17 februar, 2009

Plaza de España & Parque Maria Luisa

Da Sevilla i 1929 arrangerte verdensutstilling hadde Spania mistet sine tidligere kolonier. Men vennskapet var ikke tapt. De tidligere koloniene var under verdensutstillingen representert ved praktfulle paviljonger. Disse vakre bygningene står i dag som vitnesbyrd om Spanias bidrag til utviklingen av ”Den nye Verden.”.
Den store halvsirkelformede plassen Plaza de España omsluttes av fantastiske Palacio Español, som skal uttrykke Spanias historie gjennom tidene. Bildet under er lånt fra Wikimedia.(Klikk på bildene, så blir de større.) Rundt plassen er det bygd inn 48 benker som er viet til de spanske provinsene. De er plassert ialfabetisk rekkefølge, alle vakkert dekorert med keramiske fliser, våpenskjold og kart av provinsen. Spania har 50 provinser, men Sevilla har ikke sin egen benk og de to kanariske provinsene (Las Palmas og Tenerife) er representert med kun en benk. Jeg synes benken for Albacete (Castilla-La Mancha) var vakker, men jeg rakk ikke å se så mange benker. Skulle så gjerne hatt bilde av mine favorittprovinser Islas Baleares og Las Palmas.
Palacio Español har imponerende tvillingtårn og den 200 meter lange bygningen med bueganger og vollgrav rundt. Plaza de España har vært åssted for mange filminnspillinger, bl.a. Star Wars ”Attack of the clones” og ”Lawrence of Arabia”.
Bak og rundt selve Plaza de España finnes de store parkområdene Parque de María Luisa. Parken er oppkalt etter Prinsesse Maria Luisa (hertuginne av Monpensier) som i 1893 donerte store tomteområder som tilhørte hennes hjem Palacio de San Telmo. Betingelsen for donasjonen var at området skulle brukes som en park for byens befolkning.
Parque de María Luisa er en fredfylt oase som bugner av bougainvillea, myrtehekker, fontener, skulpturer, statuer, små dammer, ornamentale broer og store trær som gir deilig skygge når sommertemperaturen når opp mot 40 grader. Her er mange skulpturer og monumenter, men jeg tar kun med en statue. Den er dedikert til den spanske forfatteren Gustavo Adolfo Bécquer som er kjent for sine romantiske dikt. Ved siden av forfatteren står to figurer som forestiller såret kjærlighet. De tre damene i front representerer fullkommen, drømmende og tapt kjærlighet. La Palomas Blancas, de hvite duene, har siden 1929 vært et kjennemerke for parken. Duene er etterkommere etter duer som ble gitt i gave fra Filippinene til verdensutstillingen i 1929. I parken er det mange flotte paviljonger som ble bygget til verdensutstillingen. Spesielt vil jeg nevne Pavilion Mudojar med sin spesielle arkitektur.
.
En liten forklaring om navnet Mudojar: I de senere stadier av spanjolenes gjenerobringer av landet fra maurerne, ble den mauriske arkitekturen mer blandet med den spansk. Da de forskjellige byer ble tatt tilbake, fikk maurerne lov til å bli og forsette sitt tradisjonelle virke. Den formen som oppsto ble kjent som mudejar. Bygningene fra denne epoken har utrolige mursteinsarbeider i tårn og spir, samt ornamenter i tre utskåret i taket.
Vakre vannliljer og palmer som speiler seg i vannet.
Området rundt Sevillas verdensutstilling i 1929 blir omtalt som en av Spanias vakreste og mest imponerende parker. Parque Maria Luisa har også, på samme måte som Plaza de España, vært mye brukt til filminnspillinger hvor man ønsker rammer fra førkrigsbebyggelse.
Sevillanere er heldige som har en så nydelig park i sitt nærområde. Her er en flott billedserie fra Plaza de España og Parque Maria Luisa.

I morgen skal jeg til Barrio Santa Cruz, det gamle jødiske området i Sevilla. Blir du med?

3 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Enda et flott og lærerikt innlegg fra deg.Jeg følger med i morra også jeg.Ha en fin kveld:o)

Anonym sa...

Heia Randi :)

Foerst maa jeg bare faa beklage ta jeg ikke har vaert her saa mye som jeg skulle oensket..har daarlig samvittighet for det.

Men saa maa jeg ogsaa faa si a det er alltid saa flott aa komme in her..alltid nye reisehistorier og vakre bilder, slik som dette siste innlegget ditt..nydelig :)

Hjertelig takk for at du deler Randi..du sprer glede du :)

Gode klemmer kommer din vei :)

Synnøve. sa...

Nå nyter eg flotte bilder atter en gang hos deg.
Man får liksom lyst å reise med en gang man ser din bilder.
De hvite duene har man ju hørt om men aldrig sett på slik.
Du har vært mye på reisefot trur eg.
Skal nyte litt til.
Håper det blir en flott onsdag.
Klems Synne.