20 november, 2014

Det er snart jul

og nå begynner stresset i de tusen hjem.

Gavekjøp, matinnkjøp, baking, rengjøring og alt som følger med julen. Det som for mange er en tradisjon, har de siste årene vært et "ikke-tema" for meg. Og la meg bare si det med en gang; jeg har vært veldig "julete" av meg tidligere og forstår de som holder på tradisjonene. Livet mitt har bare tatt en annen retning og jeg har funnet andre måter å "feire" julen på. I løpet av de siste 17 årene har jeg faktisk bare feiret jul i Norge 4 ganger og da i enkle former. De årene jeg ikke har vært hjemme, har jeg vært i Spania. Enten Kanariøyene eller fastlandet. Så lenge jeg jobbet var tiden rundt jul og nyttår eneste mulighet for opptining av en revmatisk kropp. Med andre ord har faktisk ikke latt meg prege av julestresset på snart 20 år.

Heller ikke i år vil jeg bli preget av julestresset. Det blir mindre enn noen gang! Og julegaver? Det blir det også mindre av enn noen år tidligere! Alle i familien og mine venner har alt de trenger (og vel så det...) Derfor blir det kun små symbolske julehilsener fra denne dama i år.  Jeg vil heller hjelpe de som ikke har det så bra i det landet jeg er gjest og i mange år har kalt mitt andre hjemland. Og de som bruker å gi meg julegaver sier jeg "støtt heller en veldedig organisasjon enn å kjøpe noe til meg". I en alder av snart 65 har jeg absolutt alt jeg trenger!

Hvis alt går etter min plan er jeg tilbake i Albir første uken i desember. Før jeg reiste hjem til Norge sist fredag, prøvde jeg å finne ut noe om aktuelle hjelpeorganisasjoner i nærområdet. Fikk en kontakt, men den passet ikke inn i min agenda. I går fikk jeg heldigvis kontakt med ei norsk dame som er leder av en frivillig organisasjon som er stiftet for å samle inn penger til et barnehjem og til et senter for kvinner med barn. På barnehjemmet bor barn som har foreldre som ikke kan ta seg av dem og på senteret bor kvinner med barn som har måtte flyttet fra voldige ektemenn eller familier. Og det beste av alt med denne organisasjonen; de holder til i mitt nærområde i Spania! 

Jeg kommer til å gi min støtte til "Hjelp oss å hjelpe Costa Blanca", som støtter et barnehjem som ligger under paraplyorganisasjonen Emaus.

Dette er sakset fra nettsiden til "Hjelp oss å hjelpe":

Vi er noen småbarnsmødre som før jul (i fjor - min anmerkning) begynte å samle sammen klær og leker til et barnehjem i vårt nærmiljø. Vi skjønte raskt at dette barnehjemmet var sterkt rammet av krisen i Spania, og hadde ikke fått penger fra staten på over 6 måneder. Dette resulterer i at de ikke har penger til de mest primære behovene som mat, elektrisitet og gass. Vi besluttet å samle inn penger, og administrerte det sik at vi selv handlet mat, og betalte regningene deres. Dette for å forsikre oss om at alle pengene gikk uavkortet til barnehjemmet. Vi sikret fulle matlagre til jul, og har kunnet fortsette med dette til nå med de pengene vi har samlet inn. I tillegg har vi betalt en gassregning, kjøpt nye sko til alle barna og de ansatte har fått en liten betaling. I tillegg til innsamling av penger, samler vi inn klær, barneutstyr og andre gaver. Vi samler opp på lager, og leverer minst en gang i måneden.

Emaùs er paraplyorganisasjonen over dette barnehjemmet. De har siden 1979 drevet barnehjem, krisehjem for kvinner, et barnehjem for babyer, et hjem for tilbakestående og et gamlehjem. Det er en privat stiftelse, men staten har kjøpt tjenestene. Før krisen fikk de 70% av midlene fra staten, og resten av driften var avhengig av gaver. Etter juli 2012 har ikke stiftelsen mottatt noe støtte, og 300 mennesker fra babyer til hjelpetrengende eldre står i dyp fare for å miste sine plasser. De ansatte har ikke fått noe lønn, likevel fyller de bensin på bilen, og kommer på jobb hver dag. Men flere ansatte har nå store problemer med å dekke utgifter som husleie/lån, barnehageplasser og elektrisitet.

Du kan også lese om Emaus i en norsk artikkel (Spania24) her.  I mitt spanske nærområde står det kontainere for innsamling til Emaus. Man kan legge klær, sko, vesker og utstyrsvarer i disse kontainerne.


Ei norsk dame i området har akkurat fylt år og ønsket seg penger slik at hun kunne handle inn til barna. Dette er hva hun og "Hjelp oss å hjelpe" kjøpte inn til barnehjemmet. Bildet er lånt fra organisasjonens FB-side.


Det gleder mitt hjerte at jeg kan få anledning til å hjelpe de som virkelig trenger det.

Det er mitt juleønske!




Ingen kommentarer: