13 november, 2008

B-mennesker

I løpet av dagen har det vært mye snakk om B-mennesker, både i radio og på TV. Jeg har vært lutter øre... Interesseorganisasjonen B-samfunnet og IKEA slår et slag for B-menneskers rettigheter i en av årets mørkeste måneder. Den 13. november 2008 lanseres verdens første kampdag for B-menneskers rettigheter i Norge.

Den offisielle B-dagen skal oppmuntre høsttrøtte B-mennesker til å la kroppens naturlige døgnrytme styre når på døgnet de legger seg og står opp. B-dagen markeres for første gang 13. november 2008, og er en kampdag for at samfunnet skal legge til rette for individuelle forskjeller når det gjelder soveroms- og søvnvaner.

Det er flest B-mennesker på Vestlandet. Eneste landsdelen i Norge der det er flere B-mennesker enn A-mennesker.

- Mange på Vestlandet sliter tungt, sier Anette Ræstad, grunnlegger av interesseorganisasjonen
B-samfunnet.

Hele 49 prosent av vestlendingene er B-mennesker, mens 45 prosent er A-mennesker, viser en undersøkelse gjort av Norstat. Tilsvarende tall for hele landet er 37 prosent B-mennesker mot 57 prosent A-mennesker.

- Jeg fikk en idé om at det kanskje kunne skyldes alle de spanske sjøfolkene som grunnstøtte langs vestlandskysten før i tiden. Og at vestlendingene derfor har litt sydeuropeisk blod i årene, sier Anette Ræstad.

Forskning viser at B-mennesker har lavere kroppstemperatur når de våkner om morgenen. Samtidig skilles søvnhormonene ut på et senere tidspunkt for dem, forklarer hun.


  • Et B-menneske er trøttere om morgenen.
  • Bruker lang tid på å få motoren i gang.
  • Mange blir kreative først utpå kvelden.
  • Sliter med å komme seg i seng.

Kjent for de fleste B-mennesker og uforståelig for A-mennesker. Noen som kjenner seg igjen i påstandene? Undertegnede er definitivt (og har alltid vært) et B-menneske!

Jeg liker godt forklaringen Anette Ræstad har om vestlendinger. Muligens jeg har litt spansk blod i årene? Det kan jo samtidig forklare min store kjærlighet til mitt andre hjemland! Elsker jo levesettet i Spania. Siesta midt på dagen og sene kvelder med sosial omgang.

3 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Dette var interressant,jeg har ikke spansk blod i årene(såvitt jeg vet da),men er så definitivt et B-menneske.Alt stemmer for så vidt,bortsett fra at jeg ikke har noe problem verken med å stå opp,bare jeg våkner,eller med å komme i gang,når jeg først er oppe..Har definitivt store problemer med å komme meg i seng om kveldene,hehe,da er jeg effektiv da.
Takk for hyggelig kommentar på fotobloggen min!
Ha ei fin helg!

Unknown sa...

Er så glad for mangfoldet blant mennesker! Tenk om vi alle var like? Uff, så kjedelig!

God helg til deg også.

Mare Nostrum sa...

B B B B Helt typisk B-menneske jeg også. Den tiden jeg var i jobb trivdes jeg som best med nattskift! Da var jeg mest effektiv og kreativ.

Slisomt å bo sammen et typisk A-menneske som sprudler lenge før soloppgang, hver dag!

Jan