28 juni, 2009

Kulturkvartalet i Ålesund

Stiftelsen Kulturkvartalet i Ålesund består av de to konsoliderte museene Jugendstilsenteret og Kunstmuseet KUBE, fylkeskunstmuseet i Møre og Romsdal.
Museene ligger side om side ved Apotekertorget.
.
Kunstmuseet KUBE ligger i den firkantede bygningen til venstre i bildet.
Bygningen har adresse Nedre Strandgate 2 og sto ferdig i 1907.
Huset er forblendet utvendig med rødaktig granitt fra Iddefjorden i Østfold.
Norges Banks avdeling i Ålesund holdt tidligere til i dette bygget.
.
Kunstmuseet KUBE er en regional institusjon for dokumentasjon og formidling av hele det visuelle feltet inkludert design og arkitektur. Museet har ansvaret for oppbygging av en samling av regional kunst, produksjon av utstillingar, dokumentasjon og formidling av kunst, oppbygging og vedlikehold av formidlingskompetanse og nettverk.
.
I 2004–2005 ble det bygget en ny bygning under bakken, slik at Kunstmuseet KUBE nå er knyttet sammen med Jugendstilsenteret.
Jugendstilsenteret holder til i det gamle Svaneapoteket, til høyre i bildet.
Adressen er Apotekergaten 16.
Huset ble bygd som apotek og privatbolig for apoteker J.A.J. Øwre og sto ferdig i 1907.
Også dette huset har fasadestein fra Iddefjorden.
Apotekergården ble fredet i 1985, fredninga omfatter foruten fasaden også interiøret
i apotekerutsalget (officinet) og deler av leiligheten i andre etasje.
En vakker bygning med utallige detaljer, både utvendig og innvendig.
Museumsbutikk og kafe i første etasje.
Jugendstilsenteret ble åpnet av H. M. dronning Sonja 6. juni 2003, og er et nasjonalt senter for art nouveau/jugendstil. Mye av det originale interiøret er bevart og restaurert. Senteret har både faste og temporære utstillinger fordelt over 3 etasjer, i tillegg til de genuine jugendstilinteriørene i selve Apotekergården.
Jugendstilsenteret viser for tiden (juni 2009) multimedieutstillingen: "Art Nouveau and Society - Drøm og virkelighet". De faste utstillingene "Håndverk og arkitektur", "Fra aske til jugenstil" og "Den vakre jugenstilen" gir en spennende innføring i jugendstilen i Europa, Norge og Ålesund ved hjelp av gjenstander, interiører og multimedia. Her kan en se bredden i norsk jugendstil/art nouveau i alt fra reklame til smykkekunst.Et besøk i kunstkvartalet anbefales!
.
ÅPNINGSTIDER & PRISER:

Sommer (juni, juli og august): Hver dag 10 -17.
Vinter: Tirsdag - lørdag 11 - 16, søndag 12 - 16, mandag stengt.
.
Voksen 60, barn/student 30, familie 120, honnør/gruppe 45.
Billetten gjelder også både Jugenstilsenteret og Kunstmuseet KUBE.

5 kommentarer:

Vibeke sa...

Kære Randi
Du har lagt så mange spændende billeder ud på din blog, og fortalt så meget om Ålesund, at jeg er blevet fristet til at smutte en tur derop,jeg har undersøgt flymuligheder, og de er gode, nu skal jeg bare have min veninde overtalt til at tage med, for min datter kan ikke her i sommer, da hun arbejder, medmindre, at hun kan få nogle dage fri.
Jeg er stadig på undersøgelsesstadiet, men lysten er stor!
Knus
Vibeke

Anne-Berit sa...

Du verden så flotte bygninger,og lærerikt innlegg.Må se å få tatt en tur til Ålesund så jeg får beskuet alt det jeg har lest om her hos deg.Skikkelig fin reklame du driver for byen din,du skulle jo hatt en æresbevisning for det.
Ha en fin søndag.
Klem fra Anne-Berit:o)

Madame sa...

Ja, jeg må sige som Vibeke, at dine billeder giver stor lyst til at opleve byen i virkeligheden. Jeg har besøgt Ålesund for en del år siden, og den gang skulle jeg have vidst, hvad jeg ved nu :-)

Berit T sa...

Kjempeflott dette, og fikk lyst å reise dit igjen på flekken.
Vår så vidt innom Ålesund for to år siden , men fikk ikke sett noe særlig, fordi vi kom sent om kvelden og skulle videre dagen etter, og det irriterte meg grenseløst, alt jeg gikk glipp av.

Ja her har blitt feiret hele dagen , så takk for hilsen, det var hyggelig.

Ha en fin ny uke.

K@ri sa...

Ser man det! Her kan man få lærdom om man våkner midt på natta og ikke får sove igjen med det første.
Takk for at du deler din kunnskap med oss :o)
Jeg har planer om flere svømmeturer i fjorden i morra, og fjorden jeg bader i heter Isfjorden. Det er ikke uten grunn....
Ha ei fin uke.
Klem fra Kari*