25 april, 2009

Idol på sekstitallet

CLIFF RICHARD & THE SHADOWS var mine idol på 60-tallet. Spesielt Cliff. Ååå, så betatt jeg var! Både av mannen og stemmen. Dengang kunne jeg vært med i "Kvitt eller dobbelt" i emnet Cliff Richard. En bok om Cliff's liv kunne jeg omtrent utenat. Lommepengene ble brukt til platekjøp, kinobilletter og plakater. Rommet mitt var tapetsert med bilder av Cliff! Når jeg i dag googlet Cliff, fant jeg hjemmesiden. Cliff'ern har faktisk 50 års jubileum i år og i den anledningen jeg hyller ham med et blogginnlegg. Du kan lytte og lese mer om ham på den offisielle hjemmesiden her.
Cliff's repertoar er stort og mange vil nikke gjenkjennende til Living Doll, The Young Ones, A Matter of Moments, The Minute You're Gone, Do You Want To Dance, Lucky Lips, On The Beach, I Could Easily Fall In Love With You, I Could Easily Fall In Love With You og Please Don't Tease, I Love You. En av favorittene var denne:


Sommeren 1965 fikk jeg oppleve mitt idol "in live". Ferieturen denne sommeren var med bil og telt sammen med 2 andre familier. Vi var bl.a. til Gøteborg og selvfølgelig måtte vi på Liseberg. Helt tilfeldig oppdaget vi en plakat med kveldens underholdning på hovedscenen; Cliff & The Shadows! De største artister unge jenter kunne oppleve midt på sekstitallet skulle opptre den kvelden vi var på Liseberg! Tusenvis av publikummere, deriblant 5 hylende jenter (i alderen 15 til 17 år) fra Ålesund. Vi holdt nesten på å besvime av yr glede. Dette var stort!!! Tenk å få oppleve disse "guttene" i levende live!
.
Vil du fortelle om ditt idol i ungdomstiden?

6 kommentarer:

Jorunn Helene sa...

Å så herlig fortalt om Cliff og shadows. Det var min favoritt også. Ingen kunne synge som han, med følelse.
Vi jentene var helt gele. he he.
Ha en riktig god helg.
klem fra meg helene.
Alias = E.B.
(vgb 24891 og 29386)

Turid sa...

Cliff ja han likte vi vel alle;)
Jeg var så ung at jeg drømte om at han skulle være broren min. Senere hadde jeg kanskje hatt andre drømmer...hihi.
Artig utfordring du kommer med...må tenke litt;)

Tante Grønn sa...

Hvis du ikke har glemt alle detaljene om Cliff, kan du jo melde deg på til neste sesong med Kvitt eller dobbelt ;) Det hadde vært et underholdende tema!

Mare Nostrum sa...

Det var vel The Shadows som fasinerte meg mest og på bildet ser vi Bruce Welsh, Brian Bennett, Jet Harris og Hank Marvin. Eller er det Brian? Bildet kan være såpass gammet at det er Tony Meehan.

Arti gjensyn Randi!

Anne sa...

Her har du hedret din helt ja!!
underlig hvordan våre ungdomshelter blir sittende litt fast i den hjernen du :-))

Unknown sa...

Helene, Tofo & Mare Nostrum:
Artig at dere likte Cliff.

Tante Grønn:
Stort sett alle kunnskaper om Cliff er slettet fra "harddisken", så jeg hadde nok gått ut etter første runde! Du vet noe må slettes for å lagre nye ting. Nå bruker jeg "ekstern harddisk" (internett) når jeg trenger opplysninger.

Anne: Trodde du ville fortelle om din ungdomshelt...