07 desember, 2008

Sandskulpturer i Las Palmas

Den imponerende julekrybben på Las Canteras stranden i Las Palmas åpnet 5.desember. Dette er den største sandkrybben i hele Spania og jeg må nok en tur til storbyen i løpet av oppholdet på Gran Canaria. Det er nå 6 år siden jeg var i Las Palmas ved juletider, så det er på tide å ta seg en tur igjen. Dengang var jeg der på formiddagen og uten kamera. Nå jeg være der på ettermiddag og tidlig kveld for å få med meg den fantastiske lyssettingen på Las Canteras stranden. Nedenstående videoer er fra 2007.











Syv kunstnere fra Russland, Ukraina, Danmark, Irland og Spania har laget de fantastiske figurene og krybben kostet 130 00 Euro (Ca. 1,2 millioner NOK) å bygge. Det er byrådet i Las Palmas og private bedrifter som betaler for krybben.
.
250 tonn sand gikk med til krybben som ble opplyst på kveldene og nettene av et kraftig lysanlegg på 10 000 watt. De fleste motivene i krybben er hentet fra Det Nye Testamentet og her er både stallen, de tre vise menn, Jesus i krybben, flere bibelske personer og andre motiver fra Bethlehem.
.
Sandkrybben dekker et areal på 600 kvadratmeter og dette er et sjeldent vakkert kunstverk. For i fjor besøkte 180 000 innbyggere og turister sandkrybben og nå håper arrangørene på at over 200 000 skal besøke stranden og krybben fram til begynnelsen av januar. Nå håper byrådet i Las Palmas at det skal bli ny publikumsrekord i år.
.
Åpningstidene for krybben er søndag til torsdag klokken 10.00 til 22.00 og fredag og lørdag fra klokken 10.00 til 23.00.







Det er imponerende å se hva som kan lages i sand!
Med tillatelse fra Mark Palmer kan du se hans bilder vist på "Gran Canaria for All" her.


The impressive Nativity Scene in Las Canteras beach in Las Palmas opened 5.desember. This is the largest sand Nativity Scene throughout Spain. I will have a trip to the city during my stay in Gran Canaria. It is now 6 years since I was in Las Palmas at Christmas time, so it's time to go back. Then I was there in the morning and without the camera. Now I want to be there in the afternoon and early evening to see the fantastic lighting on the Las Canteras beach. Video from 2007.

3 kommentarer:

Anonym sa...

SÅ nydelig! :)

Hadde jeg vært der på den tiden, skulle jeg jommen ha reist dit!

Men du.. jeg ser de sprøyter vann på.. eller er det noe annet? Dette må da være veldig forgjengelig?
Et regnvær, en tørke eller stormflo, så er det vel borte?

Unknown sa...

Forgjengelig i aller høyeste grad. Tror ikke jeg skal vente for lenge før jeg tar turen til Las Palmas. Heldigvis er luften fuktigere på nordsiden, så det holder nok en god stund. Las Canteras stranden ligger også i ly for store bølger.

Ja, de sprøyter på vann for at sanden skal feste seg og bli lettere å arbeide med.

Jeg har sett mange sandskulpturer tidligere, både på Gran Canaria og fastlands-Spania, med årets julekrybbe i Las Palmas er spesiell. Mer moderne og stort sett reliefer, noe helt annet enn det jeg har sett tidligere. Imponerende arbeid!

Anonym sa...

da får vi be for at været skal være stabilt...

og at du får tatt noen flotte bilder av det!