03 august, 2014

Sandtåke fra Sahara

Nei, jeg har ikke opplevd sandtåke fra Sahara her på Vestnes! Jeg har fortsatt mye jeg vil blogge om fra oppholdet mitt i Spania i vår og i mitt andre hjemland opplever de dette værfenomenet av og til.

I april opplevde jeg "sirocco" på Costa Blanca og dette var virkelig et spesielt værfenomen. Sandtåken som kommer over Middelhavet fra Afrika kalles sirocco, ifg. statsmeteorolog John Smits. Jeg har feriert mange ganger på Costa Blanca, men 2.april i år var første gang jeg fikk oppleve sandtåken. Tidligere har jeg mange ganger opplevd calima på Kanariøyene, men dette var noe annet.

Som vanlig hadde jeg heller ikke denne dagen fått med meg værmeldingen og var ikke forberedt på dette værfenomenet. Vel og merke var det overskyet da jeg dro fra Albir til Altea, men først da jeg sto på utsiktspunktet i Altea forsto jeg at noe spesielt var på gang. Jeg så at sjøen var veldig grumsete og tåken lå tett ut i havet.



Vanligvis ser man lett Benidorm skyline fra denne plassen, men denne ettermiddagen var det ikke enkelt.


Da jeg satt med kaffekoppen på plassen rett innenfor Portal Vell, så jeg at himmelen plutselig fikk så rar farge.


Det var ikke lenge før hele himmelen var rosa og jeg forsto at det var sandtåke fra Sahara.



Jeg skulle på Casa Vital på tapas denne kvelden og etter endt måltid hadde jeg tenkt å ta bussen hjem. Ble imidlertid anbefalt å ta taxi hjem og gå minst mulig i dette været. Da jeg kom hjem til leiligheten forsto jeg hvorfor.  Til og med på vinduet i verandadøren hadde våt sandtåke lagt seg!


Bord og stoler så ikke ut av sandtåken! Du ser merker etter en avis og askebegeret.


I løpet av natten kom det regn og neste morgen så det slik ut.


Jeg var ferdigpakket og skulle videre til Villajoyosa på formiddagen, så jeg tok ikke bryet med å vaske av sanden. "Bøtteballetten" fikk ta seg av rengjøringen senere! De som jobbet med vedlikehold og rengjøring på Albir Garden Resort fikk litt av en jobb. Bassengene må også rengjøres etter dette.


Misunte ikke noen dette arbeidet. Slukene tettet seg med "mud" og det fløt med brunt vann overalt.
Men dette var de vant til, sa han som spylte. Det ble nok brukt mye vann til rengjøring denne dagen, både på hotellanlegg og hos private. Sandtåken er en plage, ikke bare for de som gjør rent, men også for asmatikere. Denne kvelden kom sandtåken rett inn mot Albir og Altea, andre steder på kysten ble ikke så hardt rammet.


Jeg har tidligere skrevet på bloggen min om forskjellen på calima og sirocco, men hørte ikke sirocco nevnt i det hele tatt på Costa Blanca. Vet at jeg spurte karen på bildet over hva sandtåken ble kalt, men husker det ikke lenger hva han svarte. Har googlet og finner flere betegnelser i Spania: Leveche, Solano og Jaloque (Xaloque).

Kan noen av mine lesere fortelle hva denne sandtåken kalles lokalt på Costa Blanca?
Det er nok mange som har leilighet/hus i området som har vært plaget av sandtåken mange ganger. 


 

1 kommentar:

Madame sa...

Jeg har ikke før hørt om sandtåge fra Sahara - men det ser uhyggeligt ud, Randi. Jeg tænker, at man nemt får det ned i lungerne.