20 år har jeg feriert i Puerto Rico, med unntak av ett år i Playa del Cura. Hver eneste ferie på Gran Canaria har jeg tatt en eller flere turer til Puerto de Mogán. Enten med båt eller buss. Nå har jeg gått lei av ”turistghettoen” Puerto Rico og vil prøve noe nytt. Vel og merke må jeg reise til Puerto Rico eller Arguineguin for behandling, men det spiller ingen rolle. Her hjemme kjører jeg 15 km til det fysikalske instituttet, der nede blir det en busstur på 12 km til en rimelig pris med busskort.

Via Internett fant jeg et rimelig bosted. Leilighetene ”El Petromar” ligger i gamlebyen, med kort vei til havnen. Jeg har nå bestilt 2 roms leilighet med balkong til €30/NOK250 pr. natt. Vel og merke balkong uten utsikt, men det er stor takterrasse med en fantastisk utsikt og denne er til fritt bruk for gjestene i de 5 leilighetene.


Utsikt fra El Petromar (Foto: Ole Aasgaard)

Klikk på denne for flere bilder fra leilighet og restaurant: http://www.apartamentoselpetromar.com/
Eieren driver også den eldste restauranten i Puerto de Mogán, ”Orillas del Mar” (havkanten) hvor jeg har spist lunsj mange ganger. Familiebedriften drives av Antonio Navarro og kjøkkenet styres av han kone Milagros. Parets datter og to sønner hjelper også til i restauranten, som vanlig i en familiebedrift. Alle yter fra morgen til kveld. Helt til alle er forsynt og glassene blir fylt på ny og noen begynner å klimpre på gitar. Da synger Antonio! Med en stemme som griper alle i det myke nattemørket der gitarene skifter mellom fyrig brus og vemodig og lengtende klimpring. Antonio liker at både venner og gjester deltar i sangen.

54 dager til jeg reiser og jeg gleder meg virkelig til dette oppholdet!



When I’m going to Gran Canary in December I will stay in Apartments El Petromar, Puerto de Mogán. The apartments and the Restaurant Orillas del Mar is owned by Antonio Navarro and his family. The meals are often accompanied by live Canarian, Spanish and South American music sung and played by Antonio and his friends.




54 days to go and I’m looking forward to this stay! Use the above link for website (red letters).

Ingen kommentarer: