18 mars, 2009

Paris

Sommeren 2001 skulle Paris utforskes i 5 dager. Dette er virkelig en stor by med utrolig mange severdigheter og det er vanskelig å få med seg alt man gjerne vil se på så kort tid. Vi bodde dessuten langt utenfor byen og ble busset til og fra severdigheter. Med stor trafikk, ukjent sjåfør og guide som ikke var særlig godt kjent, ble det brukt for mye tid i bussen med køkjøring, feilkjøring og leting etter parkeringsplass. Bildene under representerer alle stedene vi fikk se kun på avstand, dvs. vi passerte med bussen.
  • Opera National de Paris - var så vidt innom og ble imponert over den flotte bygningen.
  • Arc de Triomphe - vi ankom 15.juli og Trikoloren hang fortsatt etter feiringen dagen før.
  • Pont d'Alma - med den evige flamme som nå brukes for å minnes Prinsesse Dianas tragiske dødsulykke 31.08.97 i Tunel Pont d'Alma. Dette monumentet er egentlig fra 1987 og ble satt opp med navnet "A Flame to Honor Friendship". Flammen er en kopi av flammen som bæres av Frihetsgudinnen i New York.
  • Musee du Louvre var på programmet tirsdag, men guiden var ikke klar over at Louvre var stengt hver tirsdag. Dermed ble også Louvre sett fra bussvinduet. Flause!

Ved Notre-Dame de Paris hadde vi 15 min. stopp.
Se eget innlegg om Notre-Dame.
Jeg rakk ikke engang å se etter Ringeren i Notre-Dame... Latinerkvarteret ble også sett fra bussvinduet. Navn på gaten har jeg ikke, men dette er et typisk Pariserstrøk. Da vi skulle på dagstur til Reims, ville noen i følget heller oppleve Disneyland.
Vi svinget innom der først og denne fornøyelsesparken er nok en opplevelse.Paris ble grunnlagt for nesten 2.000 år siden.
Vikingene kom til Paris allerede på 800-tallet og i 860 brant de byen til grunnen.
Det bor rundt 6,2 millioner mennesker i Paris med omegn og byen er i vekst.
Senere skal jeg skrive om steder som ble besøkt i Paris.
Bli med på videotur i Paris her og her.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Har aldrig värt i Paris. Men har lyst på en tur dit. Får no se når det kan bli tid til det da.
Flotte bilder som eg nyter av er det og.
Louvren er plass eg gjerne skulle besökt. Historie er morsomt.
Nå skal eg lese litt til.
Ha nå en flott kveld.
Klems Synne.

Anne-Berit sa...

Paris er drømmen.Etter å ha lest alle Maigret-bøkene,pluss alt annet som Georges Simenon har skrevet,så har drømmen min vært å komme en tur til Paris med omegn,med en lommekjent guide,og god tid.Skulle gjerne sett de stedene som er beskrevet så detaljert i bøkene hans at du kan tro du har vært der.Så det hadde vært gøy og sett om det stemte da,for jeg vet at det er autentiske beskrivelser.
Synd det ble så mye busskjøring på din tur.
Ha en fin kveld!