21 mars, 2009

Bonjour Montmartre

Hadde gledet meg til å rusle rundt i bydelen Montmartre, gjerne i timesvis. Dessverre går tiden så altfor fort på steder man trives. Neste gang jeg skal til Paris vil jeg bo i dette området. Bildet under er tatt på Boulevard de Rochechouart ved metrostasjonen d'Anvers med utsikt opp mot høyden Montmartre og Sacre Coeur. Det er søndag 15.juli og Paris oversvømmes av turister. Trafikken sto stille og det var kø overalt.
Montmartre er kjent for sine mange restauranter, barer og mange bygninger fra 1930-tallet. Napoleon den III var mannen som åpnet bydelen Montmartre for vekst. Han ga sin byplanlegger, Baron Haussmann, store deler av sentrum i byen til å boltre seg i og sentrumsbefolkningen flyttet blant annet til Montmartre.
Siden Montmartre lå utenfor bygrensen, og nonnene laget vin, ble området raskt fylt opp med skjenkesteder. Konkurransen gjorde at underholdningstilbudene etterhvert ble svært avanserte og besteborgerne fra sentrum dro dit for å la seg underholde. Etter hvert kom de berømte kabareene og en stor andel prostituerte. På midten av 1800-tallet begynte kunstnerne å flytte til områdene, og Matisse, Van Gogh, Toulose-Lautrec og Renoir har alle bodd i området. I dag er det mest gatetegnere du vil finne i området, men besøker du de riktige stedene i Montmartre er du på kunstnerhistorisk grunn. Det kryr faktisk av gatetegnere, mer eller mindre vellykkede, men mange turister stiller seg opp for å la seg tegne. Guiden vår maser oss videre, her er det ikke rom for mange stopp!
Sjarmerende brosteinsbelagte gater og koselige hus. Vi spiste lunsj på La Bonne Franquette, før 1890 kjent som "Aux Billards en Bois”. Restauranten er kjent for stamgjester som Toulouse-Lautrec, Renoir, Monet og Van Gogh.
Hagen på La Bonne Franquette er brukt som modell for Van Goghs berømte maleri
"The Guinguette", malt i oktober 1886 og utstilt på Musée d'Orsay. På restauranten satt vi som "sild i tønne" ved langbord. Jeg ble stresset av omgivelsene og flokkmentaliteten. Etter måltidet ville jeg vandre litt på egen hånd de 2 timene vi hadde til rådighet før vi skulle møtes ved bussen igjen. I en av gatene ble jeg oppmerksom på disse musikkantene og måtte stoppe opp for å høre ekte fransk sang og musikk. Paris-Paris-Paris...
Da jeg sto der oppdaget jeg banneret som viste vei til en kirke og selvfølgelig måtte jeg inn dit. Kirken Saint Pierre de Montmartre har en vakker kirkedør som fanget min interesse. Kirken ligger på grunnmurene til det romerske tempel til minne om krigsguden Mars. Historisk sett er Montmartre hellig grunn med kirken Saint-Pierre og senere Sacre-Coeur. Den førstnevnte kirken er hevdet å være stedet hvor den berømte jesuittordenen ble stiftet. Navnet Montmartre kom fra at her ble Denis og Montmartre betyr fjellet til martyrene. En minneplate fra bombingen i Paris 21.april 1944.
Jeg tente et lys for fred i verden.
Kirken Saint Pierre ligger like ved Basilika Sacre Coeur.
Her er en video fra Montmartre.




2 kommentarer:

Mare Nostrum sa...

Jeg bodde en uke på Hotel Roma Sacre Coeur på Montmartre. Et lite, gammelt hotell som gir inntrykk av at tiden har stått stille siden 30-tallet. Jeg følte meg som aktør i en gammel film fra den tiden, ventet liksom at alt skulle vært i svart/hvitt, men det var farger nok! Ikke bare la det bli et ønske Randi, kost på deg en uke på Montmartre, - jeg ønsker meg tilbake...

Jan

Turid sa...

Sjarmerende bydel! Skjønner godt du være der mer;)