22 mars, 2009

Sacré Coeur

Basilika Sacré Coeur ligger på høyden Montmatre, som med sine 129 meter er den høyeste toppen i Paris. Sacré Coeur er godt synlig fra store deler av byen. Sacré Coeur er et monumentalt byggverk i bysantisk stil. Påbegynt i 1874 og ferdigstilt i 1914, men ble ikke innviet før i 1919 da første verdenskrig var slutt.
Sacré Coeur betyr ”(Jesu) hellige hjerte”.
Sacré-Coeur er bygd av Château-Landon, en beige granitt fra Seine-et-Marne.
Dette er en spesiell marmor som skal tåle all slags vær uten å blekne.



Store folkestrømmer på vei opp til Sacré Coeur. I trappene utenfor sitter masse folk.
En utrolig vakker kirke utvendig og jeg måtte selvfølgelig også innenfor dørene i Sacré Coeur.
Det var messe inne i kirken.
Dette burde egentlig vært stemningsfullt, men jeg følte at dette var et lite "spill for galleri".
Inne i Sacré Coeur var det litt for kommersielt etter min mening.
Derfor varte ikke oppholdet i kirken lenge for min del.
Satt meg heller i trappen ute og nøt utsikten over Paris. Selv om det var mye folk her, klarte jeg å koble helt ut og fikk en fin stund. Jeg ser på folkelivet og nyter utsikten over storbyen.


En STOR opplevelse å være utenfor Sacré Coeur, en mindre opplevelse å være innenfor.

1 kommentar:

Mare Nostrum sa...

Det pågikk oppussing inne i Sacre Cour den gang jeg var der, men jeg gikk trappene ned og kom til liten krypt langt under overflata. Det var en sterk opplevelse. Fint sted å meditere litt.