07 februar, 2009

Forstadsidyll & venetiansk havn

Som fortalt i forrige innlegg bodde vi i Nea Chora, en koselig forstad til Chania. Vi reiste med Star Tour og bodde på Hotel Falassarna. Her er en herlig blanding av lokalbefolkning og turister som bor på små hoteller. Ingen store "resorts" i dette området! Nea Chora har en deilig badestrand, uten masende strandselgere. Kun 150 meter fra hotellet til den lokale stranden og et godt utvalg av restauranter på strandpromenaden.

Vi var flere ganger inn til sjarmerende Chania, både på dag- og kveldstid. Byen er kjent for den hyggelige Venetsianske havnen med trange bakgater. Både rundt havnen og i bakgatene finnes et bredt utvalg av spennende butikker, restauranter og cafèer. Nesten helt nede ved havnen finnes "skinngata" hvor de selger skinn- og lærvarer til lave priser. Som mange andre steder på Kreta er det også mye keramikk å få kjøpt. Restaurant Semiramis ligger i en av bakgatene. Koselig restaurant, vi hadde til og med en rislende bekk like ved bordet vårt en av kveldene. I løpet av ferien hadde vi mange gode matopplevelser i denne ferien, men Semiramis tok førsteplassen. Kvelden disse bildene ble tatt spiste vi Chateaubriand med bakte poteter, pommes frites, ris m/grønnsaker, salat og 2 sauser (bearnaise og sjampinjong). Rett og slett et fantastisk måltid!
To herrer med bouzouki underholdt hele kvelden og det var skikkelig gresk stemning. Vi ble sittende i timevis den første kvelden vi var på Semiramis og var tilbake flere ganger i løpet av ferien. God atmosfære, nydelig mat og fantastisk service! I 2005 fant jeg en notisen i Se & Hør's reisebilag hvor Semiramis fikk terningkast 6.
Takk til min danske venn Svend som anbefalte restauranten! Han er et levende reiseleksikon, med greske øyer som spesialitet!
Skal jeg tilbake til Kreta (ikke juli/august), så vil jeg uten tvil velge å bo i Nea Chora og på Semiramis har jeg nok ikke spist for siste gang!En dag jeg ruslet rundt i havna, oppdaget jeg en plakat med et bilde av en person som ga meg heftig hjertebank! Hva som fikk meg i denne tilstanden, vil jeg skrive om i et nytt innlegg. Inntil videre blir mine lesere på pinebenken. "Rosinen i pølsen" skal avslutte mine skriverier fra Kreta. Følg med, følg med!

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Men du har da värt på reisefot må en si...
Får ju masser av flotte tips av deg.
Ska kikke videre hos deg nå. Masse fin info du deler med oss andre.
Allt ok i Tomrefjorn
Her laver det ned noe kvitt noe...
Snö trur eg det heter...
Har komt 25-30 cm under dagen til nå...
Vill ikkje ha meir.
Klema Synne.