05 april, 2009

Polish Spirit

Etter ommøblering av stuen i dag, sank jeg i kveld ned i godstolen. Helt utkjørt. Svitsjet fra ene kanalen til den andre på TV, uten å finne som passet mitt hode der og da. Inntil NRK2 dukket opp med "Hovedscenen" og fiolinisten Nigel Kennedy.
.
WOW... Den rocka fiolinisten har bestandig fasinert meg, så her vår det bare å nyte 1 time og 35 minutt med klassisk musikk. Vi fikk høre fra hans siste plate "Polish Spirit" og bl.a. fra Czardas-fyrstinnen. Nigel Kennedy ser mer ut som en uteligger enn en klassisk musiker!
Den vel 51 år gamle britiske artisten Nigel Kennedy er allsidig, utradisjonell og kan høres med London Filharmonikerne, Berlinerfilharmonikerne, Kate Bush eller popgruppa The Who. Hans mest kjente innspilling er nok Vivaldis ”Fire årstider” fra 1989 som solgte over 2 millioner eksemplarer.
Kennedy hater smarte fiolinister som vil vise at de kan spille flest noter i minuttet, - selv liker han å omtale seg som felespiller. Han bruker gjerne ordene "fucker" eller "geazer" om folk. Ikke fordi han er løsmunnet, men han mener at banning bringer folk nærmere hverandre og gjør musikkstjerner menneskelige.
.
I kveldens NRK2 program var Nigel Kennedy solist sammen med Det polske kammerorkester der de presenterte to konserter av de polske romantikerne Emil Mlynarski og Mieczyslaw Karlowicz. Utrolig vakker musikk. Kennedy bor nå i Krakov og er kunstnerisk leder for Det polske kammerorkester, et orkester han føler han har et helt spesielt nært forhold til. Han synes det er morsomt å kunne finne frem denne vakre musikken fra Polen - og formidle den til resten av verden. (Kilde: NRK og bildene er "lånt" fra Google)
.
Jeg fant en video på YouTube om og med Nigel Kennedy's "Polish Spirit".



Konklusjon; en fantastisk avslutning på en slitsom dag!

4 kommentarer:

Nunzio & Leyla sa...

Vi sitter to stykker her og nikker helt enig med din konklusjon av Nigel Kennedy. Vi har begge to hatt kjempestor sans for dette musikkgeniet helt fra første gang vi så ham i konsert.

Både for imaget, og ikke minst dyktigheten i det han presterer med sitt instrument. =)

Mvh Leyla & Nunzio

Synnøve. sa...

Hei Randi.
Visst er han en nytelse å lytte på.
Skulle gjerne hört mer av ham eg.

Stakk egentlig inn til deg for å önske det ei flott mandag.
Har besök her fremdeles så det blir litt lite blogging akkurat nå.
Klems Synne.

Brit. (lille meg) sa...

Har aldri hørt navnet før, jeg.
Så du skjønner jeg lytter ikke mye til sånn musikk. Men jeg hørte på denne videoen. Og det var absolutt verd å høre.
Ha en fin mandag!:)

Birgitta Kjellner sa...

Tack för presentationen av Nigel Kennedy. Fantastisk violinist!

Sköna dagar i Påsk önskar jag dig.

Mama Sóller