29 august, 2014

Klassefest

Om du har sett forrige blogginnlegg "Oss To" så lovet jeg en forklaring på hvordan jeg møtte "Gudfaren" i norsk rock. Og her kommer den. Jeg var på klassefest på samme hotell som Åge bodde i Ålesund under sitt opphold sist helg. I slutten av dette innlegget kommer mer om "Gudfaren".

Først om klassefesten.  Det er 50 år siden jeg gikk ut av folkeskolen og må si at jeg ble veldig glad da jeg ble invitert på klassefest sammen med jentene som jeg tilbragte de tre første skoleårene med.  På bildet under er ei spent og stolt Randi på vei til første skoledag på Klipra skole i Ålesund i august 1957.  Med hårsløyfa på plass og jeg er sikker på at den er rød, det samme som den nye hjemmestrikkede jakken. På ryggen er rødrutet ransel, av plastbelagt stoff.  Fra før av kjente jeg kun to-tre av jentene jeg skulle starte skolegangen med. Jeg hadde hjemmeværende mor, så barnehage var jeg aldri innom.  Derfor var jeg, naturlig nok, veldig spent denne dagen!


Klipra skole var heldigvis en liten og trygg skole.


I 2.klasse var det 23 spente jenter som skulle fremføre skuespillet "Prinsesse Vilikke" (Thorbjørn Egner) for foreldre og søsken. Undertegnede er stolt Konge med krone på hodet! Jeg husker ikke så mye av selve skuespillet, men mener at jeg hadde mange replikker.


En ting jeg husker godt var "karakterene".
Jeg var SÅ kry når lærerinnen skrev initialene mine i skriveboken! Rp = Rett & Pent - men jeg tolket det som Randi Pedersen. Etter 5 stk Rp fikk vi stempel. Etter 10 Rp fikk vi glansbilde i tillegg til stempel. Gjett om jeg var stolt?

Matboksen har jeg fortsatt! Den er full av gamle søndagsskolekort.



En herlig bukett "jenter" var altså samlet sist lørdag, alle født i 1950.


Tapas og sushi sto på menyen.


Vi studerte minnebøker fra skoletiden, gamle bilder og tok mange nye bilder.



Historier fra skoletiden ble fortalt og det var mye latter denne kvelden. Og mot slutten av klassefesten ordnet jeg med overraskende besøk på klassefesten, noe som utløste enda mer latter.

Som fortalt i tidligere blogginnlegg hadde Åge Aleksandersen og Sambandet konsert på Jugendfesten i Ålesund denne kvelden. Etter konserten ankom trønderrockerne hotellet hvor klassefesten ble holdt.  Åge og musikergjengen slo seg ned i salongen ved siden av der vi var.  Jeg kunne selvfølgelig ikke dy meg og måtte spørre om han ville hilse på oss "jentene" som feiret at det var 50 år siden vi gikk ut av folkeskolen. Og det ville han, om han fikk med seg gitarist Gunnar Pedersen som "anstand" (GP er som oss "jentene" født i 1950). En morsom avslutning på en trivelig kveld.


Det ble en kveld jeg vil huske med glede i lang tid fremover.  Mest fordi kontakten med gamle klassevenninner er gjenopptatt, men som bonus (i alle fall for min del) var møtet med "Gudfaren".

Jeg har hatt litt kontakt med kun 3-4 av mine gamle klassevenninner gjennom alle disse årene, men det blir det forandring på i fremtiden. Nå har vi bestemt en treffdag pr måned, med sted og klokkeslett.  Så kan de som vil og kan møte opp. Gleder meg til første lørdagstreffet som er allerede neste lørdag!

Jeg kjenner at jo eldre jeg blir, jo kjekkere er det å minnes "gamle dager".  Som det sosiale vesenet jeg er, liker jeg også å treffe nye mennesker og få nye venner. Men ingenting blir som gamle venner! Være sammen med venner fra den tiden jeg la grunnlaget for et voksenlivet. Være sammen med de som har vært med på å forme meg til den jeg ble som voksen.

Hvordan er det med deg? Holder du kontakten med gamle klassevenner?



4 kommentarer:

Scrappelise sa...

Å så hyggelig å høre om klassefesten og så fine skolebøker og minner du har! Jeg har aldri gått i ren jenteklasse, tror ikke det var så vanlig utenfor byene. Men like moro er det når man møter gamle klassevenner. Ha en god helg!

Turid sa...

Høres kjempegøy ut!
Artig å se gamle skolebøker og minnebøker også. Jeg har en del liggende jeg også...ikke helt ulikt dine :)
Så kjekt å treffe Åge også!
Ja dette skjønner jeg var en dag du kommer til å huske reten av livet!

Klem.
God helg videre!

Anonym sa...

Virkelig koselig og morsomt innlegg. Var selv på klassefest for ikke lenge siden, 50 år. Tankevekkende for en som flyttet langt bort for svært lenge siden. Plutselig ble minner og min 'verden' annerledes. På godt og vondt. - Har fulgt deg i en del år, Randi, men har kanskje bare skrevet en kommentar. Artig å følge deg. Albir har du jo gitt omfattende omtale; trengs ikke reiseguide lenger :). Du burde i ut et eller annet, du skriver s å bra. Lisa

Unknown sa...

Takk for koselige kommentarer! Slikt inspirerer til videre blogging.

Og til deg Lisa (hvem du enn er); kjekt at du bruker bloggen min som reiseguide. Hadde jeg vært yngre, hadde jeg nok vært i reiselivsbransjen. I min alder og med min helse, holder det med blogginnlegg. Utover høsten kommer det nok mange innlegg fra Albir og området rundt der. Om knappe 14 dager reiser jeg sørover og blir 2 mnd i første omgang. PC'en + kamera blir selvfølgelig med og da blir det nok flere blogginnlegg.