25 februar, 2009

Kanalbyen Amsterdam

Amsterdam har flere kanaler enn Venezia, flere broer enn Paris, flere historiske monumenter, moderne bygninger, duftende blomster og fargerike innbyggere enn de fleste andre europeiske storbyer. Kanalbyen er en av de mest besøkte byene i Europa.
.
Et besøk til denne flotte byen er nesten som å spasere rundt i det 17. århundre, sentrum av Amsterdam har mye sjarmerende arkitektur datert til denne perioden. Med sitt konsentrerte sentrum er byen perfekt å oppleve til fots. Bildet under er fra hovedgaten Damrak som går fra sentralstasjonen til Damplassen, som er den store møteplassen i Amsterdam. Bak pariserhjulet ligger det store Koninkljik Paleis (Det Kongelige Slott). Jeg var i Amsterdam første gang i 1969, men fra den turen har jeg ikke nesten ikke bilder. Da besøkte vi museer og diamantsliperi, var på kanaltur og shopping. Amsterdam er et lite mekka for de med sort belte i shopping. Konsentert sentrum, med mange handlegater.
I 2005 har formålet mest for avslapping, men vi var også turister i storbyen. Kjæresten hadde vært i Amsterdam på 70-tallet og det var han som valgte destinasjon for påsketuren. I løpet av de dagene vi var der, ble det mange spaserturer i byens vakre sentrum.Selv om Amsterdam ofte fremstilles som en kaldere og våtere versjon av Babylon, oversvømt av sex og dop, finnes det en annen side av byen også. Som mange andre europeiske byer har Amsterdam hatt sine glansdager og dette kan fortsatt merkes i byen. Fantastiske bygg med rike utsmykninger.I begynnelsen av det 17. århundre var Amsterdam verdens rikeste by og pengene som rant inn i den skitne havna i Amstel ble brukt til å bygge det bildeskjønne rutenettet av kanaler som byen er kjent for. Kunnskapen som ble tilegnet om hvordan lage land av sjø har blitt brukt i mange andre sammenhenger senere.Som sagt tok vi mange spaserturer og studerte vakker arkitektur. Selv i Red-Light District kan man velge å se bort fra ”vindusutstillingene” og studere husene. Som turist hører en spasertur i Red-Light District med! Men vi var der kun på dagtid og kun for å få et lite innblikk i denne underverdenen med sex og narkotika. Det er uunngåelig å få med seg at Amsterdam har utropt seg selv til Europas, hvis ikke verdens, sex-hovedstad. Prostitusjonen i Red Light District er begrenset til bestemte gater, hovedsaklig sidegater og allèer. Hele området har høy tilstedeværelse av politi, og mange overvåkningskameraer. Tilbake i hovedgaten satte vi oss på en uterestaurant og oppdaget ikke bakgrunnen før vi skulle gå derfra! Den tidligere hovedpostkontoret i hjertet av Amsterdam er en vakker bygning like ved det kongelige palasset på Damplassen. Siden 1992 har Magna Plaza forlystet alle shoppinginteresserte. Den imponerende fasaden har vært et kjent syn for besøkende i over et århundre: først som postkontor og nå som et shoppingsenter av internasjonal klasse. Bygningen er fra 1899 og utformet i neo-gotisk stil og presenterer en blanding av gotiske og romantiske elementer. Vakkert både utvendig og innvendig.
Den praktfulle sentralstasjonen (Centraal Station) er et kunstverk i seg selv. Bygningen er fra 1880, står på tre kunstige øyer og hviler på 8600 trepilarer som går 30 meter ned i grunnen. Dette er byggeteknikken overalt i Amsterdam. Under en kanaltur oppdaget jeg et parkeringshus for sykler ved siden av sentralstasjonen. Ikke så overraskende, vi er jo i landet der ALLE sykler! Jeg måtte selvfølgelig spasere en tur for å fotografere.
 I morgen drar vi på marked i Amsterdam. Blir dere med?

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hei der.
Jodu, eg fikk masse flotte tulipaner, men ikke til bursdagen da. Men det spiller ingen rolle.
Så flotte bilder du har fra Amsterdam. Det er lenge siden nå eg var i Amsterdam. Da eg for dit reiste eg med båt fra Göteborg.
Det var en deillig tur med båt först, så gikk man runt i Amsterdam og koste seg og såg på allt det flotte der.

Jeg venter med glede på turen til markdedet. Klart eg blir meg.
Klems fra oss på ett snöigt Digernes.
Synne.

Anne-Berit sa...

Så en gang en film der hendelsene var lagt til Amsterdam,og jeg kjente spesielt igjen plassen på det andre bildet ditt her.Mange scener var innspilt i det området.Gøy å se:o)

Mare Nostrum sa...

Sist jeg var i Amsterdam var jeg med John Irving i "Enke for et år". Det ble også en film av den...