22 november, 2013

Turistene på broen

skuer utover elveleiet Rio Amadorio. Et elveleie som har blitt til Parque Rio Amadorio.
Og bloggdama står til venstre med kamera i hånden.


Etter lang tids planlegging av et parkområde, startet arbeidet i oktober 2008. Dette var et samarbeid mellom kommunen og Miljøverndepartementet i Spania. Elveleiet har nå blitt til et 40.000 m² stort parkområde, som går fra jernbanebroen og ned til elveutløpet ved Middelhavet. Flere bygninger er revet og planter som ikke naturlig tilhørte området er fjernet.  Bildet under fra anleggsperioden har jeg lånt fra Digital Costa Blanca.

Det ble plantet 450 nye trær i parken, samt 4500 nye planter og busker. Små broer ble bygd over elven og med mange stier er dette blitt et rekreasjonsområde. Det er også bygd nye lekeplasser og trapper til flere utsiktspunkter. I september 2010 åpnet den nye parken. Jeg gikk flere turer her i september/oktober og nå ser det slik ut i Parque Rio Amadorio.


Mot jernbanebroen er dette utsikten



Å gå gjennom dette parkområdet er en nytelse som senker stressnivået. Om det er nødvendig...
Jeg kan ikke huske at jeg noengang har vært stresset i Villajoyosa!
Sildringen fra elven og ender som kvekker overdøver lyden av trafikken som går over broen.


Når det regner mye i fjellene, kan Rio Amadorio bli stor og går over sine bredder.
Jeg så store skader på veiene i parken.


Veien blir helt sikkert snart satt i stand igjen, for kommunen er flink med vedlikehold.  Selv med dagens økonomiske krisetilstander i Spania, er Villajoyosa kommune og innbyggerne flink til å holde byen ren og pen.  På en av mine turer i parken traff jeg på denne herren som støvsuget plassen for løv og barnåler.


Langs elveleier ligger mange bolighus. Både nye og gamle. Når man kommer opp fra sjøsiden ligger Casco Antiguo (gamlebyen) på høyre side


og på venstre side ligger Poble Nou (nybyen).  Også de nyere boligblokkene er fargerike.


Litt lenger opp i parken står fotomotivene i kø.
"Casas Colgantes" som disse husene kalles, eller "hengende hus" som jeg vil kalle husene på norsk.


Den romerske provinshovedstaden Allon (nå Villajoyosa) ble grunnlagt av keiser Vespasiano i år 74 etter Kristus. Hovedstaden Allon lå langs elvebredden og ved elveutløpet. Det er fra det gamle bynavnet Hotel Allon har tatt navnet fra. I området er det fortsatt arkeologiske utgravninger, med stadig nye funn. Det snakkes om at hele byhistorien må skrives på nytt etter disse funnene.

Fra nettsiden "Go to Alicante" har jeg sakset dette:
Det har vært bosetninger i Villajoyosaområdet siden bronsealderen, og arkeologene har slått fast at det en gang i tiden var en iberisk bosetning der gamlebyen ligger i dag. Grekerne og fønikerne har også vært i området, men det var først ved romernes ankomst at Villajoyosa skulle bli til en ordentlig by. Forskerne trodde lenge at sentrum i den romerske byen Allon, eller Alonis, lå i området hvor Plaza de la Generalitat og Calle Colón i gamlebyen. I de siste årene har det imidlertid blitt funnet rester etter den romerske byen ved utkanten av gamlebyen, noe som kan tyde på at sentrum av Allon, lå langs elvebredden og ved elveutløpet.


Over parken går broen med stor trafikk.  Dette er gjennomfartsåren i Villajoyosa.
Broen er opprinnelig en gammel romersk viadukt.


Broen sett fra andre siden.


La du merke til lampene på broen?  De er nok veldig gamle!
Eller så du kun på meg?  Jeg er også gammel...



På hver ende av broen står lampene på noen gedigne sokler.  Er sikker på at det er en historie bak de flotte lampene og de gedigne soklene, men jeg har ikke funnet ut av dette. Jeg har heller ikke funnet ut hva denne broen heter.  Regner med at det er Puente "ett-eller-annet".

Om noen kjenner navnet på broen og/eller historien bak lampene, skriv gjerne en kommentar!


Når vi først er på broen, må jeg vise dere ett av mine favorittbilder.  Her står jeg midt på broen og fotograferer. Husene som vender mot Parque Rio Amadorio hører til Carrer Frai Posidonio Major. Her, som over hele gamlebyen, er det mange ferieleiligheter. Både til salgs og til leie.


Jeg åpnet dette blogginnlegget med skyggebilde av turistene på broen og vil avslutte med et bilde av broen turistene sto på. Se hvor vakkert solen farger de romerske buene.


Er du i Villajoyosa eller omegn, anbefaler jeg en spasertur i den vakre Parque Rio Amadorio.
Jeg er imponert hva byen har fått til med en slunken kommunekasse.

Har du vært der allerede?  Fortell om din opplevelse i en kommentar.




4 kommentarer:

Anita Ness sa...

Herlige bilder Randi! Spanjolene og italienerne er så flinke med å bruke farger.. Det er så fresht! Håper de er like flinke ingenører så husene ikke ramler ned.. ;) God helg Randi.:)

Unknown sa...

Husene har stått der i flere hundre år, så...

De tåler nok både vær og vind!

Anne-Berit sa...

Tenk om man kunne finne mer farger i bebyggelsen her også. Kjedelige blokker hadde sett mye trivelige ut med litt freshere farger. Gammel du, skjønner ikke hva du mener. Du er jo bare ei ungjente med mye ærfaring, hihi.
Veldig fin park de har laget også, ser koselig ut, og så frodig da.
Ha en fin fredagskveld og ei god helg. Klem :)

Anne sa...

Den byen er i dobbelt forstand som en godtepose Randi, både når det gjelder opplevelser sikkert og de helt spesielle husa, jøsses å min en skulle ønske seg dit du...