30 november, 2012

Kalenderen forteller

at det er kun 8 dager igjen til jeg er i mitt vinterparadis igjen; vakre Puerto de Mogán på Gran Canaria. Neste fredag bør kofferten være ferdig pakket på denne tiden. Lørdag er det nemlig tidlig avreise hjemmefra og flyavgang kl 10:20 fra Ålesund (Vigra).


Nå er det 2 år siden jeg ferierte i mitt vinterparadis. I fjor vinter ble prioriteringene litt annerledes og jeg var 3 uker andre steder på Gran Canaria. Lengselen til vinterparadiset var stor, så det ble noen dagsturer dit.  I år vil jeg ikke vansmektes på nye steder, derfor har jeg bestilt på Los Mangueros i Puerto de Mogán.


Jeg har bodd på Los Mangueros tidligere og vet jeg vil trives der. Tilbragte 4 uker i desember 2010 der og stortrivdes. Bortsett fra været da! Jeg kan ikke skylde verken på vertskap eller VING at terrassen så ut som et svømmebasseng inn i mellom. Imidlertid ble det mye grønnere og frodigere etter at Vår Herre vannet "holmen".

Los Mangueros ligger litt opp i dalen, ca 1 km fra stranden.


Bildene i fotomontasjen under her er hentet fra Google Earth. Det øverste bildet er fra 2000 og det nederste er fra 2011. Los Mangueros sto ferdig i 2004. Her var det tidligere en fruktplantasje hvor de blant annet dyrket mango. Mango = mangueros på spansk.

Nærmeste nabo til Los Mangueros er Cordial Mogan Valle og i fjellsiden går kystveien. Motorveien fra Taurodalen til Mogan skulle åpne i oktober 2012, men er nå utsatt til februar 2013.  Når den er åpnet blir det mye enklere å komme seg til andre deler av øya, ikke minst raskere og tryggere.


Los Mangueros har totalt 38 leiligheter, flere er privateide. 8 leiligheter ligger i en 2-etasjes bygning ved resepsjonen og de øvrige 30 er fordelt med 10 leiligheter i hver etasje i en 3-etasjes bygning. Store terrasser til alle leilighetene.


Anlegget drives av en koselig familie med flere generasjoner i arbeid. Et velholdt anlegg! Jeg ble ønsket velkommet av denne hyggelige unge damen.



Familen som driver Los Mangueros bor i det store huset, som også fungerer som resepsjon og terrasse for gjestene. I sittegruppen utenfor resepsjonen hadde jeg "kontoret" mitt i ferien. Det var mulig å logge seg på internett (passord fra resepsjonen) og herfra holdt kontakt med omverdenen på. Det ble Facebook, e-post og avislesing via iPod'en min. I år skal jeg prøve å få lånt en mini-PC for ferien. Enklere å skrive på et tastatur enn touchscreen. Huskatten holdt meg gjerne med selskap sist jeg ferierte på Los Mangueros.


Jeg fikk anvist leilighet i toppetasjen, nærmere bestemt Nr 37. Neste formiddag så jeg at det var skygge på mesteparten av terrassen og slik forble det mesteparten av dagen. Dette var jeg ikke fornøyd med og snakket med resepsjonen om å få bytte til en leilighet med mer solrik terrasse.


Etter 2 dager fikk jeg byttet til Nr 36 (naboleiligheten) hvor det var mer sol på terrassen. Samme type leilighet, men speilvendt. Leilighetene har oppholdsrom med kjøkkenkrok, bad og soverom. På grunn av fjellsidene kom solen først ved 11-tiden på terrrassen min. Noen morgener var det surkaldt på terrassen, så jeg gikk en tur til den solrike havnen før frokost. Andre dager regnet det og måltidene ble inntatt inne.  Desember 2010 var veldig skiftende værmessig.
 
På bildene under ser dere at jeg har pyntet til enkel jul. Litt pynt på vinduene og 2 løpere er alt som trengs for Randi's kanariske jul.



