Blir du med på dagstur til Lisboa?
.
Under ferien i Falesia ville vi også prøve å få se litt mer av Portugal. Mens junior valgte jeepsafari som utflukt, dro vi voksne på utflukt til Lisboa. Opp i ”gryotta” og klar for en nesten 3 timer lang busstur til Portugals hovedstad. Lisa var vår guide på denne utflukten, dansk og en meget god formidler av sine kunnskaper om landet. Hun og mannen hadde etter mange ferier i Portugal bosatt seg i landet. Hun statsviter/agronom og han lærer, men i på 90-tallet drev de et bakeri på Algarvekysten. Lisa var som en "Sareptas Krukke" med informasjon.
.Turen gikk på motorveien gjennom landbruksområdet Alentejo som er et av Portugals vindistrikt. Her er også mengder av korkeik og eukalyptustrær. Vi ankom Lisboa på formiddagen og krysset elven Tejo over den flotte broen "Ponte 25. Abril", døpt etter revolusjonen for demokrati den 25. april 1974. Broen er en kopi av Golden Gate i San Francisco og var i 1997 Europas lengste hengebro, 2.277 m lang og med et midtspenn på 1012 meter. Trafikk i 2 etasjer; fire kjørebaner øverst og dobbeltsporet jernbane under.
.Turen gikk på motorveien gjennom landbruksområdet Alentejo som er et av Portugals vindistrikt. Her er også mengder av korkeik og eukalyptustrær. Vi ankom Lisboa på formiddagen og krysset elven Tejo over den flotte broen "Ponte 25. Abril", døpt etter revolusjonen for demokrati den 25. april 1974. Broen er en kopi av Golden Gate i San Francisco og var i 1997 Europas lengste hengebro, 2.277 m lang og med et midtspenn på 1012 meter. Trafikk i 2 etasjer; fire kjørebaner øverst og dobbeltsporet jernbane under.
På en høyde før vi kjører over broen står en kopi av Kristusstatuen i Rio de Janeiro. Selve statuen er 28 m høy. Fundamentet er 85 m høyt med fire betongpilarer som symboliserer de fire verdenshjørner. Foto under er lånt fra Google.
Imperiehovedstadens fordums storhet merker man fortsatt godt i Lisboa. Som i San Francisco kjører små, gule sporvogner opp og ned de bratte bakkene mellom byens sju høyder. Byen er både storslått, vakker og sjarmerende rufsete..Lisboa, som i starten het Olisipo, ble trolig grunnlagt av fønikerne ca. 1200 f.Kr., men var ingen by av betydning før omkring år 200 f.Kr. Da knyttet romerne byen til veinettet som gav forbindelse til Spania. Da maurerne kom på 700-tallet og gav den navnet Lixbuna, begynte Lisboa å spille en viktig rolle som handelssentrum. Etter ca. 300 år med maurisk styre, i 1147, ble byen inntatt av de kristne etter 17 ukers beleiring. Lisboa ble hovedstad i 1260 og utviklet seg til en av de viktigste handels- og sjøfartsbyene i Europa på 1400- og 1500-tallet. 1500-tallet var også tiden for de store oppdagelsesferdene som gikk til India, Afrika og Brasil. De berømte sjøfarerne brakte hjem gull, edelstener, elfenben, porselen og krydder og la grunnlaget for en utrolig rikdom.
.Ved et jordskjelv i 1755 ble halve byen ødelagt og 50 000 mennesker omkom. Hele bydeler ble oversvømt av flodbølgen skjelvet skapte. Etter katastrofen jevnet man den gamle middelalderbyen med jorden og skapte den "nye" bydelen Baixa, som i dag utgjør Lisboas sentrum. Baixa er konstruert som et rutemønster av rettlinjede, vakre avenyer og fine art nouveau-bygninger.
.Ut mot elven ligger den mektige Praça do Comércio-plassen og i bakkant av bydelen ligger Praça do Rossio. Denne plassen er et trafikknutepunkt og startstedet for den sterkt trafikkerte og brede (hele tolv filer!) hovedgaten Avenida de Liberdade som skråner svakt oppover og bakover i byen. Ved Rossio-plassen ble bussen parkert og vi fikk knapt 3 timer på egen hånd i byens sentrum. Vi brukte tiden til å rusle rundt i sentrum, studere bygninger og se på folkelivet.
Vi var enige om at vi ikke skulle i butikker, så det ble kun vindusshopping og lunsj i gågate under en parasoll. Varmen i sentrum var plagsom, så søkte til skyggefulle steder.
Neste stopp var Belém-tårnet som ligger ved innseilingen et par kilometer utenfor sentrum. Tårnet er trolig den severdigheten som trekker flest turister i Lisboa, men var stengt pga oppussing da vi var der. Det ble bygd på 1500-tallet for å hedre Vasco da Gama og var et ærefullt startpunkt for de store oppdagelsesreisene. Uheldigvis for oss var tårnet under renovering da vi var der og derfor stengt for turister. Foto lånt fra Google.Deretter gikk turen til det majestetiske Jeronimus-klosteret. Mosteiro dos Jerónimos er fra 1500-tallet. Klosteret er bygget på plassen hvor Vasco da Gama og hans besetning samlet seg for å be før de ga seg ut på sin avgjørende oppdagelsesferd på 1500-tallet. Fantastisk å få oppleve den vakre kirken Santa Maria de Belém og klosterhagen. Like ved ligger også det storslagne oppdagermonumentet som ble reist på 500-årsdagen for Henrik Sjøfarerens død i 1960. Dom Henrique el Navegador (1394—1460), portugisisk prins, sendte ut ekspedisjoner for å finne gull-landet Guinea.
