Viser innlegg med etiketten Kreta. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kreta. Vis alle innlegg

11 februar, 2009

Μίκης Θεοδωράκης

Jeg har lovet dere "rosinen i pølsen" fra oppholdet på Kreta og her serveres den:
.
Som tidligere fortalt så jeg en dag i Chania en plakat som ga meg hjertebank. Plakaten var på uforståelig gresk, men med bildet av Mikis Theodorakis og et kor fikk meg til å forstå at det skulle være konsert et sted. Hvor??? Tok med et flyveblad og fikk min sønns venninne til å oversette. Joda, det skulle være konsert på Chania stadion om kvelden den 1.august i 1999.

Jeg var ikke sein om å kjøpe billett til konserten!

Konserten skulle starte kl 21:30 og jeg tok taxi til stadion.
Sunnmøringer er ikke kjent for å være beskjedne, er de vel? Heller ikke jeg!
Jeg brøytet meg freidig fram og fikk tatt dette bildet av Theodorakis i det han ankom stadion. 
 Det var ikke bare meg dette var stort for! 
Han er elsket av grekerne og det "kokte" på tribunen. 
Jeg gråt da Zorba ble fremført under konserten. 
Det gjør jeg faktisk også nå, i det jeg hører på stemningen i denne video som tar meg tilbake til konserten i 1999. Dette er en video er fra 2005, men stemningen er nesten autentisk med min opplevelse:

Konserten som varte i nesten tre timer, hadde tre avdelinger. Første avdeling var det kjente greske sanger av Theodorakis fremført av hans sønn Giorgos Theodorakis og sangerinnen Maria Farantouri, samt hans eget bouzouki orkester.
.
Deretter ble oratoriet "Axion Esti" framført. Mikis har satt musikk til tekster av mange av Hellas' største diktere, blant annet til Odysseas Elitys verk "Axion Esti" (oversatt "Verdig det er"). På scenen var et stort symfoniorkester, et barnekor med 120 sangere og 4 solister som fremførte dette vakre verket til ære for den greske kunst. Med Mikis som inspirerende og levende dirigent. Tilslutt fremførte Mikis selv 10-12 av sine kjente sanger, også noen kampsanger fra juntatiden. I en alder av 74 år må jeg si at Mikis imponerte! Han avsluttet sammen med sin faste greske sangerinne Maria Farantouri. Mange av sangene var de samme som Arja Sajonmaa har gitt ut på plate. Jeg sang med på svensk og grekerne rundt meg lurte sikkert på hvilket språk jeg sang på. Noen utlendinger var det nok på konserten, men sikkert ikke mange. Jeg hørte i alle fall kun gresk rundt meg.
.
Mikis Theodorakis og Maria Farantouri har kjent hverandre siden i 1963. Han hørte henne synge da hun var 16 år gammel og han mente hun var født til å synge hans sanger. Siden den tid har Maria har sunget mye Mikis, spesielt etter militærkuppet i april 1967 og i den tiden Mikis satt fengslet av juntaen. Fra hun var 20 år levde hun i eksil i Paris. Hun ble et symbol på motstand og demokrati gjennom de hundrevis av konserter hun ga med sanger av Mikis Theodorakis. Maria vendte tilbake til Hellas i 1974.
.
Lytt til denne video. Hør hvor likt Maria Farantouri og Arja Sajonmaa synger:

Konserten varte til over midnatt og stemningen var magisk! Måtte klype meg selv i armen for å forstå at jeg virkelig var tilstede! En konsertminne jeg ALDRI vil glemme!
..
Med denne opplevelsen avslutter jeg ferien på Kreta. Takk for at du ble med!

10 februar, 2009

Markedshallen Agora i Chania

Jeg (d)rømmer fra snø i Romsdal til solfylte Kreta.
Vil dere være med til markedshallen i Chania? Den heter Agora.
Agora ble innviet i 1913 og bygget der den raserte venetsianske bastionen Pittafora sto.
Rester av bastionen er blitt avdekket ved siden av den sydvendte inngangen.
Markedshallen er en korsformet bygning med mange butikker som selger lokale produkter.

