09 november, 2013

Top of the World

- det var følelsen jeg fikk en uke i oktober.
Nei, jeg var ikke på Mount Everest! Jeg var Villajoyosa i Spania.

I uken 12.-19.oktober ferierte jeg i en fantastisk leilighet som ligger på strandpromenaden i min fargerike ferieby på Costa Blanca. Med andre ord; jeg var ikke så mange meter over havet. Leiligheten ligger i 3. og 4. etasje i det gule huset til høyre. Og det føltes som om dette var på toppen av verden! Bildet under ble tatt under et besøk i Villajoyosa sist mai.

Allerede før vi gikk inn døren følte vi oss hjemme. Hvilken velkomsthilsen på inngangsdøren!

I Villajoyosa er det mange ferieleiligheter å velge i, men for oss var ikke valget vanskelig. Det som fristet oss mest med leiligheten var beliggenheten, men utleiers bilder på internett gjorde ikke fristelsen mindre.

Denne leiligheten passer virkelig inn i kategorien "A Home away from Home".  Leiligheten er smakfullt innredet, med behagelige møbler og med flott kunst på veggene.

Stua innbyr til koselige kvelder når temperaturen kryper under 20 grader. De siste timene den siste feriedagen vi tilbragte i stua. Sent på kvelden sank temperaturen til 20 grader og vi tok med oss vinglassene ned fra terrassen. Stille, stille... Kun bølgesus og småprat i stua. Til venstre nederst i kollasjen ser du forresten ett av to "eventyrvindu" i leiligheten. Tok bilde av er utsikten gjennom det lille badevinduet i 3.etasje.

Jeg elsker disse små "eventyrvinduene". Denne leiligheten hadde to slike vindu.  Det andre er ved kjøkkenbenken. Vinduene er max 30x30 cm, men det er utrolig for en virkning de har for lyset.

I leiligheten finnes alt du trenger for en vellykket ferie. Og vel så det...
AC på begge soverom, internett, TV med DVD, vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Av disse "goder", benyttet vi internett. Vi måtte vise til hele verden (i alle fall FB-venner) hvor bra vi hadde det, med  bilder av både temperatur og omgivelser. Denne høsten har nemlig Alicante-regionen hatt den varmeste oktober siden 1930, så vi var heldige med valg av ferietid.

Stuen ble ikke mye brukt, men hver dag måtte jeg tilbringe en liten stund i sofaen.
Bare sitte der...
Ved den ene franske balkongen og se på Middelhavet.
Eller høre på Middelhavet når markisen var nede ...
Høre på folkelivet ute ...
Balsam for sjelen!

Takterrassen ble derimot mye brukt!  Der kunne jeg vært nesten hele døgnet!

Speil, speil på veggen der - hvor er den fineste trappa i huset her...
Jo, det er trappen opp til den fineste takterrassen her!

Takterrassen er på 30 m2, har kjøkkenbenk med integrert vaskemaskin og markise over spiseplassen. Sittegruppe og solstoler for inntil 8 personer.
Her er utsikt over den fargerike gamlebyen, strandpromenaden og Middelhavet.

På takterrassen står et gammelt vaskekar i betong, pyntet med sukkulenter.

Fra terrassen hadde vi vakker utsikt til "Palmeland" i varierende lys.

Vi spiste kun frokost "hjemme". Lunsj og middag ble inntatt på en av de mange restaurantene i nærheten. Og restauranter er det mange av på strandpromenaden!

Bildet øverst i venstre hjørnet er tatt fra takterrassen. Som du ser ligger restaurantene på rekke og rad.
Vi var mest på den som ligger nærmest fotografen; La Caña de la España Marinera. Restauranten eies av Matteo som både serverer god mat, skjenker vidunderlig drikke og er en fantastisk vert.

Å sitte på takterrassen i "den blå timen" var vidunderlig.  Likeså i fløyelsnatten.
Herlig stille. Lite spanske lyder.  Men lyden av bølger som slår mot stranden er der hele tiden...

Vår ferieuke i denne leiligheten frister til gjentagelse. Dette var virkelig "Top of the World".

Anbefaler denne leiligheten for de som vil bo nært stranden og gamlebyen, ha litt luksus og nyte livet. Leiligheten er norskeid og kan leies gjennom Villa International Assistance (VIASS). Dette er et solid utleiefirma som har en utmerket service.

Om du vil ha mer informasjon om leiligheten eller VIASS, kan du ta en titt her.