25 mai, 2014

Jordbær

er bra for helsa og det er jeg veldig glad for! Jeg elsker nemlig jordbær...

Nå har jeg nemlig startet den perioden av året hvor jeg spiser mye jordbær. Da jeg fikk diabetes for 2 år siden forsto jeg ingenting. Jeg? Som hadde vært så forsiktig med sukker i mange år? For å stabilisere blodsukkeret på et akseptabelt nivå, har jeg blitt enda mer bevisst på hva jeg putter i munnen. Da jordbærsesongen startet var jeg redd for å kutte ut de bærene jeg likte best av alt. Stor var derfor gleden da jeg leste på ABC Nyheter at jordbær faktisk er effektivt mot diabetes:

"Tidligere studier har vist at jordbær kan hemme spiserørskreft. Ny forskning viser nå at "vidunderbæret" også kan hjelpe diabetes-rammede, og muligens de som står i fare for å få sykdommen. Studien er utført av Salk Institute for Biological Studies, og er omtalt i Science Daily. Diabetes er forårsaket av insulinmangel eller insulinresistens og kan føre til hjertesykdom, slag og skader på nyrer, nerver og øynene. Et par store håndfuller jordbær om dagen inneholder ifølge fpn.dk store mengder av flavonoidet fisetin, som kun i begrensede mengder finnes i andre frukter og grønnsaker. Forsøk på mus indikerer at fisetin kan redusere skadevirkninger på nyrene, skader på øynenes retina og tap av følsomhet, samt evnen til å registrere temperaturendringer, både hos mennesker med type 1 og  type 2-diabetes. På grunn av den markante virkningen fisetin i jordbær har vist, ønsker forskerne at det utvikles et preparat som har de samme effektene. Fisetin har også vist seg å ha en positiv effekt på Alzheimers. Årsaken er at diabetes ser ut til å øke risikoen for å få Alzheimers. Andre kjente flavonoider finnes i blåbær og rødvin."

Fisetin er en sterk antioksidant og det sies også at fisetin kan forbedre langtidsminnet.

Nå spiser jeg daglig jordbær og blåbær med god samvittighet. Og jeg tar gjerne et glass rødvin...


I løpet av de siste årene har blitt veldig påpasselig med at det jeg putter i munnen skal ha lav GB. Lavkarbo er jeg ingen tilhenger av, derimot går jeg for smartkarbo. Og jeg tenker meg om i valget av frukt, derfor er denne teksten (kopiert fra Fedon Lindberg) grei å ha:

Noen frukttyper inneholder enten mye stivelse (for eksempel moden banan) eller mye sukker (glukose, fruktose, sukrose). Den beste måten å finne ut hvordan ulike typer frukt påvirker blodsukkeret er ved å se på deres "glykemiske belastning", forkortet GB. Her er en liste over GB per 100 gram av ulik frukt. Jo lavere GB-tallet er, desto mindre blodsukkerstigning får man. Til sammenligning gir 100 gram glukose GB 100, fruktose 19, vanlig sukker (sukrose) 68, loff 70, pasta 9-13 og potet 10-17. 

Dadler, tørkede 69
Rosiner 47
Fikener, tørkede 26
Epler, tørkede 16
Svisker 16
Aprikoser, tørkede 14
Banan 10
Aprikoser, hermetisk, i sukkerlake 10
Papaya 8
Fersken, hermetisk, i sukkerlake 8
Fruktcocktail 7
Mango 7
Druer 7
Tranebærjuice 6
Ananas 6
Kiwi 5
Appelsinjuice 5
Eplejuice 5
Epler 5
Eplejuice 5
Aprikoser 4
Pærer, hermetisk, uten sukker 4
Plommer 4
Appelsiner 4
Fersken 4
Grapefruktjuice 4
Vannmelon 4
Fersken, hermetisk 3
Pærer 3
Grapefrukt 2
Kirsebær 2
Tomatjuice 1
Jordbær 1


Ønsker alle en herlig fruktsommer! Nyt, men tenk over hva dere putter i munnen!


1 kommentar:

Turid sa...

Gode nyheter, for jeg ligger i grenseland og må passe meg!
Datteren min har diabetes type 1 :(

Du er flink, stå på!
Helgeklem fra meg!