21 oktober, 2012

No press - no stress

er mottoet til de herlige kelnerne på Restaurant Golden Star.
Restauranten ligger ved strandpromenaden, foran hotellet ved samme navn.
Det var i grunn tilfeldig at vi stoppet her, for på strandpromenaden ligger restarurantene tett i tett.
Vi var sultne og Golden Star ligger i kvartalet ved siden av der vi bodde.


Det var kanskje ikke så tilfeldig at vi stoppen foran denne restauranten.
Her lot nemlig kelnerne oss være i fred når vi så på menyen utenfor restauranten, uten noe stress.


En hyggelig ung mann henviste oss til et bord. Gledelig nok i front. Kelnerne kom raskt til bordet for å ta i mot bestilling på drikke og deretter kom det tyrkiske brødet lavaş på bordet.


Den første kvelden ba vi kelneren anbefale en rett og det ble plankestek.
Godt vi hørte på anbefalingen!  Smakfull og med deilig tilbehør.






Som førstegangsreisende til Tyrkia, syntes vi det var merkelig at restauranten ikke hadde noen dessertmeny. Jeg liker nemlig å kose meg nemlig med en god dessert når jeg er på ferie. De hadde kun is og det frister meg sjelden. Overraskelsen var stor da et stort fruktfatet kom på bordet. Oppskåret frukt på et pyntet etasjefat. Det smakte friskt etter kjøttretten!


Når regningen etter middagen kommer på bordet, merker vi at Tyrkia er et billig ferieland.
Ingen kan klage på dette; under NOK 250 for middag for 2, inkl. drikke!


Restauranten fristet oss til gjentatte besøk og vi spiste faktisk middag her 4 av 6 kvelder.
Neste kveld vi var på Golden Star ble det Steak Diana.



Denne middagen smakte også veldig godt!



Som sagt ligger Golden Star ved strandpromenaden.
Restauranten har mange bord og hver kveld var de fleste bord opptatt.



Vi var heldige som fikk bord i front hver kveld vi spiste på Golden Star.
Ingen selvfølge, for her var det rift om bordene.
De herlige kelnerne hadde "reservert"-skilt på alle bord i front.
Sikkert for stamgjester, men vi fikk sitte allerede der allerede fra første kveld.



På kveldene underhold kelnerne med tyrkisk dans, men det har jeg ikke bilder av.



Vi spiste også lunsj på Golden Star.
Det ble Beyti Kebab...


 ... og Köfte



Siste kveld i ferien ble vi henvist et til et pent pyntet bord i front. Dette hadde de reservert for oss.
Til og med stoffservietter på vårt bord, selv om det bare var torsdag kveld.


Lavaş og et fat med dip kom raskt på bordet.
En deilig dip med tomat/chilisaus og haydari (minner om gresk tzatziki).


Som avslutning på vår ferie i Tyrkia hadde vi bestemt oss for Chateaubriand til middag.
Jeg elsker denne retten, men på de fleste restauranter må denne bestilles til 2.
Ikke så enkelt for meg når jeg reiser alene.
Skal jeg liksom plukke opp en tilfeldig gjest som vi dele middag med meg?

Det var spennende når kelneren kom med retten og startet arbeidet på anretningsbordet.
Middag i "fyr & flamme"...
Oksefileten var innbakt i brød med sopp og paprika på grillspyd.



Så er kelneren i gang med å dandere retten på tallerken.


En ung "drikkekelner" følger nøye med.  Han beundrer den erfarne kelneren.




Bevare meg vel, her er det brød, ris, pommes frites og stekte potetbåter med grønnsaker.
Og hele 4 forskjellige sauser til kjøttet; meksikansk saus, pepper-, sopp- og bearnaisesaus.


Og slik så det ut på min tallerken før jeg startet "etergildet".
Oksefileten ble delt i to, med brødet rundt.
Ikke oppskåret i tykke skiver som jeg er vant til i det vestlige Europa.
Nydelig mørt kjøtt og alt tilbehøret smakte også fortreffelig!


Og hva vi betalte for dette fantastiske måltidet?
NOK 373 inkl 3 glass vin og 2 vann.
Og som vanlig; gratis frukt til dessert.



Etter et slikt måltid har jeg mest lyst til å finne sofaen, men det hadde jeg jo ikke her.
Vi ble sittende lenge og vel.
Tross alt var dette siste "fløyelskvelden" på lenge!
Golden Star har en luftig terrasse og det var behagelig å sitte i front..
På høyre side av restauranten ligger toalettene, rent og velstelt.


Jeg anbefaler denne restauranten om du skal feriere i Side.

Restaurant Golden Star i Side  =  NO PRESS - NO STRESS!


3 kommentarer:

Anita Ness sa...

Hei! Mmmmm...blir sulten Her var det mye lekkert... Det tyrkiske kjøkken er jo verdensbreømt, en av de bedre visstnok.

Yvonne sa...

Så god mat det verkade vara! Tur att jag nyss har ätit ;) Jag brukar säga att "ju mer man dricker, ju mer tjänar man" när man är utomlands, för det är ju billigt. Maten i Spanien där vi varit har ju ofta varit mycket billigare än i Sverige också!

Tovepia sa...

Høres og ser herlig ut;) Håper å komme tilbake til Side en gang...det verste der var myggen som holdt på å ta knekken på meg, men nå vet jeg ihvertfall det:O)