09 mai, 2009

Valldemossa

En times busstur fra Puerto de Soller ligger den idylliske landsbyen Valldemossa.

Ved foten av det 1025 meter høye fjellet Puig Galatzó finnes et at de mest besøkte turistmål på Mallorca; Real Cartuja de Valldemossa. Den svært friske fjelluften fikk den astmatiske kong Sancho til å bygge seg et slott her på 1200-tallet. På 1800-tallet ble byens munkekloster solgt, og de nye eierne leide ut til rike utlendinger. En av utlendingene var den polske komponisten Frédéric Chopin, som jeg skal skrive mer om en annen dag.
Første gang jeg besøkte Valldemossa var i 1996 med et reiseselskap. Kø overalt.

Når Valldemossa blir "invadert" av turistbusser og turister i leiebiler, er man heldig om det finnes ledige stoler på en fortauskafe.

De siste årene har jeg feriert i Puerto de Soller og da tar jeg bussen til Valldemossa tidlig på morgenen. Deilig å få rusle rundt i stille sidegater.

Her finner du gamle steinhus langs brosteinskledte gater og smale smug.

Lunsj i hovedgaten før hjemreise. Riktig; i hovedgaten! Kun varetransport er tillatt, så det er heldigvis ikke mange bilene som kjører forbi lunsjbordet.

Når turistbussene ankommer og Valldemossa oversvømmes av stressende turister, er det ikke fullt så koselig i byen. Vil du se en video fra Valldemossa, trykk her.

5 kommentarer:

sammen på veien sa...

Her var det jammen koselig!!! Sol og varme, koselig kafeer. Bare kose seg:) Her hadde du det fint tenker jeg:)

må du ha en fin helg videre:)
God klem

Anne sa...

Du for noen bilder!! bare likte så godt det første der, helt utrolige farger. Kjenner hele det bild får emg til å puste litt saktere, underlig. Feriesteningen kommer sigende...

Flot søndag til deg, her kosesdet med kaffe og blogging før en eventuelt skal på tur. Litt regn i lufta som lurer så vi får se.

Birgitta Kjellner sa...

God morgon, Randi, och tack för den härliga videon. Puste lit saktare, just så var det. Den härliga musiken och dessa fina porträtt av några av våra medvandrare här på jorden.

Har frukost vid sovrumsfönstret och en morgon i avskildhet och ro.

Kram till dig

Brit. (lille meg) sa...

Flotte bilder! Du er visst lommekjent på Mallorca, du!
Jeg har aldri vært der, er ikke noe
Sydenmenneske.....
Du er veldig flink til å ta bilder.
Ha en flott søndag!:-)

GAWO sa...

Så trivelig det er å komme hit til bloggen din og lese de fine reisebeskrivelsene. Føler nesten at jeg er på reise. I hvertfall så vekker du reiselysten min. Kjempefine bilder. Jeg liker blogger der jeg lærer noe når jeg stikker innom på besøk, og du har en sånn blogg. Takk for at du bidrar til at jeg lærer noe nytt. :-)