13 mai, 2009

Spektakulært

Vil dere bli med på busstur fra Puerto de Mogan til Puerto Rico på Gran Canaria?
..
En spektakulær tur for alle som ikke er vant med slike kystveier. Bildet under er tatt fra "Mirador", utsiktpunktet over gamlebyen i Puerto de Mogan. Playa de Mogan i nedre billedkant. I bakgrunnen ligger Playa Taurito, med Hotel Suite Princess ved sjøen og Hotel Mogán Princess i fjellsiden.
De som lider av høydeskrekk har det ikke noe særlig godt på denne bussturen! Like etter Puerto de Mogan går veien opp i høyden og på en kort strekning er veien skutt inn i fjellveggen, på andre siden stuper det rett ned i sjøen. Der veien gjør en 90 graders sving under et fjelloverheng er det et praktfullt utsyn utover Puerto de Mogan og havet. For å være på den sikre siden tuter alle sjåfører rundt denne svingen. På bildet under (tatt fra moloen) skimtes såvidt en buss i svingen alle er så redde for. Unntatt hardbarka norske vestlendinger...

Sist desember kjørte jeg denne strekningen mange ganger. Bodde 4 uker i Puerto de Mogan og måtte til Puerto Rico for å få fysikalsk behandling. 24 km t/r, så jeg ble godt vant til veiene!
.
Det er mange som unngår kystveien og heller tar båten til/fra Puerto de Mogan. Båtturen er fantastisk og kan absolutt anbefales. Tar ikke stort lenger tid, men koster mer. Med båt koster det €6 tur/€10 retur, mens bussen koster €1,40 tur/2,80 retur. Jeg fikk 20% rabatt ved kjøp av busskort (magnetkort) som kunne brukes på alle strekninger. Jeg er heldigvis ikke redd i buss og har kjørt på disse veiene siden de var halvparten av bredden de er nå.
.
Nå må jeg ikke unnslå opplysninger; det er mange ulykker på disse veiene. I desember da jeg var der nede var en stor ulykke hvor en privatbil kjørte inn i en buss. Ulende sirener i timesvis, helikopter og trafikkstans. Heldigvis omkom ingen denne gangen.
.
Den kanariske regjeringen godkjente i april 2008 planene for byggingen av den nye motorveien mellom Puerto Rico og Mogán. Veien blir bygd på samme måte som strekningen fra Arguineguin til Puerto Rico: av 5 km ligger 4,7 km i tunnel. Byggingen har såvidt startet og det er beregnet at den nye motorveien skal åpnes i 2012. Det gjenstår å se hvor forsinket åpningen blir! Husker godt da motorveien mellom Arguineguin og Taurodalen ble bygget. Stadige forsinkelser, før den endelig ble åpnet i november 2003.
.
Jeg har laget en video av bilder tatt fra bussen. Trykk på det sorte "bildet" for å se video. Bruk pil i øverste venstre skjermhjørne for å komme tilbake til bloggen. Det er min gode venn David Searle som synger.
Dette er den første video jeg har laget og jeg er ikke helt fornøyd med resultatet. Musikken "hopper" av bussen i Playa del Cura... Original bilder og tekst jeg har skrevet på bilder er så mye klarere enn det som vises i den ferdige video. Noen som kan tipse meg for bedre resultat?

5 kommentarer:

Melusine sa...

Wow! Tror jeg hadde tenkt meg om mer enn to ganger før jeg ville tatt den bussturen!
Flotte bilder, da! Også fra videoen, virkelig et nydelig sted :)

aso sa...

Guri! Flotte bilder du har tatt!

Rune Eide sa...

Imponerende at de klarer å bygge i de bergveggene. Var forbi der en gang den eneste gangen vi har vært på Gran Canaria - fikk et bilde av Yellow Submarine.

Video og nette er et SVÆRT område. Det avhenger veldig mye av hvilket program du har brukt til å lage videoen og av hvilket format bildene/video snuttene opprinnelig var i, hvilket format du og størrelse/kvalitet du lagrer det i og hvor du lagrer det. Det ser ut for at du har brukt Flickr, som jeg ikke har noen erfaring med. Jeg laster som regel(de får gangene jeg har gjort det) opp direkte til Blogger. Blogger justerer uansett til sitt eget format, men du bør ha et bra utgangspunkt. MPEG4 redusert i størrelse fungerer bra, men kaller forskjellig ting i ulike program.

Jeg har en som kommer på min norske blogg i morgen.

♥ Stines hverdag sa...

Ja, det er mange som er redd for denne veien her. Men jeg gjør ikke noe av det. De jeg reiste med satte seg alltid på innsida, mens jeg nøyt den flott utsikten.

Gøy viss jeg vinner fotokonkurransen :)

Bjørg sa...

Ja, da skjønner jeg hva som venter oss på vår første tur til øya til jul. Takk for titten, den ga et godt inntrykk.