19 mars, 2009

La Tour Eiffel

Hva er Paris uten å oppleve Eiffeltårnet?
.
Tårnet er et av de mest berømte severdighetene i Frankrikes hovedstad og har vært midtpunkt for en rekke arrangementer. Det godt synlige landemerket i Paris ble i 2000 besøkt av mer enn 6,3 millioner mennesker. Vi ble først kjørt til Place du Trocadéro for å få best utsikt til Eiffeltårnet og for beste fotografering. Men det er neimen ikke så enkelt å fotografere i den store menneskemengden. Folk springer fram og tilbake. Om det er rett foran en fotograf tar ingen hensyn til, men jeg fikk i alle fall beviset på at jeg har vært der!Kilde: Wikipedia
Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 og stod ferdig til Verdensutstillingen i 1889 som en hyllest til hundreårsdagen for den franske revolusjonen. 300 stålarbeidere satte sammen 18038 stykker av stål ved bruk av 2,5 millioner bolter. I alt ble det brukt ca. 7000 tonn stål. Totalvekten er 9000 tonn.
.
Høyeste utsving i sterk vind er tolv centimeter, mens tårnet utvider seg maksimalt 15 cm i sterk varme. De fire fundamentene er gravd 9-14 meter ned i jorden og har hver en flate på 25 m2. Tårnet har 1665 trappetrinn til toppen og kostet i 1889 7,8 millioner franske franc (ca. 20 millioner norske kroner) å bygge. Med bakgrunn i den generelle sikkerhetstilstand for den tiden, er det bemerkelsesverdig at kun én arbeider døde under konstruksjonen.
Eiffeltårnet ble møtt med en del motstand fra offentligheten, da man mente at tårnet ville være en torn i øyet. I dag er tårnet anerkjent som et av de vakreste stykker arkitektur i verden. Den 31. mars 1889 kunne ingeniør Eiffel heise Trikoloren (det franske flagg) på toppen. Den første besøkende var den daværende prinsen av Wales (Edward VII), som besteg tårnet 10. juni 1889..Eiffeltårnet hadde opprinnelig kun tillatelse til å stå i 20 år, men da tårnet viste seg å være verdifullt for telekommunikasjon, ble det stående. Den 12. januar 1908 ble den første langdistanseradiomelding sendt fra tårnet. Eiffeltårnet var verdens høyeste byggverk frem til 1930, da det ble overgått av den 319 meter høye Chrysler-bygningen i New York.Eiffeltårnet er 300 meter høyt, uten å medregne tv-antennen på toppen som har en høyde på 21 meter. Vedlikeholdet av tårnet inkluderer 50 tonn mørk brun maling hvert syvende år.
.
I 2000 ble det installert blinklys og en rekke projektører. Disse lysene har etterhvert blitt del av det nattlige Paris. Projektørene har blitt som et fyr i Paris nattehimmel. Tårnet har også i en rekke praktiske formål, da det huser radio- og tv-antenner, en meteorologisk stasjon og er et luftfyr. I første og annen etasje finnes restauranter og på toppen en snackbar. Når det er pent vær og god sikt kan man se opptil 67 km utover Paris.
Allerede da vi var på Place du Trocadéro ble det faretruende mørkt og da vi ankom Eiffeltårnet åpnet alle himlens sluser seg. Fram fra buskene spratt paraply- og regncapeselgere, noe som helt sikkert ble en god butikk blant tusenvis av sommerturister. Etter godt over 1 time i kø ble vi tatt opp til andre avsats som er 115 m over bakken.
Med regn og tett tåke så vi ingen grunn til å ta heisen til topps. Dessuten var heiskøen lang, så vi ruslet heller rundt på andre avsats. Her er utstilling, souvenirbutikk og restaurant. En varm kopp kaffi fristet mer enn en kald topptur!
På bildet under ser vi mot Place du Trocadéro hvor de øverste bildene ble tatt.
Bildet under ble tatt senere samme kveld.
Litt for tidlig på kvelden, lysene gir full virkning først i mørket. Eiffeltårnet ble en våt og kald opplevelse, men jeg har vært der!

4 kommentarer:

Helene sa...

Hei Tok meg en tur oppom jeg, og ja takk tar gjerne en kopp kaffe :)) mens jeg leser og ser på det skjeve tårnet.:)Eiffeltårnet. Ett mektig og flott byggverk. Men litt skummelt med den skjevheten. Tror ikke jeg hadde turd å gå opp i det.:))
Tusen takk for kaffen og besøket hos meg.
Ha en nydelig kveld.
Klem helene.
E.B fra(vgb)

Randi's Tanker sa...

Så koselig at du fikk til til et kveldsbesøk Helene!

Mare Nostrum sa...

Fikk nesten lyst til å skrive litt om Gustave Eiffel, men lar det nesten være. Han har så mange byggverk etter seg. En gang jeg fulgte sykkelrittet Tour de France, fikk jeg plutselige se "Viaduc de Garabit" som også er et av hans verk. Se den her: http://en.structurae.de/photos/index.cfm?JS=57869
Som gammel jernbanegubbe har jeg en facinasjon for jernbanebruer... og denne er da utrolig vakker, eller?

Takk for gjensynet med tårnet!

Jan

synne sa...

Takk for den flotte men våte turen opp i tårnet. Dit hade eg gjerne reist, men er det så mange som skal opp i det så blir kanskje kö.
Men du har som sagt värt der.

Her sitter eg og huttrer og er litt frossen. Hodepina och kvalme...
Men det går sikkert over.
Gradestokken viser 5 minus, men fuglane synger så det er håp hehe...
Ha en flott fredag nå og kos deg. Hvor reiser vi neste gang?
Klem Synne.