13 desember, 2012

Stamplasser i Mogán

Gjennom 25 år har jeg fått en del stamplasser i Puerto de Mogán.
De første årene var det Casablanca som ble flittig besøkt.


Casablanca ble nedlagt for 7-8 år siden og Café de Mogán overtok lokalene. Bildet under er fra desember 2003 og jeg er på Café de Mogán. Dengang en liten kafeen med 2-3 bord, i et lite hjørne ved siden av Casablanca.


 Café de Mogán har jeg vært bare noen få ganger. Kafeen er stedets dyreste, dette er stedet for "se og bli sett". Selv ikke den flotte utsikten veier opp for prisene.  Bildet under ble tatt nå i januar 2013 og jeg spiser "Tortilla con jamon y queso" til lunsj.


Café de Mogán fotografert en stille morgen i desember 2009.  Da bodde jeg på Hotel Puerto Mogán og gikk ofte tur i havna før frokost.


La Tortuga har jeg også besøkt siden "tidenes morgen", eller litt ut på dagen...

Det var til denne restauranten jeg tok med venner som ferierte sammen med meg i Puerto Rico. Gjerne på middag om kvelden, for her er det flott å sitte ved solnedgang. Jeg har ikke besøkt La Tortuga så mange ganger de siste årene, men da jeg spiste der for 2 år siden var maten like god som tidligere.


Vil du spise god spansk mat og tillegg underholdes med spansk sang er Orillas del Mar stedet.

Restauranteier Antonio underholder sine gjester, ofte sammen med sine venner.  På kjøkkenet er fruen sjef og lager smakfull mat. Paella på Orillas del Mar anbefales!


På skrå over gaten (og gjennom parken) fra Orillas del Mar ligger ZOO Bar & Grill.
En spesiell restaurant med mange "dyr".  Koselig atmosfære, deilig mat og husets vin er kvalitetsvin.
I dag har jeg spist tapas her.  En deilig tapastallerken med kylling, tunfisk, serrano skinke, ost, kanaripoteter, pimentos, oliven, brød og aioli. En tapastallerken for 1 person koster €10, €16 for 2. Rikelig med mat og det smakte veldig godt.  Det blir flere repriser i løpet av ferien min!


De siste årene har det blitt mange kaffekopper på Placita.  De serverer også småretter og tapas anbefales.
Der har jeg allerede inntatt flere kaffekopper siden jeg kom lørdag.  Dette er stedet jeg kan sitte i lang tid alene, å se på folkelivet.  Og i tillegg kan jeg kontrollere hvem som flørter med mannen min.


Men ingen har så god kaffe som Sol y Luna i havnen! Selv om de ligger litt høyere prismessig er det en fornøyelse å komme på besøk til Ana og hennes ansatte. Ana feirer 25 år med kafeen i år, like lenge som jeg har feriert på Gran Canaria.  Kommer derfra nå og det er alltid en fornøyelse å besøke Sol y Luna. 


God og billig mat får du hos Saddalah og hans kone på Mogan Mar.  Nå har Saddalah utvidet restauranten og den er blitt dobbelt så stor.  Forsatt god og rimelig mat.  Alltid kjekt å komme tilbake hit!


Mogan Mar ligger i enden av strandpromenaden og har nydelig utsikt.


Ved siden av Mogan Mar ligger La Linterna. Har foreløpig ikke bilder fra La Linterna, men det kommer i andre halvdel av januar.  Det er også en tapasrestaurant som heter La Tabona som jeg vil skrive mer om senere.

Nå synger David Searle på Quintin 4 kvelder i uken og jeg har selvfølgelig også vært der.  En koselig liten bar/kafe på shoppingsenteret Mogan Plaza. David synger lñrdag, søndag, tirsdag og torsdag. Vel verdt et besøk, både for sang og mat. Har spist tapas der et par kvelder og det smakte godt!

En ny restaurant i Playa de Mogan som jeg vil anbefale; La Factoria.  Den ligger ved andre bro fra stranden. En flott restaurant med god mat og prismessig ligger de midt på treet.

Det var alt jeg hadde å skrive "hjem" om i dag.  Jeg har det utmerket og lurer på om ikke 5 uker ikke blir for lite for "spaniadama".

Lørdag skal jeg møte en bloggvenninne i Puerto Rico. Vi hadde også et lite bloggtreff her på "holmen" i desember i fjor.  Artemisia er en knakende kjekk trønderdame og vi går aldri tom for samtaleemne.

Vi "snakkes"!




1 kommentar:

Anne sa...

På selveste Luciadagen sitter du i shorst Randi, mens jeg hutrer innendørs, -17 grader og vind ute, så nyt litt varme for meg også :-)

Du gjør helt det rette, rømmer litt landet på denne kalde mørke årstida, og skal si jeg varmer meg på dine reisebrev jeg også, toppers!!!! Ingenting gleder mer enn å se at andre har det bra skal du vite, åsså med gode nyheter før du reiste bare må dette være toppers.

NYT DAGENE! Varm Anneklem fra kalde Trøndelag.