(Bildet er lånt fra Wikimedia)
Jeg foretrekker lokale markeder framfor turistmarkeder. Junior var ikke begeistret for lukten av ferskt kjøtt og fisk kombinert med tropevarme, så han var raskt ute igjen.
Disse "vannkringlene" var jo rene kunstverk.
Tenk å få handle fra en slik ferskvaredisk... Luksus!
Markedshallen i Chania er verd et besøk!
Om dere vil se mer av Chania, finnes en video her.
Og her har jeg funnet markedshallen på Google Earth:

 

08 februar, 2009

Kong Minos' palass

Var en snartur på Gran Canaria i går, men i dag tar jeg dere med tilbake til Kreta. Vi skal til Knossos, til restene av det fantastiske minoiske palass som ligger like ved hovedstaden Heraklion (Iraklion).
.
Knossos hadde vi en flink guide og han gjorde omvisningen til en stor opplevelse. Han fortalte om de 4000 år gamle mytene som kretser rundt tyrekult, dobbeltøkser, helten Theseus kamp mot udyret Minotaurus i labyrinten og hvordan prinsesse Ariadne redder ham ved hjelp av en tråd. Alt skal ha funnet sted her. Kong Minos hersket på Knossos og her ble legenden om den forferdelige minotauren født.

Det første palasset ble bygd 2000 f.kr og det ble ødelagt ca 1700 f. kr. Det andre palasset ble bygd med en gang etter det første ble ødelagt, enda mer enestående enn det andre. Dette ble også ødelagt, ca 1500 f. kr, mest sannsynligvis av utbrytelsen av vulkanen på øya Santorini.
.Mange skjulte skatter kom frem i lyset da Sir Arthur Evans på begynnelsen av 1900-tallet startet utgravingene av Knossospalasset, et palass man trodde bare var en myte. Det skulle vise seg at Knossos har vært den høytstående, minoiske sivilisasjonens store sentrum. Trolig med over 100.000 innbyggere.
.Slik forestiller historikerne seg at Knossos var.
Turen gjennom en del av det en gang så storslåtte palasset er forunderlig. Vi imponeres over den langt fremskredne kulturen som eksisterte på Kreta lenge før Kristi fødsel og som kuliminerte i perioden 2000–1500 f.Kr.
.Palasset som ble bygget for rundt 4.000 år siden, hadde en overflate på 22.000 m² og ca. 1.500 rom. Helt utrolig! De hadde aircondition, vannklosett, fantastiske gull- og keramikkgjenstander. Veggene var dekorert med vakre freskemalerier. Under Sir Arthurs ledelse ble palasset gjenoppbygget på samme måte som han mente det en gang hadde sett ut. Tronsalen inneholder verdens eldste tronstol, utført i alabast. Det finnes også en kopi av den berømte delfin-fresken som var i dronningens gemakker. Det lille som er igjen av originalen kan man se i det arkeologiske museum i Heraklion. Det er her, i rommet med delfinene at dronningens baderom med vannklosettet var, kanskje verdens første!
. I Knossos var det avanserte vannsystem med forskjellige vannkanaler for renset drikkevann, vanlig regnvann og kloakk. Det var faktisk et meget sofistikert vannsystem på Knossos. Det kan tyde på at man hadde tilgang på mye vann og at man var avhengig av god vanntilførsel. Det har i alle år vært en gåte hvorfor den minoiske kulturen på Kreta forsvant så brått. En forsker mener det kan skyldes at vannforsyningene ble ødelagt av et jordskjelv som følge av det før omtalte vulkanutbruddet på Santorini.
Mer om Knossos her.
En utrolig lærerik dag, men en prøvelse å vandre rundt i 40 VARME grader!
Anbefaler andre ferierende på Kreta til å besøke Knossos, men kanskje unngå de varmeste periodene.

07 februar, 2009

Forstadsidyll & venetiansk havn

Som fortalt i forrige innlegg bodde vi i Nea Chora, en koselig forstad til Chania. Vi reiste med Star Tour og bodde på Hotel Falassarna. Her er en herlig blanding av lokalbefolkning og turister som bor på små hoteller. Ingen store "resorts" i dette området! Nea Chora har en deilig badestrand, uten masende strandselgere. Kun 150 meter fra hotellet til den lokale stranden og et godt utvalg av restauranter på strandpromenaden.

