08 november, 2008

Måken Jonathan

Jeg har vært i bokhyllen igjen.
Fant fram en vakker bok som betyr mye for meg; ”Måken Jonathan” skrevet i 1970 av Richard Bach. Bestselgerroman og en klassisk fortelling, som åpner våre hjerter for mirakler og gir oss mot til å drømme. Boken er skrevet på en rørende måte, uten å bli en klisjé, og får deg til å tenke litt ekstra over hvordan du lever livet ditt.

Historien handler ganske enkelt om måken Jonathan som bryter ut av Flokken. Den handler om å vise mot ved å gå egne veier. Jonathan tror livet kan være noe mer enn å fly i flokk og bare være opptatt av det daglige matstrevet. Han blir en Utstøtt. Så trener, sliter og drømmer han seg alene frem til et rikere liv med ny innsikt og større kjærlighet. Og han blir læremester for andre som tør. Men det koster. Ikke alle har mot og rygg til å stå alene, utenfor, til å erklære at de ikke behøver Flokkens beskyttelse.

Denne boken er en fantastisk metaforisk fortelling om livets utfordringer. Hva er det vi søker etter, hva er det vi jager etter? Relativismen er også tydelig, det som er viktig for ett individ betyr ingenting for et annet. Man må ta tak i det som bor inne i en selv, det man brenner for, og gjøre noe ut av det.

En vakker og poetisk film om ”Jonathan Livingston Seagull” ble laget i 1973. Filmmusikken til denne Oscar-nominerte filmen er av Neil Diamond og har vunnet både Grammy- og Golden Globe-priser.


From Wikipedia:
Jonathan Livingston Seagull, written by Richard Bach, is a fable in novella form about a seagull learning about life and flight, and a homily about self-perfection. First published in 1970 as "Jonathan Livingston Seagull — a story", it became a favorite throughout the United States. By the end of 1972, over a million copies were in print, Reader's Digest had published a condensed version, and the book reached the top of the New York Times Best Seller list where it remained for 38 weeks. In 1972 and 1973 the book topped the Publishers Weekly list of bestselling novels in the United States. It is still in print as of 2008. The novella inspired the production of a motion picture of the same title, with a soundtrack by Neil Diamond.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for hilsen på bloggen min. Jeg kan huske å ha hørt om denne boken, men har ikke lest den. Så fikk jeg litt hyggelig musikk på tampen av kvelden i tillegg :))

Anonym sa...

mmmm.. fine boken, en av yndlingene mine! :)

Madame sa...

Åh ja, det er en vidunderlig film, Randi, jeg så den i biografen, da jeg var ung.
Tak fordi du fortalte, at du har skrevet om filmen og bogen :-)

Eirin Bjørnstad sa...

Takk for at du minnet meg på den boken! har lest den for lenge siden, men nå skal jeg jammen gjøre det igjen. Jeg synes at gevinsten ved å drive min enkle form for folkeopplysning er svar av den typen du gir. Noe som gir meg noe tilbake, som får meg til å tenke videre i nye tankerekker.
Tusen takk, og klem fra Eirin ;-)