05 november, 2008

Kinesio Tape.

Hvorfor er enkelte fysioterapeuter så redde for å prøve noe nytt?

For stabilisering av skulderen har jeg tidligere blitt behandlet med Kinesio Tape mellom hver fysioterapi behandlanding. Resultatet har vært bra. Bruk av den elastiske tapen har gitt skulderen god støtte og smertelindring. Min nåværende fysioterapeut har dessverre ikke tro på denne metoden.

I løpet av 6 uker har jeg fått 10 behandlinger hos fysioterapeut og skulderen er like vond, om ikke verre. Nakkestivhet og hodepine er heldigvis borte ved hjelp av akupressur, men skulderen plager meg dag og natt. Den behandles med tradisjonell fysioterapi og ultralyd. Etter hvert vil trykkbølge bli prøvd. Hvorfor ikke NÅ?

Heldigvis er det ikke så lenge før jeg reiser til Gran Canaria. Da håper jeg kombinasjon av intensiv/effektiv fysioterapi + varmere klima kan gjøre meg like bra som i fjor. Etter oppholdet i desember i fjor, var jeg smertefri ut mai måned og jobbet 100% til slutten av september.

Jeg ønsker

  • en skreddersydd behandlingsform
  • IKKE å ligge på varmeputer over halve behandlingstiden
  • at behandler er tilstede den tiden jeg har betalt for
  • å bli pillefri
  • meg tilbake i jobb

Håper ønskelisten blir innfridd. Det er jo snart jul og jeg har vært veldig snill i år! Kanskje Julenissen leser vel det jeg skriver???

Utdrag fra ” Fysioterapi i privat praksis” Nr 6 – 2006:

Teknikken med kinesio-taping ble utviklet i Japan tidlig på 70-tallet. Hensikten var å aksellerere kroppens selvhealing. Ulike teknikker er utviklet gjennom årene, USA og Tyskland er kommet etter. Til Norge kom kinesio-taping i 2005 og mange norske fysioterapeuter bruker nå denne behandlingsformen.

Den japanske kiropraktoren Kenzo Kase, utdannet i USA, utviklet kinesio-tapingmetoden.
I startfasen brukte han vanlig sportstape, men oppdaget at denne ikke egnet seg fordi den ikke er elastisk. Kinesio-tapen slik den fremstår i dag, er utviklet spesielt til formålet, ved at både tykkelse og elastisitet harmonerer bedre med huden. Den latex-frie tapen har en tykkelse om er tilnærmet lik det epidemiske hudlaget og en elastikk som gjør at den kan strekkes til 130 – 140 % av egen lengde. Tapen kommer i ulike farger, men teksturen er lik for dem alle. Enkelte, særlig asiatiske terapeuter, hevder at fargen i seg selv (fordi ulike farger gir ulike svingninger) har en terapeutisk effekt.

Både japanerne og amerikanerne har brukt kinesio-taping som metode i en årrekke, og denne typen taping er tatt i bruk av leger, kiropraktorer, fysioterapeuter, kinesiologer, massører og andre manuelle behandlere. Den brukes internasjonalt i svært mange behandlings- og rehabiliterings-sammenhenger, fra sykehus og klinikker til behandling og forebygging av idrettsskader.

Mens tradisjonell sports-taping har til hensikt å gi ledd og muskulatur støtte gjennom å begrense mobiliteten, vil kinesio-taping opprettholde normalt bevegelsesmønster. Den gir muskulaturen støtte ved å dempe smerter og symptomer som er forårsaket av overbelastning. Den vil virke støttende og den vil dempe nevrologiske smerter.

Ingen kommentarer: