15 mars, 2009

Notre-Dame de Reims

Katedralen Notre-Dame de Reims ble påbegynt allerede i år 402 og regnes som en av de mest betydelige gotiske kirker i Frankrike. I 1210 ble Reims rammet av en storbrann som ødela den første katedralen, men allerede i 1211 startet byggingen av den nåværende katedralen. Katedralen i Reims er høygotikkens fremste byggverk og har spilt en viktig rolle i utviklingen av gotisk kirkearkitektur. Katedralen fikk større ødeleggelser under begge verdenskrigene og sto ikke fullstendig ferdig før i 1996.
Da jeg var der i 2001 var katedralen under restaurering utvendig.Det ble sagt at hver gang det blåste kraftig i Reims, løsnet det biter fra de 2.600 statuene. Jeg vet ikke når restaureringen startet, men det ble sagt at arbeidet muligens tok ti år og kom til å koste rundt 250 millioner kroner.
Gjennom den rike skulpturutsmykningen på portalene kan man følge den høygotiske figurstilens utvikling. Skulpturene er frigjort fra veggen rundt seg. De står på små konsoller med en baldakin over seg. Figurene er realistisk fremstilt og har uttrykksfulle ansikter med personlighet.
Katedralen pryder sentrum av byen Reims med sin enorme og overveldende arkitektur, skulpturer og rosevinduer/glassmalerier. I norsk Wikipedia fant jeg det store rosevinduet i Notre-Dame de Reims brukt som eksempel på rosevindu.
For de som har vært i katedraler av denne størrelse, forstår virkelig betydningen av ”enormt”. Katedralen er 138,75 m lang, 30 m bred og 38 m høy i sentrum. Velvet går diagonalt over rektangulære enheter. Pilarene er like og står tett og danner en jevn bevegelse i rommet. Pilarene har skaft som går opp i velvet. Katedralen er kjent som "englekatedralen" på grunn av sin fantastiske figurutsmykking. Vestfasaden, som er dekorert med over 2 300 statuer, er katedralens viktigste detalj. Kongenes galleri består av 56 steinfremstillinger av franske konger. Ellers finner man skulpturer av engler, mytologiske dyr og bibelske skikkelser som pryder fasaden. Den mest kjente statuen på Reims katedralen er "smilende engel" som står på vestre (nordlige) portal.

Også glassmaleriene fra 1200- og 1300- tallet er blant de ypperste i Frankrike. I 1974 fikk katedralen glassmalerier av Marc Chagall.
Når man står i katedralen forstår man det mangfoldige samspillet mellom det som holder byggverket oppe. Ingen steder ser man tomme vegger eller massive pilarer. Hele interiøret ser ut som et flettverk av slanke søyler og ribber, det dekker taket og løper ned langs veggene for å bli fanget opp av pilarene som er formet som en bunt av steinperler. Jeg har funnet en video på YouTube som viser katedralen innvendig.


Notre-Dame de Reims ble som tidligere fortalt ødelagt under begge verdenskrigene og har derfor spilt samme rolle i Frankrike som Westminster Abbey gjorde i England. Det var her en den hellige ampullen (Sainte Ampoule) lå, som inneholdt Saint Chrême (hellig olje/salve). Denne salven var det visstnok ei hvit due som førte til døypinga av Clovis i 496, og denne vart brukt til salvinga. Det var altså her, i en første katedralen, at den franske kongen Clovis (Klodvig) markerte Frankrikes kristning ved at la seg døpe i 496. Etter dette ble katedralen de franske kongers kroningskatedral. Kong Karl X var den siste konge som ble kronet i Reims i 1825.
.
Notre-Dame de Reims står på Unesco’s Verdensarvliste.
.
Dette er siste innlegg fra Champagnedistriktet. Har du lest mine innlegg om Champagne, Reims og Jeanne d'Arc?

4 kommentarer:

M.E.V. foto sa...

Så flott! Jeg har vært i Notre Dame i Paris, og det var en utrolig flott opplevelse. Det var lysmesse der, noe om ga en helt spesiell stemning:) Har bladd meg litt nedover her, og ser du er glad i Frankrike du også;)Det er et land i alle fall jeg har tenkt å utforske mer etterhvert...

Unknown sa...

At jeg er glad i Frankrike er en sannhet med modifikasjoner. Det er Spania som er mitt "andre hjemland"! Har vært i Frankrike kun 5 dager, men opplevde mye.

-Mitt lille rede- sa...

Utrolig flotte og detaljerte reiseskildringer du viser! Og mange nydlig bilder! Herlig. Har vært på noen av stedene selv, og kjenner lengselen komme! Spesiellt Frankrike og Portugal står høyt oppe på lista over steder jeg har lyst tilbake til.

Ha ei fin uke i Tomrefjorden! :-)

Klem fra Lene, i Malmefjorden

Synnøve. sa...

Takker og bukker for den flotte kommentaren hos meg. Det er så morsomt å få hilsner fra goe bloggvenner.

Ska kikke in på den der triodavisor....vad det så den hette?
Hörtes spennende ut.

Nå håper eg du får en flott dag.
Eg skal ut i snöen.
Klems Synne.