Seinen renner gjennom det nordlige Frankrike. Elven er hele 776 km og er seilbar fra Le Havre til Nogent-sur-Seine ovenfor Paris. Mellom Paris og Rouen er det store industriområder og utrolig nok er disse to byene blant de største havnebyene i Frankrike.
Langs Seinen i Paris har kunstnerne sine boder på rekke og rad.
Ved Seinens bredder er det tidvis kø og dette er en yndet plass for medbragt lunsj. Jeg husker ikke navnet på broen på bildet under. Selvfølgelig måtte vi være med på et elvecruise på Seinen.
En båttur på Paris’ livsåre er en fin måte å oppdage Paris på.
Vi ble anbefalt å ta et cruise etter mørkets frembrudd.
En båttur på Paris’ livsåre er en fin måte å oppdage Paris på.
Vi ble anbefalt å ta et cruise etter mørkets frembrudd.
Vi gikk ombord i båten kl 21:30 på kvelden.
Når man opplever byen i kveldsbelysningen forstår man hvorfor Paris også kalles ”Lysets by” eller ”Paris ville lumière”. Vi opplevde en times flytende sightseeing i det magiske øyeblikket når "Lysets by" møter skumringstimen. Flomlysene var tent rundt monumenter og historiske bygg.
Vår guide på cruiset var telefoner hvor man kunne velge språk.
Men vi var uheldige med været!
15 minutt etter avgang kom regnet og panoramatak lukket oss inne.
Fotografering ble nesten umulig i plaskregnet, men jeg tar likevel med noen bilder fra cruiset.
Bildet under er Ponte Alexandre III
Broen ble bygget til Verdensutstillingen i 1900. Utstillingen fant sted på begge sider av Seinen og den nye brua ville gjøre det enklere for millioner av besøkende å krysse elven. Et av kravene som ble stilt da broen skulle bygges, var at den ikke hindret utsikt mellom Champs-Élysées og Les Invalides (tidligere militærsykehus, nå militærmuseum). Dette resulterte i en veldig lav bro. Ponte Alexandre III er kun 6 m høy, den er 40 m bred og har et enkelt spenn på 107,5 m.
Broen er overdådig dekorert med lamper og skulpturer av kjeruber og nymfer.
På hver side av Ponte Alexandre III finnes store forgylte statuer på 17 m høye granitt søyler.
Bildet under er lånt fra Wikipedia.
Kl 22 fikk vi oppleve et spektakulært lysshow hvor hele Eiffeltårnet blinket.
Fra år 2000 blinket 20.000 lys i 10 minutt hver kveldstime.
Høsten 2008 ble det bestemt at lysshowet skulle halveres til bare fem minutter.
Lysene bruker imidlertid ikke store mengder strøm, og tårnets drivere sier at tiltaket er mest symbolsk slik at andre kan følge opp med andre energisparende forslag.
28.mars 2009 blir Eiffeltårnet med på "Earth Hour".
Jeg gjorde et tappert forsøk på å forevige øyeblikket.
Et cruise på Seinen i nattemørket kan egentlig ikke beskrives, verken i ord eller bilder.
Derfor tar jeg med en video.
Vi møtes et annet sted i Paris!
Når man opplever byen i kveldsbelysningen forstår man hvorfor Paris også kalles ”Lysets by” eller ”Paris ville lumière”. Vi opplevde en times flytende sightseeing i det magiske øyeblikket når "Lysets by" møter skumringstimen. Flomlysene var tent rundt monumenter og historiske bygg.
Vår guide på cruiset var telefoner hvor man kunne velge språk.
Men vi var uheldige med været!
15 minutt etter avgang kom regnet og panoramatak lukket oss inne.
Fotografering ble nesten umulig i plaskregnet, men jeg tar likevel med noen bilder fra cruiset.
Bildet under er Ponte Alexandre III
Broen ble bygget til Verdensutstillingen i 1900. Utstillingen fant sted på begge sider av Seinen og den nye brua ville gjøre det enklere for millioner av besøkende å krysse elven. Et av kravene som ble stilt da broen skulle bygges, var at den ikke hindret utsikt mellom Champs-Élysées og Les Invalides (tidligere militærsykehus, nå militærmuseum). Dette resulterte i en veldig lav bro. Ponte Alexandre III er kun 6 m høy, den er 40 m bred og har et enkelt spenn på 107,5 m.
Broen er overdådig dekorert med lamper og skulpturer av kjeruber og nymfer.
På hver side av Ponte Alexandre III finnes store forgylte statuer på 17 m høye granitt søyler.
Bildet under er lånt fra Wikipedia.
Kl 22 fikk vi oppleve et spektakulært lysshow hvor hele Eiffeltårnet blinket.
Fra år 2000 blinket 20.000 lys i 10 minutt hver kveldstime.
Høsten 2008 ble det bestemt at lysshowet skulle halveres til bare fem minutter.
Lysene bruker imidlertid ikke store mengder strøm, og tårnets drivere sier at tiltaket er mest symbolsk slik at andre kan følge opp med andre energisparende forslag.
28.mars 2009 blir Eiffeltårnet med på "Earth Hour".
Jeg gjorde et tappert forsøk på å forevige øyeblikket.
Et cruise på Seinen i nattemørket kan egentlig ikke beskrives, verken i ord eller bilder.
Derfor tar jeg med en video.
Vi møtes et annet sted i Paris!
1 kommentar:
Takk så veldigt mye for de to flotte videoane fra Paris. Det er en vakker by.
Klems Synne.
Legg inn en kommentar