22 januar, 2009

Til erindring

Ved tidligere besøk på Gran Canaria har jeg gjerne kjøpt gjenstander til erindring om mine besøk på "holmen". Siden jeg reiser såpass ofte, og gjerne til samme steder, begrenses innkjøpene.
.
En av de mest spesielle gjenstander er denne krukken som jeg putter minner i. Lokket har form som Gran Canaria og "håndtaket" er fjelltoppen Roque Nublo, som rager 1.803 m.o.h. Krukken er for meg som et imaginært album. Eller en slags Sareptas Krukke, en utømmelige minnekilde. Det er her jeg putter alle gode opplevelser.

For noen år siden fant jeg en liten Tara i en butikk som solgte varer fra en verne bedrift.
Som jeg skrev i forrige innlegg er Tara fruktbarhetsgudinnen for Guanchene.På shoppingtur i Las Palmas like før jul i 2002, falt jeg for denne katten.
Jeg bare MÅTTE ha denmed hjem!
Navnet er "El gato de dormir" - den sovende katten.
Den ser så ekte ut at mange har trodd jeg har fått ny "samboer".


Wikipedia skriver dette om suvenirer:
Suvenir (fra fransk souvenir, det vil si «minne») er en gjenstand som er et minne for det gjenstanden er knyttet til, oftest et spesielt sted, men også en hendelse, en opplevelse, en venn eller noe annet. De fleste suvenirer er masseproduserte pyntegjenstander som blir solgt til turister som hyggelige minner, gaver eller samleobjekt fra reisemålet de besøker. Slike turistsuvenirer har som regel motiv fra noe typisk ved stedet og mye kan betraktes som kitsch, det vil si dårlige etterlikninger av noe kunstnerisk.
.
Mine reiseminner stiller vel ikke i klassen kitsch?

2 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Den pusen lurte meg gitt,trodde den var levende med det samme jeg så bildet.Fine ting du har kjøpt på turene dine.Minner fra reiser er koselig å ha,pleier å kjøpe en liten ting fra plasser vi er for første gang.
Ha en fin kveld!

Unknown sa...

GATO har lurt mange! Enkelte har til og med satt seg ned for å klappe... Gjett om de skvetter til?

Ha en fin kveld du også!