03 oktober, 2012

Jeg er ikke frelst

på Tyrkia og dere må ikke tro at jeg fått et nytt drømmereisemål.

Jeg synes ferien i Side var en spennende opplevelse på mange måter, men Tyrkia blir nok ikke førstevalget for mine fremtidige reiser. Jeg har evnen til å tilpasse meg de fleste forhold og kan i stor grad nyte oppholdet der jeg er. Etter å ha feriert i Skandinavia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Frankrike, Portugal, Italia, Hellas, Romania, Tyrkia og Spania, vet jeg hvor jeg hører til. I denne ferien tok jeg meg selv flere ganger i å lengte til Spania. Som de fleste av mine lesere vet; er jeg jo spansk i hjertet. Noen sier at det må være fint å reise til nye steder og få nye opplevelser, men jeg nyter å komme "hjem" til mine steder i Spania. For meg blir det å reise til Sóller (Mallorca) og Mogán (Gran Canaria), som å reise på hytta for andre. I mine jordiske paradis senker jeg skuldrene og er "hjemme" fra første minutt.

Her sitter jeg en ettermiddag i Side og ser ettertenksomt utover havet.

Etter at jeg kom hjem har jeg tenkt på hva som var positivt og negativt med denne ferien.

POSITIVT
* Valg av destinasjon var vi heldig med.  Side er en rolig småby.
* Deilig temperatur, både i luften og i vannet.
* Flotte badestrender.
   Den vestre stranden er en av sydkystens beste.
* Herlig promenade langs havet, hele 4 km fra Side til Kumköy.
* God og smakfull mat.
* Rimeligere enn de fleste steder i Europa. Både reise og opphold med eventuell shopping.
* Godt renhold. Både på hotellet, restauranter vi besøkte og strandpromenaden.
* Vennlig og serviceinnstilt betjening på hotellet.
* Vennlig og serviceinnstilt på vår stamrestaurant.
* Deilig rosévin.
* Vi så ingen overstadige berusede turister.

NEGATIVT
* Påtrengende "innkastere" utenfor butikker, restauranter og utfluktsbyråer.
   Det var det til og med "solsenginnkastere" på stranden.
   Jeg blir stresset av å gå gjennom en kryssild av innkasterne alle steder.
   De prøver alle triks for å få deg til sitt sted.
   Når du får dette maset for hvert 10.skritt du tar, er det umulig å overhøre maset.
   Det sies at "innkasterne" var værre i Tyrkia tidligere og da er jeg glad for at jeg har ventet!
* Mye "genuin fake" i butikkene.
* Ingen faste priser i butikkene og pruting er ikke min greie.
* Gamlebyen er en turistfelle. Både butikker og restauranter har høyere priser enn ellers.
* Savnet god rødvin og iflg dn.no's vinblogg skyldes dette hard eikebruk.
* Høy luftfuktighet, selv i slutten av september.

Konklusjonen er at jeg hadde en fin ferie, men jeg vet at den kunne vært finere i ett av mine "paradis".
Uten disse negative sidene. Nå har jeg i alle fall prøvd Tyrkia som så mange har skrytt av.
Dette er mine erfaringer og mange turister har sikkert en annen oppfatning av dette landet.
Smaken er som kjent som baken; delt.
Jeg kommer tilbake med mange innlegg, både om det positive og det negative.

Hege sa...

Fin og ryddig kommentar om Tyrkia som feriemål, Randi. Det er veldig lenge siden vi var der sist, men vi tilbragte tre høstferier i Alanya da ungene våre var i tenåra. Vi kunne nok laget to lister veldig lik dine. På pluss-siden ville jeg legge til litt ekstra om været. Når man skal reise i høstferien, er Tyrkia et veldig trygt mål hva klimaet angår. Prisen er også et poeng, synes jeg.

Vi var i Alanya, og kan skrive under på alt du skriver på minus-siden. Vi var også veldig, veldig plaget av innpiskerne. Jeg lurer på om de der nede er klar over at det oppleves så negativt at det er med på å få folk til å velge dem bort som feriemål. Jeg mener: Det er noe negativt over alt, men de fleste negative ting tar vi med på kjøpet. Det er sjelden noe oppleves så sterkt at det ender med at vi ikke drar, men sånn er det med innpiskerne. Vi opplevde også at unge kelnere fikk ørefiker av sjefen når de knuste noen tallerkener. Det satte heller ingen spiss på opplevelsen.

Vi hadde også en del negative opplevelser med unge tyrkiske menn. Vår datter var 13 første gang vi var der (Hjelpes meg, det er 15 år siden!), og hun fikk en vanvittig negativ oppmerksomhet fra unge menn. De tok henne på brystene, kommenterte kroppen hennes (også negativt) og dette ble så voldsomt at hun følte seg utilpass. Hun ble også forsøkt antastet på telefonen da hun var noen minutter alene på hotellrommet. Riktig nok førte dette trolig til at han som prøvde seg fikk sparken fra hotellet, men det hjelper så lite.

Jeg tror likevel jeg kunne tenke meg en Tyrkiatur igjen, men det er altså pga været, prisnivået og ei lita, privat strand; ja, også bønneropene fra minaretene og den lune steminga om kveldene.

Anne sa...

Så kjekt å lese om dine erfaringer Randi, og jeg tror de kan stemme med enkelte jeg har hørt før. Tyrkere skal være innmari slitsomme for turister, ikke bare du som sier det desverre.

Aldri vært der jeg faktisk, og aldri har jeg vel lengta dit heller. Så står langt ned på priotiteringslista mi, men!! Istanbul frister veldig, storbyferie dit kunne vært no, men men tiden vil vise :-)

En ting har du nå fått med hjem ser jeg, en fantastisk flott brunfarge :-)))

hobbystua sa...

Er glad for og ha oppdaget din blogg,,og her er det mye fint skrevet om steder du har vært på og ikke minst flotte bilder. En fengende blogg som jeg må titte enda mere på:) Har ikke vært i Tyrkia selv,,men har nettopp kommet hjem fra Gran Canaria som har blitt min favoritt,og har planer om en ny tur i mars/april igjen. Kanskje Amadores,,men Spania blir det:))