25 november, 2012

Jeg ser stjerner...

Nei, jeg har ikke skadet hodet! Stjernene jeg ser er i kortene fra søndagsskolen.

Jeg tror det var mer vanlig å gå søndagsskole i min barndom enn det er nå. På 50-tallet i Ålesund var det mange søndagsskoler å velge i, men mamma og pappa tok meg med til Metodistkirken.  Hvorfor det ble Metodistkirken vet jeg faktisk ikke. Kanskje fordi eldre kusiner og fettere gikk der allerede?

Bildet under tok jeg i juni 2009 under en fotovandring i byparken.


Jeg har tatt vare på noen minner fra tiden i Metodistkirken.  De eldste "medlemskortene" er fra søndagsskoleåret 1954/1955 og 1955/1956. Som dere ser av stjernene var jeg en ivrig søndagsskolegjenger.


Metodistkirken var på søndagsskoletur til Vanberg (ovenfor Lerstadveien like ved Ratvikvatnet) tidlig på 50-tallet. Da var det buss fra sentrum og innover til Vanberg. Og etter det jeg husker var det alltid godvær i barndommens sommerdager.



Her sitter jeg på fanget til "Tante" Rakel Kvam. Alle barna på søndagsskolen kalte henne tante.


Et annet kjært minne er bursdagskortet jeg fikk fra Metodistkirken når jeg fylte 5 år.


Jeg fikk flotte kort for trofast fremmøte.


På juletrefesten i 1957 fikk jeg Det Nye Testamente i gave for flid og interesse i Metodistkirkens søndagsskole. Gullegode Tonny Larsen var "bestyrer" på søndagsskolen i min tid. En elskelig dame og farmor til den kjente polfareren Torry Larsen. Pastor Oddvar Klungreseth har også skrevet en hilsen i testamente jeg fikk.


Pastor Klungreseth fortalte bibelhistorie og viste oss levende på flanellografen.
(Jeg sitter i høyre kant med ryggen til fotografen, i stripet lusekofte.)


Gikk på søndagsskolen fra jeg var 4 til jeg var 12-13 år og minnes alle årene med stor glede.

Har du gått på søndagsskolen?  Fortell om dine minner!


3 kommentarer:

Anne Britt sa...

Jo, da jeg gikk på søndagsskolen. På Frelsesarmeens søndagsskole i Molde. Bilde av din "forsamling" minner ganske mye om "min": Strikkejakkene kjenner jeg igjen, likedan damen ved pianoet og flanellografen foran. Alle i gata vår gikk på søndagsskolen, tror jeg. Vi fikk stjerner for flittig frammøte, og det satte jeg pris på, så dem samlet jeg på. Til jul, tror jeg, fikk vi premier for flittig frammøte.En gang fikk jeg et Jesusbilde. De som "underviste" oss,var alltid blide og hyggelige.Det var glad musikk og vi likte å g der. Det er få som går på søndagsskolen i dag, og det er vel i grunnen dumt, for det ble vel litt ballast med på veien? Jeg tok dessverre ikke vare på minnene fra søndagsskoletiden, slik du har gjort her. Det er dumt, for nå er det vår historie.

Anne Britt sa...

Frelsesarmeen hadde lokalene sine nederst i Elvebakken. Det gikk en liten sidevei(bakke)forbi lokalet og opp til veien som fortsetter mot Parkeringshuset på Øvre vei,

Unknown sa...

Da har jeg vært på søndagsskolen på Molde også! Var med slektninger når vi var på besøk. Takk Anne Britt, du fikk meg på erindringens sti...