Vi var flere ganger inn til sjarmerende Chania, både på dag- og kveldstid. Byen er kjent for den hyggelige Venetsianske havnen med trange bakgater. Både rundt havnen og i bakgatene finnes et bredt utvalg av spennende butikker, restauranter og cafèer. Nesten helt nede ved havnen finnes "skinngata" hvor de selger skinn- og lærvarer til lave priser. Som mange andre steder på Kreta er det også mye keramikk å få kjøpt. Restaurant Semiramis ligger i en av bakgatene. Koselig restaurant, vi hadde til og med en rislende bekk like ved bordet vårt en av kveldene. I løpet av ferien hadde vi mange gode matopplevelser i denne ferien, men Semiramis tok førsteplassen. Kvelden disse bildene ble tatt spiste vi Chateaubriand med bakte poteter, pommes frites, ris m/grønnsaker, salat og 2 sauser (bearnaise og sjampinjong). Rett og slett et fantastisk måltid!
To herrer med bouzouki underholdt hele kvelden og det var skikkelig gresk stemning. Vi ble sittende i timevis den første kvelden vi var på Semiramis og var tilbake flere ganger i løpet av ferien. God atmosfære, nydelig mat og fantastisk service! I 2005 fant jeg en notisen i Se & Hør's reisebilag hvor Semiramis fikk terningkast 6.
Takk til min danske venn Svend som anbefalte restauranten! Han er et levende reiseleksikon, med greske øyer som spesialitet!
Skal jeg tilbake til Kreta (ikke juli/august), så vil jeg uten tvil velge å bo i Nea Chora og på Semiramis har jeg nok ikke spist for siste gang!En dag jeg ruslet rundt i havna, oppdaget jeg en plakat med et bilde av en person som ga meg heftig hjertebank! Hva som fikk meg i denne tilstanden, vil jeg skrive om i et nytt innlegg. Inntil videre blir mine lesere på pinebenken. "Rosinen i pølsen" skal avslutte mine skriverier fra Kreta. Følg med, følg med!

06 februar, 2009

Kreta - Zevs øy

Som mine trofaste lesere helt sikkert har forstått er Spania mitt ferieland. Jeg har stadig fått høre at jeg måtte reise andre steder og oppleve noe nytt. Jo da, jeg har prøvd og ”feilet”. Feilet er kanskje ikke rette ordet, men jeg har fått bekreftet at det er SPANIA som er mitt ferieland!
.
Sommeren 1999 var tiden inne for å prøve Hellas. Landet som så mange hadde skrytt opp i skyene. Junior og jeg valgte Kreta og bodde i Nea Chora, ca 2 km utenfor Chania. På grunn av tropevarme ble ikke dette ferien med stor F. Det indre Middelhav er definitivt ikke noe for meg om sommeren! Uansett, man må gjøre det beste ut av ferien og vi fikk 2 koselige uker på Kreta.
.Junior var på sykkeltur i fjellene, mens mor ville se litt mer av Kreta. Ved hjelp av reiseselskapets utflukter fikk jeg oppleve
  • Stavros – hvor den kjente filmen Zorba ble spilt inn.

  • Georgioupoli – en sjarmerende liten by med 500 innbyggere. 10 km lang sandstrand. Byen ligger midt mellom Chania og Rethymnon, på den sørligste delen av halvøya Drapanos.

  • Rethymnon - hvor vi kjørte gjennom byen og spiste formiddagsmat ved stranden. Egentlig skulle jeg gjerne hatt mer tid i denne byen.

  • Heraklion - som er Kretas hovedstad med ca 160 000 innbyggere og her stoppet vi 2 timer. Først var vi på Arkeologisk Museum og omvisningen var meget interessant. Masse kafèer og bra shopping. Stor havn med fergeforbindelser til flere steder.

  • Knossos – med sine fantastiske utgravinger.


(Klikk for større bilde.)

Kreta er Hellas' største øy, og den er også en av de største øyene i Middelhavet. Kretas historie kan spores helt tilbake til 2600 f.Kr. Det er her den minoiske sivilisasjon har sitt opphav, og flere minnesmerker fra den perioden står den dag i dag. På Kreta finner man en stolthet og en patriotisme som riktignok er gresk, men som fremfor alt representerer Kreta. Storheter som maleren El Greco, visesangeren og komponisten Mikis Theodorakis og urgrekeren Zorba, eller snarere hans skaper Nikos Kazantzakis, kommer alle fra Kreta. I følge sagnene ble guden Zevs født på Kreta. Med prinsesse Europa fikk han tre sønner, hvorav den ene, Minos, ble Kretas første konge.
.Kreta har totalt ca. 500 000 innbyggere, hvorav halvparten bor i hovedstaden Heraklion. Chania er den nest største byen med ca. 70 000 innbyggere. Rethymnon har ca. 28 000 innbyggere.
.
Flere innlegg om Kreta kommer.