13 november, 2011

Merkedag

- 13.november -
En merkedag på flere måter.
1905 – Folkeavstemningen 12. og 13. november om monarki eller republikk i Norge.
Folkeavstemningen førte til valget av prins Carl som norsk konge.
1923 – Sovjetunionens flagg, kjent for hammeren og sigden, blir tatt i bruk.
1951 - Far til mine 3 sønner ble født (altså min eks).
1969 - Store demonstrasjoner mot Vietnamkrigen i Washington D.C.
1977 - Farsdag (også i 2011)
1989 - Tjekkoslovakia åpner sine grenser, dager etter Berlinmurens fall.
1990 – Den første kjente websiden blir skrevet.
1994 - Folkeavstemning om EU-medlemskap for Sverige.
2006 - Det første B-samfunnet i verden ble startet i Danmark.
 2007 - Pedagogen Anette Ræstad tok initiativ til opprettelse av det norske B-samfunnet.
 (Det finnes ingen aktivitet etter 2008 på nettsiden til B-samfunnet
og jeg lurer på om de har sovnet...)
*
13. november er blitt kampdagen for B-menneskers rettigheter i Norge. 
Hensikten med denne dagen er å sette B-menneskers rettigheter på dagsorden, 
og gi dem en pause fra et samfunn som er lagt opp på A-menneskenes premisser.
"B-dagen skal sette fokus på viktigheten av at folk følger sin biologiske døgnrytme, 
og ikke lar seg presse inn i en samfunnsrytme som ikke er tilpasset individuelle behov",
sa Anette Ræstad i et intervju med DinSide.
*
 HURRA - Som B-menneske har jeg fått min egen kampdag!
13.november oppfordres "høsttrøtte B-mennesker til å la kroppens naturlige døgnrytme styre når på døgnet de legger seg og står opp"Ja, gjett om jeg skal! Her sitter jeg; lørdag har gått over i søndag og jeg er lys våken. Vet at jeg er stuptrøtt i morgen tidlig, men da kan jeg sove lenge. Godt at "kampdagen" kom på en søndag! Etter at vi stilte klokken for 2 uker siden har jeg vært mer morgentrøtt enn i sommerhalvåret.
 Høstmørket gjør selvfølgelig ikke situasjonen bedre for meg. Forskere ved Ludwig-Maximillian-universitetet i München mener at det å tilpasse seg sommertid om våren er hardere enn å tilpasse seg vintertid om høsten. Det stemmer ikke for denne dama! Heldigvis vet jeg at det blir bedre når klokken stilles igjen i slutten av mars. Og tiden går jo rasende fort. Jeg skulle gjerne hatt sommertid hele året!
*
Hverdagen i samfunnet er lagt opp etter A-menneskets mønster. Det er derfor naturlig at det blir litt krevende for oss som er B-mennesker. Gjennom hele livet har jeg selvfølgelig prøvd å tilpasse meg A-mønsteret. Enkelt har det ikke vært. Iflg. Bjørn Bjorvatn (professor i medisin ved Universitetet i Bergen og lege ved Bergen Søvnsenter), er det gener som bestemmer om vi blir A- eller B-mennesker. Når jeg leser morfars dagbøker fra 1920-tallet er jeg ikke i tvil om at det er fra min mors familie jeg har arvet dette. Mormor og morfar var sjelden i seng før midnatt. Var det for å få litt alenetid etter å ha lagt 6 barn? Min mor var også en liten "nattugle" og likte å sove lenge om morgenen. Selv må jeg tvinge meg selv til sengs når jeg skal på arbeid dagen etter. Ellers hadde jeg aldri klart å stå opp så tidlig som jeg må.  Jeg kan være trøtt tidlig på kvelden og like før normal sengetid er jeg lys våken og full av energi. Denne B'en er ikke alltid like lett å leve med.
*
Søndag 13.november skal jeg feire kampdagen med å sove lenge!
Uten dårlig samvittighet. 
Hva med DEG? 
Er du A- eller B-menneske?

6 kommentarer:

Anonym sa...

jeg tror ikke det har med klokka å gjøre.. vi var trøtte lenge før det tullet med sommertid ble satt i gang.. jeg tror det er helt naturlig.. at vi følger rytmen til naturen.. vi burde vel strengt tatt gått i hi : ) for vi får ikke nok sollys.. noe som også bidrar til trøttheten..

jeg har alltid vært tidlig oppe.. og tidlig i seng.. men jeg pleier ofte å bli trøtt og slapp ved 2-tiden på dagen.. det er som all energi renner av kroppen.. har bare lyst å legge med nedpå..

jeg kan imidlertid også sitte oppe til både kl 2 og 4 på natta.. strikke.. se film.. likevel sover jeg ikke til langt utpå dagen.. i dag sto jeg opp 8 40.. normalt våkner jeg ved 6 tiden..

du får ha en god søndag.. håper du fikk sove lenge : ) for normalt pleier man å våkne tidlig når man har sjansen å sove : ))

Yvonne sa...

Som genuin A-människa får jag nog kämpa för mina rättigheter att vakna halv sju på morgonen då ;) Men att alltid vara trött på kvällen är inget roligt det heller! Sån här har jag alltid varit! Intressant det här. Hoppas du sover än (jag skriver tyst här för att inte väcka dig ;) Kram!!

Quiltefia sa...

Hei!! Morsomt innlegg!! Jeg er A-menneske. Heldigvis!! For som du sier er samfunnet lagt opp etter A-menneskers mønster. Men jeg kan godt være opp om kvelden også...... Men jeg er nesten like våken dagen etter. Så i bunn og grunn får jeg nok litt lite søvn..... Ha en fin søndag når du våkner!!:-) AnneK:-) (kroppen min følger ennå norsk tid, og jeg er sprell våken og klokka er 5.30 her:-))

Elsa sa...

Dette var et interessant innlegg :)
Vel jeg er B-menneske med inngrodd lakenskrekk. Våkner som oftest i 9-tida på morgenen, men trenger laaang tid for å få kroppen igang. Jeg hørte engang et uttrykk eller ordtak: Når solen går ned i vest, arbeider den late best.
Tror ikke det har noe med latskap å gjøre, bare rett og slett at en er B-menneske:)
Har aldri vansker med å komme tidlig opp hvis jeg må...

eljos sa...

Jeg er B- menneske, og har alltid vært det. Så trøtt og grinete hver morgen, huff og huff. I dag måtte jeg opp kl 7.00. Hadde time på sykehuset kl 900 og det var TØFT. ellers har jeg ramlet ut av denne listen uten grunn og det liker jeg dårlig, hadde 87 unike og 110 treff i går. Sender mail til blogglisten.no, men de klarer visst ikke å få dette riktig. Jeg har to blogger, en kreftblogg som også burde være på topplisten, kategori Samfunn, og disse to bloggene har de klart å blande sammen også. Håper at jeg er på lista Reise i morgen igjen. Skal jo til Lanzarote for 4 uker på mandag, det blir herlig.

mormonsen sa...

Jeg er A-menneske, og sliter hver høst når vi går over til vintertid. Stuptrøtt om kvelden, og våken og morragretten alt for tidlig hver morran, søndag som ørk..:)