23 desember, 2014

Dagen før dagen

og jeg nyter at jeg står på terskelen til min femtende jul i Spania.

Den tiden jeg reiste til Kanariøyene i julen, spiste jeg aldri norsk julemat. Jeg vet mange som tar med seg ribbe og/eller pinnekjøtt på tur, men det ville aldri falt meg inn. De første årene jeg feiret jul i Spania spiste vi alltid pinnekjøtt en søndag før jeg reiste hjemmefra til spansk jul, men senere år har jeg ikke tålt pinnekjøtt (problem med gallen).

I fjor feiret jeg jul for første gang på fastlandet og spiste julemiddag på Solgården i Villajoyosa; ribbe, medisterkaker og pølser. Ribbe er jeg ikke begeistret for, så måltidet gikk ikke inn i minneboken min som noen "höjdare". Og du verden hvor jeg savnet lukten av pinnekjøtt julekvelden i fjor! Men i år får jeg kjenne likten pinnekjøtt julaften, selv om jeg selv skal spise biff. Kvelden skal tilbringes på Palmen Bistro med venner og der skal serveres norsk julemat.

Klippet under er fra siste nummer av Aktuelt Spania.



Her i området både skrives og snakkes det valensiansk i tillegg til riksspråket kastiljansk. I Spania brukes vanligvis FELIZ NAVIDAD for GOD JUL, mens her i området brukes også BON NADAL.
Bildet under er fra hovedgaten i Albir.


Nå er leiligheten rengjort og pyntet for julefeiring. Julepynten har fulgt meg gjennom alle mine 15 julefeiringer i Spania. Alt er kjøpt på Gran Canaria, bortsett fra duken på spisebordet som er ny av året. Juletre og kuler med lys er også ny av året. Ho-ho...

På balkongen står julestjernen jeg har fått fra Nissen. Med andre ord; jeg har sikkert vært snill i år. Nissesstrømpen henger på døren og Papa Noel henger over sengen min. Nå senker julefreden seg!


Utenfor nærbutikken har de pyntet med masse lys på veggen. Jeg fotograferte "Feliz Navidad" og laget julekort som dedikeres alle mine venner rundt om i verden.



Jeg ønsker alle mine lesere en riktig GOD JUL!



2 kommentarer:

Elsa sa...

Jeg vil ønske deg en riktig God Jul der nede i ditt andre hjemland. Her fikk vi hvit jul, og kalde grader. En fin julaften ser det ut til å bli.

hobbystua sa...

Hola Randi:-) Håper du har det fint i ditt ferieparadis og at julen for deg har gått fint. Her har vi fått kulde og det har snødd i kveld. Og det er deilig at julen nesten er over og at hverdagen kommer tilbake. Vi går heldigvis mot en lysere til igjen men at det tar tid. Kos deg så mye og jeg tenker på deg:-)