05 oktober, 2012

SunComfort

var det i aller høyeste grad på hotellet vi bodde på. VING beskriver SunComfort slik:


Villa Adora Beach i Side var et herlig hotell å tilbringe denne ferieuken på. Etter måneder med sykemelding og lengsel til varmen, var dette akkurat det jeg trengte:

* Avslappende atmosfære.
* Ansatte var hyggelige og serviceinnstilte.
* Rengjøringen var helt topp, både inne og ute.
* Nydelig uteområde.
* Gode madrasser (svenske DUX), deilige puter og lett sommerdyne.
* Hotellet ble bygget i 2001, renovert i 2012 og kategoriseres som boutiquehotell.
* Hotellet har kun 30 rom, derav 2 som brukes til ansatte.
* Hotellet har aldersgrense 16 år.
* Hotellet ligger kun ca 150 meter fra den lange strandpromenaden og en nydelig strand.
* Hotellet har avtale med Shanty Beach Club om gratis solsenger, parasoll og bord.
* Utlån av basseng- og strandhåndkle.
* WiFi på rommene, i fellesområder og i bassengområdet.
* WiFi i hotellets Beach Club ved stranden.



Villa Adora Beach har et innbydende inngangsparti med moderne kunst på veggene. På dag- og kveldstid er det Irmak som tar i mot gjestene i resepsjonen. En serviceinnstilt ung mann, som snakker bra engelsk. I tillegg til resepsjonstjeneste, er han også i baren og restauranten. Han fortalte at han jobber 14-16 timers dag i 4 mnd.  Når turistsesongen er over så sover han mer eller mindre i 8 mnd.

Hvor er arbeidsmiljøloven i dette landet?  Tyrkia har sendt flere søknader om medlemskap i EU. De får lister i retur med mange punkter som må oppfylles før de kan oppnå dette medlemskapet.  Jeg skal ikke begi meg inn på noen politiske diskusjon her, vil bare nevne dette med arbeidstiden. En ung tyrkisk guide som vi hadde på en utflukt, ga oss mange innblikk "bak teppet". Etter alt det han fortalte, tror jeg landet må jobbe hardt om de vil bli medlem av felleskapet.



Tilbake til Villa Adora Beach.
Vi fikk en litt uheldig mottakelse på hotellet. Klokken var 03 da vi ankom og det var litt av nedtur å bli møtt med "Dessverre, vi har bare 1 rom". Og vi som hadde bestilt og betalt for 2 rom!  Den stakkars ungdommen i resepsjonen kunne ikke mye engelsk og jeg kan ikke et eneste ord tyrkisk. Da tenkte jeg; "at jeg ikke reiste til Spania...".  Denne dama gir seg ikke så lett og til slutt måtte han vekke dagvakten i resepsjonen (Irmak).  Etter lange diskusjoner, fikk vi endelig 2 rom og klokken 04 var det godt å legge seg. At det ene rommet var uten håndduker, vi så være. Det var sengen som var det viktigste for oss. Tross alt hadde vi vært på reisefot siden kl 16:30 (norsk tid). Likevel måtte jeg ta et glass vin og en røyk på balkongen. Det er mitt faste "rituale" når jeg ankommer et feriested i varmere strøk; på den måten ønsker jeg meg selv velkommen til late dager! Jeg hadde med en kartong rosévin (god & billig taxfree) og denne passet utmerket til balkongkos.

Se på kruset folkens! "O jul med din glæde..." Kun 3 mnd til julaften og hotellet har julekrus. Jeg drikker "julevin" i 31 deilige lune grader!



Rommene var ikke store, men helt OK.  Friske farger på veggene og gode senger. Badet var lite og døren kolliderte med vasken. Balkongen var også liten, men stor nok for meg. VING opplyser at dobbeltrommene er på ca. 17 m² og med balkong på 2,5 m². Rommet hadde heldigvis egenstyrt aircondition. Her var også et lite kjøleskap, vannkoker, TV og hårføner.


Sent i seng, men tidlig opp. Allerede første feriedag, etter bare få timers søvn. Det går ikke an å sove bort slike fine dager! Allerede på vei til frokosten, merket jeg den gode atmosfæren på hotellet.  Stille og rolig, med utmerket service fra de hotellansatte. Frokostbuffeten var enkel, men bra. Kjøttpålegg, oster, syltetøy, tomat, agurk, melon, oliven, honning, yoghurt, frokostblandinger og masse tørket frukt. Grovt og fint brød. Kaffe, te, juice og vann. Juicen var som vanlig på hoteller; du lukter, smaker og nesten ser alle E-stoffene danse rundt i glasset. Jeg kjøpte nektar i nærbutikken ved hotellet og for sikkerhets skyld hadde med FiberRik med linfrø hjemmefra.

Som sagt tidligere; servicen på hotellet var på topp og dette vedvarte hele uken vi ferierte der. Hotellet er på 4 etasjer, har rom på begge sider av et atrium, med frokostrom og salong i underetasjen.


Vi spiste alle frokoster på terrassen.  Kun 1 dag måtte vi vente på ledig bord ved frokosten og ventetiden var heller ikke lang. Vi spiste også lunsj her en dag og tok gjerne ettermiddagskaffe m/is. Vi spiste ikke middag på Villa Adora Beach. De hadde grillkveld med fisk, men jeg var i "kjøttmodus" denne ferieuken.


