28 juli, 2014

La Fundación Frax i Albir

er en kulturell privat stiftelse med formål å fremme kultur, kunst og vitenskap. Stiftelsen holder til i et stort bygg like ved strandpromenaden i Albir.


Med et gigantisk inngangsparti er det ikke vanskelig å oppdage denne bygningen. I glasstårnet er det heis for de som ikke kan bruke trappene.


I denne bygningen holdes mange utstillinger, konferanser, konserter og andre kulturarrangement gjennom hele året.


Jeg har vært innom og sett på kunstutstillinger flere ganger, men i mars i år tok jeg bilder med iPhone. (Ikke alle bilder er av like god kvalitet.) Utstillerne var alle fra Mallorca, bortsett fra Thomas Anton som var representert med skulpturer.


Det var stor variasjon på kunstutstillingen; noe jeg likte, noe jeg likte mindre og noe jeg ikke likte i det hele tatt. Et lite utvalg ble fotografert:




Sommeren 2014 og frem til 7. september vises en retrospektiv utstilling av den belgiske kunstneren Philippe Dupiereux.

Da jeg skulle forlate bygningen, oppdaget jeg en plakat som fanget interessen:
En hyldningskonsert for en av flamencoens største "sønner"; Paco de Lucía. Hans opprinnelige navn var Francisco Sánchez Gómez og den kjente spanske komponisten/gitaristen døde i februar. Heldigvis skulle denne konserten avholdes når jeg fortsatt var i Albir, så jeg fikk mulighet til å være med på hyllesten.


Jeg var tidlig ute, for å sikre meg en god plass. Konsertsalen er et av utstillingsrommene, men med veldig god akustikk. Det gjorde ingenting at jeg måtte sitte på plastikkstol.


Det var satt fram ca 300 stoler og bloggdama plasserte seg midt på første rad. Dette må kalles en intimkonsert for meg! Her både filmet og fotograferte hun med mobilen. Scenen var så godt opplyst at jeg kunne slå av blitz (og selvfølgelig lyd).

Og hvilken opplevelse dette ble! På Facebook la jeg ut denne meldingen etter konserten: "Madre Mia! For under kr 150 (€17) har jeg hatt min beste kulturopplevelse "ever" i Spania: Flamencokonsert - en hyllest til den kjente gitaristen Paco de Lucia som døde i februar. 80 minutt i rytmeland..."

Her er programmet og litt om den flotte flamencogitaristen Antonio Muñoz Fernández. Han er også komponist og konserten var hans verk "Azafrán".   


Bloggdama har fortsatt ikke funnet ut hvordan video overføres fra iPhone til PC, så jeg får ikke lagt ut eget materiale. Da er YouTube god å ha! Dette verket har Antonio Muñoz Fernández opptredd ofte med, dette er opptak fra Alicante i 2012:

  

I bygningen til La Fundación Frax arrangeres hver sommer filmfestivalSom i Los Angeles og Hollywood har denne promenaden plaketter som visualiserer prisvinnere fra Albirs egen filmfestival.  Jeg har tidligere skrevet om Paseo de Las Estrellas, den elegante strandpromenaden. 

Før eller etter besøk på La Fundación Frax anbefaler jeg et stopp på dlux, en restaurant som ligger i samme bygning. Dette er et sted jeg liker å ta et glass rosévin ved solnedgang.


Som dere kanskje forstår; Albir er ikke bare et trøtt og kjedelig sted med norske pensjonister.
Her kan man få med seg kulturinnslag også! 



3 kommentarer:

Turid sa...

Så mange spennende opplevelser du får med deg Randi!
Stilig Kunstutstilling.
Og den konserten skjønner jeg må ha vært litt av en opplevelse!
Albir er nok ikke kjedelig :)

Sommerklem!

Bjørg sa...

En bortgjemt rustikk restaurant som heter VERD I VENT, som ligger i Benissa ,er en stor opplevelse å besøke. Det er en "hemmelig" bortgjemt perle ,som de som ferierer fast i Altea gjerne tar med sine gjester fra Norge. Må oppleves. Se tripadviser. Man må nok disponere bil dog.

Unknown sa...

Takk for tipset, Bjørg! Håper noen av mine lesere kan ta seg en tur dit.

Jeg har hørt om restauranten Verd i Vent, men aldri vært der. Som du sier; hit må man ha egen bil og det har jeg vanligvis ikke når jeg er i området. Var en tur innom Benissa i fjor høst, men denne restauranten ligger jo lenger inn i landet. Mellom Jalondalen og Sierra Bernia.