Soverommet har vindu mot terrassen og stor garderobeskap med safe på motsatt side.
Badet er stor, med god plass i dusjen og ved vasken.


Fra terrassen i leilighet nr 36 var det flott utsikt, både mot havet og oppover dalen. Cordial Mogan Valle er nærmeste nabo og shoppingsenteret på Mogan Plaza ligger ca 300 m unna (bygningen med de hvite spirene litt til høyre for midten av bildet). På Mogan Plaza er det noen restauranter, barer og butikker. I tilknytning til senteret ligger Supermercado Hiperdino. Her får man alt som skal til for å overleve og litt til. God utvalg i matvarer til lave priser. Ta en titt på tilbudsreklamen for desember.


Utsikt oppover dalen mot Pueblo Mogán. Idrettsplassen ligger i høyre billedkant (med lyskastere).


Den store terrassen har bord, 4 stoler, 2 solsenger og tørkestativ.
Desember 2010 var både kald og regnfull, men jeg nøt de dagene vi hadde sol og varme i fulle drag. Varmest var det 3. og 15.desember. Da krøp gradestokken over 27 grader.


Jeg tilbragte også mange fløyelsmyke kvelder på terrassen.


Jeg gleder meg til å tilbringe 5 uker på Los Mangueros.

Denne gangen har jeg ytret ønske om å få leiligheten som ligger på hjørnet av den lave bygningen. Der kommer solen først av alle leilighetene på anlegget og på denne årstiden vil jeg ha mest mulig sol. Terrassen har innsyn fra de fleste leilighetene midt i mot, men det bryr jeg meg ikke om. Her er det kun 1 trapp opp og jeg slipper de 53 trappetrinnene til toppetasjen. Heis finnes ikke på Los Mangueros. Jeg trenger trim, men det får jeg med flere turer til sentrum hver dag. Armene mine ble ganske lange av å bære matvarer og vann opp til nr 36 hvor jeg bodde i 2010.



Nå kjenner at det begynner å krible i magen!  5 uker i mitt vinterparadis...

Gjett om jeg gleder meg?


7 kommentarer:

Anita Ness sa...

Skjønner at du gleder deg Randi.:) Vi ses vel uke etter sånn cirka??

Unknown sa...

Ja! Og jeg gleder meg til bloggtreff ;-) Over et glass vin eller 5...

Anonym sa...

Kom tilfeldig over bloggen din for en stund sidenog har blitt fast leser.
Kjempe inspirerende å lese om dine reiser til Gran Canaria. Har leid meg privat leilighet i 10 uker i Arguineguin fra 14 des.
Har kun vert på Gran Canari 1 gang før.
Ser du skal reise 5 uker med Ving.Er det mulig å bestille langtidsreise fra Ålesund?
Har ønsket å bestille 1-2 mnd med kun fått opp max 3 uker med Ving og Apollo.
Vennlig hilsen
Solveig

Unknown sa...

SOL: Jeg får beskjed at profilen din ikke er tilgjengelig når jeg prøver å gi deg tilbakemelding. Derfor skriver jeg her.

Ja, det var noen få 5-ukers turer fra Ålesund da jeg bestilte på internett. Om ikke du finner noe på internett; ta direkte kontakt med VING eller Apollo.
Les mer om dette på VING: http://www.ving.no/langtidsferie

Unknown sa...

SOL: Koselig at du liker bloggen min og velkommen tilbake!

Yvonne sa...

Hoppas du får en underbar vistelse där! Vi var ju i Mogan en dag, åkte båt från Puerto Rico!

K@ri sa...

Takk for hyggelig Adventshilsen :-)
Jeg hilser tilbake, og jeg ser hva du har å glede deg til! Det unner jeg deg av hele mitt hjerte, og jeg håper du får en flott ferie. Oppdateringer regner jeg selvfølgelig med, men i ferien skal man jo mest nyte, så gjør du det :-)
Vakre tanker og god Adventsklem fra K@ri*