15 november, 2011

Gran Canaria er øya du kan spise opp

Synes du dette var en merkelig tittel på blogginnlegget?
Det er en omskrivning av tittelen på en spansk TV-serie som heter "Un país para comérselo", som oversatt fra spansk betyr "Et land til å spise". Programlederne i denne serien reiser rundt i Spania for å lage program om gastronomiske spesialiteter, naturlandskap og håndverkskultur.
Sist torsdag gikk turen Gran Canaria (opptak fra april i år).
 Programmet har spansk tale, men jeg anbefaler likevel å ta en titt. Flott filming av vakker natur gjør programmet severdig, selv om du ikke forstår språket. Vi får se et Gran Canaria som er ukjent for de fleste turister. I programmet får vi være med rundt hele øya. Her får vi se dyrking av papayo, mango og ananas. Først går turen til en sukkerplantasje i Arucas. Videre til Caldera de Bandama hvor det dyrkes vin. De tar oss også med til Temisas for å smake på oliven. Vi får titte på en gammel håndverkstradisjon på Gran Canaria; produksjon av timple. Timple er en liten kanarisk gitar, på størrelse med en ukulele.
*
Ca 11:40 ut i programmet tar de oss med til Puerto de Mogán. På kaia ved Restaurant Cofradia tilberedes fiskegryte. Cofradia er fiskernes egen restaurant og drives som et kooperativ. I Guía lages den kjente osten Queso de Flor de guía. Osten er laget av melk blandet med saften av de tistellignende artisjokkblomstene. Blandingen av ku- og sauemelk tilsatt denne saften, gir osten en særegen smak. Visste du forresten at Gran Canaria er det eneste stedet i Europa hvor kaffe blir produsert? Vi får se fra kaffedyrkingen også, i dalen ved Agaete. Kaffe dyrkes i skyggen av appelsin, mango, guava, avokado og blir tørket i solen. 
 *
Mot slutten av programmet får vi være med brødbaking i Ingenio, vi besøker en knivmaker i arbeid, ser kanarisk bryting (Lucha Canaria) på stranda Las Canteras i hovedstaden Las Palmas og avslutter med den kjente musikkgruppen "Los Gofiones".
*
Du kommer til siden med TV-programmet her.
Klikk "ver video" på det store bildet litt ned på siden.
  *
Jeg har tidligere skrevet om "Markens grøde"Gran Canaria.
Gran Canaria så mye mer enn sol & bad!

6 kommentarer:

Birgitta Kjellner sa...

Tack för turen till Gran Canaria y Puerto de Mogan.
Kram från Birgitta

Anonym sa...

jeg elsker slike program.. skal ta meg en titt i ettermiddag..

ha en fin dag der sør : )

eljos sa...

Supert, jeg skal se Tv-programmet senere i kveld, har det så travelt med å pakke he he. Men jeg skal også sende denne linken til noen venner som tror at denne holmen Gran Canaria er bare noe dritt, med kjeltringer og turister og hoteller og badestrender. Vi har prøvd å overbevise mange ganger, men har ikke klart det. Dessverre er det mange som tror så veldig feil om disse øyene i Atlanterhavet.

Kristine sa...

Hei hei, Kristine her igjen (som svarte ang. butikken på flyplassen på GC) Vi så dette programmet i forrige uke, og vi fikk så lyst til å besøke de forskjellige plantasjene. Så fint at du tipser om programmet, det gir et inntrykk av det ekte Gran Canaria, mange i Norge vet ikke at øya har mer enn strender og hoteller ;)

Unknown sa...

Takk for kommentar Kristine! Jeg har vært på en bananplantasje i Arucas for mange år siden og det var en stor opplevelse. Kunne gjerne tenkt meg å gå i fotsporene til programlederne i programmet!

Synd jeg ikke kan nå deg via en blogg, så jeg håper du leser her igjen. Vi møtes kanskje i ett eller annet kommentarfelt igjen? Håper eljos blogger fra "Black & Beauty", dvs Lanzarote.

Melusine sa...

Ja, Gran Canaria er mer enn strender og hoteller. Mine foreldre tok en rundtur med buss sist gang de var der, turen ble filmet og etterpå kjøpte de en dvd som jeg så og jammen er det mye flott natur og interessante steder!