07 desember, 2008

Fra syd til nord

I disse tider kommer man seg kjapt fra Gran Canaria til Norge igjen. Jeg har nettopp sett et fantastisk program på NRK1 i kveld; "Drømmen om nordlyset" og må skrive noen linjer om Aurora Polaris. På kalde vinterkvelder kan vi faktisk ha et snev av dette lyset også på våre kanter av landet, men ikke så vakkert som lenger nord i landet.
.
Den kjente britiske komikeren Joanna Lumley har vært i Lofoten og jaktet på nordlyset. Joanna Lumley er best kjent som Patsy i komiserien "Absolutt fabelaktig". I fjor fikk hun oppfylt en drøm hun har båret på: Å oppleve nordlyset. På oppdrag fra BBC dro hun fra Polarsirkelen via Lofoten, Tromsø, Alta, Kautokeino og til Svalbard. På turen fikk Lumley prøvd tog, båt, hundeslede og snøskuter. I Lofoten lot hun seg bedåre av romantiske fjorder. Og da hun endelig fikk se nordlyset, tok det pusten fra henne. Og drømmen var oppfylt.
.
Det britiske folket har allerede fått sett programmet, som inneholder masse fantastiske bilder fra landsdelen. Seks millioner så programmet og så mange som hver fjerde brite som så på tv da programmet ble sendt, valgte å nyte Joanna Lumleys Nord-Norge-tur. I ettertid har mange briter bedt om repriser av programmet. Norske reiselivseksperter betegner programmet som et kupp. Enkelte har verdisatt markedsføringen til 100 millioner kroner.
Short distance from south to north and I move from Grand Canary to Norway tonight. I've just seen a great program on Norwegian TV; "Dream of northern lights". I have to write a few lines about the Aurora Polaris. On cold winter evenings we can actually have a hint of this light also on the edges of our country, but not so beautiful as further north in the country.
.

The famous British comedian Joanna Lumley has been in the Norway and hunted for the northern lights. Joanna Lumley is best known as Patsy in the Comic series "Absolutely fabulous". Last year she had fulfilled a dream she has carried on: to see the northern lights.
.
On assignment from the BBC, she went from the Arctic Circle at the Lofoten Islands, Tromso, Alta, Kautokeino and to Svalbard. On the trip had tried Lumley train, boat, dog sledding and snow scooter. In Lofoten lot she is adorable romantic of the fjords. And when she finally got to see the northern lights, it took her breath away. And the dream was fulfilled.
.
The British people have already seen the program, which contains the bulk fantastic images from the region. Six million watch the program and as many as one in four Briton who saw on TV when the application was sent, chose to enjoy Joanna Lumley northern Norway-turn. Subsequently, many Britons asked repeat of the program. The Norwegian tourism experts describe the program as a coup. Some have put their marketing value to 100 million.

5 kommentarer:

-Mitt lille rede- sa...

Nå fant jeg vell fram til "rett" Randi, tenker jeg :-) Takk for kommentar om julebildene av jentene mine. Jeg skreiv kommentaren hos ei anna som også heter Randi "sjø" (romsdaling ja!) Hehe! Sånn kan det gå når det skal gå fort i svingene :-)
Fin blogg du har! Jeg kommer tilbake hit :-)

-Lene

Anonym sa...

å ja, det programmet så jeg også! :)

Får jo så lyst til å lete etter nordlyset jeg også..

da hun sto og så på de fine båndene som gikk over himmelen... det var så flott!

Her jeg bor er det ikke så mye bylys. Da kan vi på enkelte mørke kvelder/netter se nordlyset leke over himmelen der i nord.. men det er for sjeldent!!

Unknown sa...

Carpe; skal vi få TV2 til å lage et program når VI TO leter etter nordlyset... ;O)

Noppe, vi er vel ikke kjent nok. Eller gal nok.

Litt artig å se en mer seriøs side av Joanna Lumley etter alle "Absolutely Fabulous".

Husker "arvingene" og jeg lå flat på et jorde for å titte på nordlyset for ca 20 år siden. Den kalde vinterkvelden vartet opp med et fantastisk spill på himmelen. Sjeldent på disse kanter av landet.

Nå er det stjerneklar himmel og fløyelsmyke kvelder jeg venter på... Æsj, var den litt arrogant?

Anonym sa...

ja, du skal nedover, du.. jeg er litt misunnelig, altså..

jeg får glede meg til kalde frostnetter med milliarder av stjerner som blinker over hodet mitt...

å nei, det var ikke dette innlegget du mente, jeg vet det nok!

Anonym sa...

Heia Randi :)

Ja Nordlyset er i sannhet meget vakkert :) Jeg er foedt og oppvokst nord for Polarsirkelen saa Nordlyset er jeg godt kjent med. Det er helt utrolig vakkert slik det beveger seg rundt paa himmelen med sine skiftende farger.
Min mann, som er amerikaner, hadde nok aldri sett et slikt Nordlys foer han kom opp til Nord-Norge foerste gang...han var maaloes. og snakker ofte om denne opplevelsen.

Ha en nydelig tirsdag :)

Klem fra meg :)