 Pizza Adora smakte godt og kan anbefales.  Billig var den også; 15 TRY = NOK 47,78 (Dagens kurs.)



Kun på grillkvelden det var folk i restauranten og da var det knappe 20 gjester på terrassen. Ellers var det folketomt når vi kom fra vår kveldstur på byen,  noe jeg synes var synd. Vi syntes det var deilig å sitte her og jeg tok gjerne et glass rosévin (8 TRY = NOK 25,48) før jeg gikk på rommet. Irmak var alltid hyggelig og syntes sikkert det var kjekt at noen bestilte noe i baren. Selv likte han ikke vin, men tok gjerne en flaske "på styrten" for fotografen. Litt moro må man ha...


Villa Adora Beach ligger i et rolig område av Side. Ingen gjennomgangstrafikk, kun biler og busser som kjøre turister og ansatte til/fra hotellene.  Hovedpostkontoret i Side ligger rett over veien, men vi merket ikke så mye av trafikken der. Like ved var det også en døgnåpen butikk, men heller ikke derfra var det noe støy. Deilig å bo i et nattestille område og jeg sov hver natt med åpen verandadør. Helt til jeg ble vekket av imanens morgenbønn...  Da lukket jeg døren og sov litt videre!


På dagtid var det heller ikke mange som oppholdt seg hotellet. De fleste gikk nok på stranden eller på byen, men noen slappet av her på ettermiddag. Et nydelig bassengområde, med både sol og skygge. Over høytalerne var det stort sett herlig musikk; jazz og Norah Jones. Siden det ikke er barn på hotellet var det rolig både i og rundt bassenget.




Villa Adora Beach har et fint uteområde og en velstelt hage. Det er flere sitteplasser rundt hotellet.



I den uken vi var på hotellet så jeg gartneren i arbeid hver eneste dag.


Jeg har bare gode ord å si om Villa Adora Beach, selv om mottakelsen var dårlig.  Dette er et velholdt og godt drevet hotell. VING har rett i sin beskrivelse; dette er virkelig SunComfort!


Hotellets nærhet til stranden er et stort pluss. Å måtte gå langt i varmen eller følge shuttlebuss kan bli en liten stressfaktor i ferien.  På siste bildet i kollasjen over peker pilen på Villa Adora Beach ligger og bildet er tatt fra Shanty Beach. Flere bilder fra den herlige stranden kommer i nye innlegg.


5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Spennende å lese om din ferie Randi.
I innlegget under med fordeler og ulempemper,det synst eg var bra skrevet.

Sikkert en fin plass og hotellet var heller ikke det dåligste.
Får no se om det blir tur dit eller om vi velger oss Mallorca eller Kypros når vi skal ta laust på tur.

Klem Synnöve

hobbystua sa...

Heisann:)Er bare så hyggelig og lese her på bloggen din. Og skjønner du er en dame som liker og nyte livet når du er på ferie,,og slik skal det være. Gjør det samme selv når vi ankommer dit vi skal bo med og gå på terassen og ta noe godt i glasset det være seg en god Cognac eller Gran Canarias honningrom som er nydelig:)Heldige deg som drar i desember dit,,men mars/april er jeg på plass der igjen:) Kommer tilbake og leser meg opp her snart igjen. Ønsker deg en herlig helg:)

Tovepia sa...

Så godt å lese dine erfaringer både her og der...og jeg kan utmerket sette meg inn i følelsen og ritualene etter ankomst:))
Har så lyst til å prøve Puerto de Mogan neste gang jeg reiser, kanskje du har et forslag til hotell der også..og reiseselskap?
Har jo fått ei 60-årsuke, og den må brukes fornuftig:)
Godnattklem fra mæ;)

K@ri sa...

Takk for oppdatering da! Du er så grei sånn ;-)
Og ja: Jeg har også vært i Side, og jeg er nok heller ikke frelst, men jeg hadde det godt med sola og varmen, jeg likte ikke den høye luftfuktigheten, og jeg HATET de innpåslitne selgerene!!! De var verre enn klegg!!!
Men hva gjør man ikke for å få tina kroppen du....
Skjønt i dag har jeg helt klart ikke reist til Tyrkia!
Ønsker deg ei fin helg - fra indre strøk for en gangs skyld, men det skyldes kun at Bestevennen har øvingshelg med korpset i helga, og det skal ikke bli noen vane! Jeg trives så godt i Mulighetenes Rike at jeg kunne godt ha flyttet på dagen, men jeg er ikke sikker på om jeg kunne tenke meg å bli gammel der, og jeg er helt klar på at det ikke er stedet for noen av oss når den tid kommer at vi må fortsette alene.... Men det et er 1000000000046 år til :-)
Vakre tanker og klemmer fra Lady og K@ri*

Yvonne sa...

Vilket fint collage! Turkiet har jag aldrig varit i, och längtar inte dit heller, trots att de flyger från Karlstad. Men jag längtar verkligen till lite värme, kanske det blir en tur till Las Palmas i vinter, vi får se! Tack för att jag fick följa med dig här till Turkiet i alla fall ;)