17 februar, 2009

Barrio Santa Cruz

Først av alt vil jeg takke for gode tilbakemeldinger, både kommentarer her i bloggen og via mail. Koselig at dere liker mine reiseberetninger og det inspirerer til å skrive mer. Jeg siterer den tyske poeten Matthias Claudius: ”Når man gjør en reise, har man noe å fortelle.”.
I dag skal jeg ta dere med på en vandring i vakre Barrio de Santa Cruz i Sevilla. Området har i stor grad bevart sitt middelalderske utseende. Santa Cruz inkluderer byens fremste landemerke, den storslagne gotiske katedralen. Men selv uten denne turistattraksjonen er Santa Cruz en svært sjarmerende bydel og en severdighet i seg selv. Her kunne jeg faktisk ha bosatt meg! Dette bildet er min favoritt fra sommeren 1997.



Barrio de Santa Cruz, eller bare Santa Cruz i dagligtale, er området som var Sevillas jødekvarteret på 1200 og 1300-tallet. Fortsatt ser man merker etter denne tiden.


Området øst for katedralen er en labyrint av trange og krokete brosteinsgater mellom gamle kirker og hus med jernporter. Her er det svalere enn i resten av byen, noe som er verdt å vite når sommerheten står på som verst. Klimamessig har Sevilla den offisielle europeiske varmerekorden gjennom tidene; 50 grader ble målt den 4.august i 1881. Da jeg var der i 1997 var det rundt 40 grader, så det var godt hver gang vi fant skyggefulle steder. Spaniaposten skriver at det under hetebølgen i begynnelsen av 2003 skal det ha blitt mål hele 47,2 grader.
Når du rusler rundt i Santa Cruz dukker det opp stadig nye idylliske små torg med uterestauranter, fontener og rader med appelsintrær. Santa Cruz er kanskje det vakreste området av byen med trange gater og hvite hus hvor man kan sette seg ned på en av de mange tapasbarene og bare nyte stemningen. Området yrer av bodegas, tapasbarer og cervecerias. Vi spiste lunsj på den koselige restauranten på Hosteria del Laurel. Hva vi spiste? Tapas. Selvfølgelig, vi er jo i ”tapasland”! Inne på Laurel ble fotograferingen mislykket. Myten forteller at den kjente spanske forfatteren Don José de Zorilla bodde på Laurel rundt 1844 og ble inspirert av miljøet i Santa Cruz til å skrive det kjente skuespillet ”Don Juan Tenorio”. Denne statuen av forfatteren står på Plaza Refinadores i Santa Cruz.
 

Det var også her i Santa Cruz den franske forfatteren Mérimée fikk inspirasjon til å skape historien om den ildfulle sigøynerpiken Carmen. Carmen er en fransk opera i fire akter som er basert på Prosper Mérimées novelle fra 1845. Sigøynerpiken setter hjerter i brann og skaper intriger og drama på høyt nivå. Don José er mannen hun vil ha, men han er allerede forlovet med den unge Micaëla. Det bryr Carmen seg slett ikke om, hun vil erobre Don José. Hun er en ettertraktet ung dame og mange menn prøver å kurtisere henne, men de blir alle avvist. Georges Bizet skrev musikken til Carmen i 1872 og den er blitt verdens mest kjente opera.
 
Det var en opplevelse å rusle rundt i Santa Cruz med sine trange gater. Siden vi var her en søndag formiddag var det stille og rolig overalt. Til og med denne kirken var stengt!


Hospital de Venerables Sacerdotes ble grunnlagt i 1697 som sykehus for de gamle prester og fattige. Midler til driften kom fra et brorskap, rike sevillanere og de kongelige.
.
Siden 1991 har bygningen huset stiftelsen "Fondo de Cultura de Sevilla" og ble restaurert mellom 1987 og 1991. Venerables Sacerdotes ble innviet av Dronning Sofia 5.november 1991 og er et kulturelt senter for maleriutstillinger, konserter, foredrag og seminarer.
 
I Santa Cruz ligger også parken Jardines de Murillo, med sine gamle tykke trær, fontener og en høy dobbelsøyle med en løve og inskripsjonen «1492» til minne om oppdagelsen av Amerika av Christopher Columbus. Flere bilder fra Jardines de Murilla finner du her.
 

Guide Lisa har ikke bare gode kunnskaper om Portugal. Hun var et levende leksikon om Sevilla og Spania også. Heldig er den som får en slik guide på tur!

Jeg kunne gjerne tilbragt flere timer i dette området, men på organisert utflukt kan man jo ikke bestemme selv hvor lenge man vil være på de forskjellige steder.
.Denne ferien var dessverre før jeg kom inn i den digitale verden. Derfor har jeg skannet bare et lite utvalg av bildene jeg har. Hvis dere ikke har fått nok av Barrio Santa Cruz, kan dere bli med på en videotur:




Høydepunktet fra Sevillaturen kommer i morgen!
 

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hei Randi.
Eg nyter hvert ett bilde her. Når du var der nede, var du der lenge?
Av det du forteller og viser bilder av så skulle man tru du hadde värt der en måned minst. Hvordan greier du å få med deg så mye på den tiden du er der?
Hvordan klarer du og plukke ut hvor du vill?
Eg spör för vi sitter og planlegger turen vår. Reiser den 13 oktober till Madiera og vi pröver å finne ut hvor og vilke turer vi skal på.
Man vill ju se mest muligt liksom.
Klems Synne.

Anonym sa...

Jeg vil REISE mer! Jeg er stuck sittende fast her, mens verden venter på meg...

Det er så mye jeg ikke har sett, det er så mye jeg vil oppleve, og jeg vil bort fra denne kalde vinteren! Brr!