.
Monumentet er gigantisk og jeg skulle så gjerne ha vært på toppen for å nyte utsikten over Lisboa. Men køen var lang og bussen skulle videre. Slik er det å være med på organiserte utflukter! På plassen foran monumentet er det utrolige mosaikkarbeider. Sentralt er en kjempestor kompassrose og midt i rosen et verdenskart hvor de viktigste oppdagelsesreisene er inntegnet. Tar med et postkort derfra som viser den fantastiske plassen mellom monumentet og Jeronimus-klosteret. Henrik Sjøfareren reiste selv aldri ut på de store hav. Han etablerte sjøfartsskolen i Sagres (det sydvestligste punkt i Portugal/Europa) og utdannet sjøfarerne som reiste rundt i verden fra Portugal. Med dette la han grunnlaget for det som en gang var Portugals storhetstid på havet. I Lagos (også på Algarvekysten) fikk han anlagt et skipsverft for å bygge og reparere skipene som skulle ut på langfart.
Vi var en også en rundtur gjennom området som skulle romme verdensutstillingen i 1998, dvs. året etter vi var der. Den enorme Expo-parken var under utbygging og her ble det ikke spart på escudos’en. Dette var et tidligere slumområde ved Tejoelven. Men riving av rønner, renovasjonen og byggingen av parken har ført til at området i dag er eksklusivt og moderne. Temaet for verdensutstillingen i Lisboa i 1998 var sjø og vann, både historisk og som viktig for framtidige generasjoner. Dette ble linket opp mot Portugal sin stolte fortid som sjøfartsnasjon. Expo-parken heter i dag Nasjonsparken (Parque das Nações). Alle verdens nasjoner er representert med egne flagg. Parken er et lekkert område med store åpne promenader, modernistisk design og store vannområder.
.
Siden Portugal ble med i EU (den gang EC) i 1986 har mye skjedd. En stri strøm av penger fra EU har resultert i modernisering, fornyelse og bedret levestandard i landet. Euro har vært landets valuta siden 1.januar 2002.
.Da vi skulle vende hjem til Algarve ble vi stående over 1 time i kø i sentrum før kom inn på 25.april-broen. Trafikken sto bom fast. Lisboa var i mange år kjent for trafikkaos, men etter at den nye Vasco da Gama-broen åpnet i 1998 ble dette mye bedre.
.
Vi hadde en lang og innholdsrik dag i Lisboa, men en så stor og innholdsrik by fortjener egentlig et lengre opphold.
.
FAKTA:
Innbyggertall: Cirka 600.000 (2,9 millioner i Stor-Lisboa)
Prisnivå: Lavt til middels i europeisk standard
Myntenhet: Euro
Språk: Portugisisk. De fleste forstår spansk, litt fransk og engelsk.
Transport: Lisboa sentrum er ganske kompakt, så du kan faktisk bruke apostlenes hester til det meste. Skulle beina bli slitne, har byen et stort nettverk av busser og metro. Drosjer er heller ikke så dyre på korte distanser.
Shopping: Som i andre land som har tatt i bruk euroen, har prisene i Portugal hoppet i været. Det er ikke spesielt mye billigere her enn i for eksempel Spania, men det er fullt mulig å få mye for pengene hvis du er bevisst. Omtrent samme prisnivå som hjemme på kjente merkeklær.
Restauranter: Byen har mengder av restauranter som serverer ferske skalldyr, reker, krabbe, hummer, kamskjell og lignende. Nasjonalretten bacalao finnes i hundrevis av ulike varianter. Det sies at Portugiserne har flere oppskrifter på bacalao enn det er dager i året! Selvfølgelig finnes også et godt utvalg i restauranter med internasjonalt kjøkken.
Uteliv: Til tross for hvor liten Lisboa er i utstrekning, foregår det masse på utelivsfronten. Og den lever opp til sitt rykte om å være en konstant fest - for den som ønsker det.
Flytid fra Norge: Ca 4 timer.
Når reiser man til Lisboa?
Sommeren kan være varm, men ved elven Tejo er det ofte en fin bris. Vinteren har ofte en del regnfulle dager, men solen kan slå til noen ganger og gi oppunder 20 grader. På høsten er det grønnere i utkantene av byen, mens våren er travel med turister, men mest behaglig å reise på. Lisboa er en fin helårsdestinasjon så lenge du kler deg etter forholdene.
4 kommentarer:
Det der så ut som et sted for meg. Vet ikke om jeg hadde kommet jem igjen.
Så absolutt en by jeg kunne reist til på nytt. Men så var det denne "spanskesyken" min da...
Lisboa står absolutt på listen min, ja Portugal generelt også, det er et land jeg ikke har besøkt. Flott innlegg.
Tror jeg må komme innom her oftere :)
V var i Lisboa i fjor sommer. Det er en deilig by,som jeg absolutt kunne tenke meg å besøke igjen.:) Synd dere fikk så lite tid der, da.
Legg inn en kommentar