08 juli, 2010

Gange-Rolv

I Byparken i Ålesund står en statue av Gange-Rolv,
også kjent som Ganger Rolf, Rollo eller Rollon.
Gange-Rolv var en norsk vikinghøvding og het Hrólfr Rögnvaldsson.
(Klikk for større bilder.)
Historikerne strides både om fødeår og -sted for Gange-Rolv.
Jeg velger å forholde meg til denne versjonen:
Gange-Rolv
skal være født i år 860 på øya Giske ved Ålesund
og sønn av Ragnvald Mørejarl.
(Som en kuriositet må nevnes at jeg bodde 13 år i Ragnvald Jarlsgate i Ålesund.)
Gange-Rolv dro til Frankrike der han erobret Normandie.
Han ble også den første hertug i Normandie.
Det var i år 911 at den franske kongen og vikinghøvdingen inngikk avtale som gikk ut på at Gange-Rolv og hans menn skulle få slå seg ned i området
rundt utløpet av Seinen mot å verge landet mot andre vikinger.
Gange-Rolvs etterkommere satt som hertuger i Normandie frem til 1202,
og hans sønnesønns sønnesønns sønn Guillaume (død 1087)
ble konge i England 1066 under navnet Vilhelm I Erobreren.
Gange-Rolv er således også stamfar til det engelske kongehuset.
Anebeskrivelse for Gange-Rolv finner du her.
I forbindelse med 1000 års festen for erobringen av Normandie
fikk Ålesund i 1911 denne statuen av Gange-Rolv i gave fra byen Rouen.
Bronsestatuen er 2,65 m høy.
Dette er en kopi av en originalstatuen i granitt, laget av Arsene Letellier i 1863.
Originalen står i parken ved Jeannne d'Arc-katedralen i Rouen.
En annen kopi står i Fargo, i Nord-Dakota, USA.
Det ble gitt av franskættede til norskættede i Amerika i 1912.
Gange-Rolv døde i år 931.
Han hviler i kapellet Petit Saint-Romain i katedralen i Rouen.
I katedralen hviler også Gange-Rolvs sønn, William Longsword,
den andre hertug av Normandie, som ble myrdet i år 942.
Richard Løvehjertes hjerte ligger også begravet i denne store katedral.
(Foto under er lånt fra Wikipedia.)
Sagaene forklarer tilnavnet hans med at han var så stor at han ikke kunne sitte på en hest (norrønt Gǫngu-Hrólfr, 'Rolv som går').
Det blir også spekulert på om Gange-Rolv er den hawaiiske guden Lono.
Du kan lese mer om dette her.
.
Det var alt jeg hadde å berette i dag.
Håper du lærte litt!

3 kommentarer:

Tovepia sa...

Jeg har lært masse i.o.m. at jeg også leste ditt forrige innlegg idag;)
Takk for hyggelig kommentar, ryggen går seg sakte til;)

Kos deg resten av dagen og klem fra meg;)

Anne sa...

Lest og klikka :-) kunnskap er aldri tung å bære Randi. Men den statuen jeg liker best i den byen, står nede på havna ;-)

ivargunnar sa...

Flott ålesundsreklame!
Kan også opplyse om at neste år vil Gange Rolv- jubileet bli behørig markert, i Ålesund og sikkert også på Giske! Så følg med - følg med!