20 juli, 2012

300 Dias de Sol

300 soldager?  
Ikke her jeg bor i alle fall!
Forresten, jeg hadde kanskje blitt lei av solen om den viste seg 300 dager i året.
Kommer tilbake til disse 300 soldagene senere i innlegget.
Først vil jeg fortelle om hva jeg gjør for å få matlyst og for å få opp jerninnholdet i blodet.
I går kveld ble det ovnsbakt kyllingfilet.
Med spinat (jern, vitaminer og antioksidanter) .
Kylling og spinat ble toppen med en tykk saus:
1 lite beger lettrømme (125g), litt matfløte, 1 ss dijonsennep, salt, pepper, gurkemeie.
Steikeovnen på 200 grader i ca 30 minutt og her er resultatet:
Servert med tomater og et glass rødvin (enda litt mere jern...) smakte det fortreffelig!
Det blir reprise i kveld.  
Og her er det de 300 soldagene kommer inn:
"300 dias de Sol" er spanske soldråper.
En økologisk vin produsert i 600m høyde.
Fra Toledo i Castilla y León som ligger like syd for Madrid i Spania.
Navnet henspiller på antall soldager i året i Toledo.
Vinen anbefales til Lyst kjøtt   Lam og sau   Svinekjøtt  av polet og det samme gjør jeg.
Takk til Tore & Mona som ga meg denne flasken med soldråper!


1 kommentar:

mormonsen sa...

Dette så kjempegodt ut. Of lettvint, og verdt å prøve. Og ja, etter 21 soldager og ingen dag under 30 pluss, og enkelte helt oppe i 40 pluss, så må jeg si at jeg koser meg i rundt 10 og regn! I dag skal jeg ut å gå i regnjakke og varme sko. Og klager ikke! Men det er klart - dersom jeg hadde hatt det slik hele sommeren, så hadde det nok røyna på. Jeg dro fra Burgas flyplass dagen før bomba smalt. Det er utrivelig å tenke på, det har aldri før vært attentat i Bulgaria, som har vært et traust og sikkert reisemål. Nå var det riktignok ingen bulgarere involvert, men mer en påminning om at ting kan skje hvoer som helst, og på de mest uventede tidspunkt. Hvem hadde vel tenkt at vi skulle oppleve et 22.7. i fredelige Norge? Men man får ikke la seg skremme til passivitet, men reise og oppsøke det man har lyst til. Og være glad for hver god dag. Klem til deg.