28 januar, 2014

Jeg tror drømmen blir til virkelighet

I dag er det ikke mine drømmer jeg skal skrive om, men drømmen til Kornelia Melsæter (17 år).
Hun er datter av en fetter og drømmer om å bli skuespiller. Rettere sagt; hun sier hun skal bli skuespiller!

Og jeg tror Kornelia kommer til å nå langt. Dette er ei jente med tær og mange talenter. Det har hun vist oss i mange år. Gjennom sang, musikk og teater.

Allerede som syvåring begynte hun ved Jugendteateret i Ålesund.  Der har hun vært med i "Ronja Røverdatter" og "Putti Plutti Plott". Hun har også spilt hovedroller i Ålesund kulturskoles forestillinger "Knutsen og Ludvigsen" og "Hakkebakkeskogen", samt mange andre teaterforestillinger i Ålesund. Kornelia er med i Barneteatret Vårt. Hun spiller gitar, kornett, trompet og piano og har tatt sangundervisning. Husker jeg fikk frysninger nedover ryggen da jeg hørte sangen hun opptrådte med i UKM 2010. Så flott!



Selv om julen for lengst er over, må jeg bare ta med denne også:



Kornelia vant "Ung Talent" i Ålesund i 2012 og hun var på "Topp 50 lista" i Idol 2013.



Nå går Kornelia 2. året på dramalinjen ved Fagerlia videregående skole. Hennes siste store prosjekt var hovedrollen i "Borgny - flukten fra flammene".  Teatermusikalen er basert barneboka med samme navn. Du kan lytte til de flotte sangene her.

Jeg tror de fleste av mine norske lesere har hørt om bybrannen i Ålesund, natt til 23.januar i 1904. Den natta 850 hus gikk tapt og 10.000 ble husløse. Nå har altså Ålesund fått en teatermusikal om bybrannen og jeg var tilstede på premieren kvelden før 110-års markeringen. Jeg har noen bilder, tatt med et heller dårlig mobilkamera. Sunnmørsposten var også på premieren og omtale med billedserie kan du se her.


Og her er flinke Kornelia etter premieren. Hun er ikke bare en flink sanger, men en knakende god skuespiller også.


Kornelia er lik sin mamma, men jeg synes hun har et typisk Melsæter-ansikt. Dere vet; alt etter øynene som ser... Jeg synes hun minner meg mye om min mamma. Se på bildet under her av mamma og morfar (Kornelias oldefar). Dette bildet ble tatt i 1929, da mamma var 13 år.


Før premieren på "Borgny" ble Kornelia intervjuet av Sunnmørsposten og gratisavisen Nytt i Uka. Klikk på avisene og les mer om Kornelia der. Den talentfulle og aktive jenta har også egen blogg som heter "Applaus". Det har blitt liten tid til oppdatering den siste tiden, men bloggen til den reflekterte jenta er uansett verd et besøk.

Denne jenta får vi garantert se mye av i framtiden, merk dere navnet Kornelia Melsæter.  Jeg tror vi får se Kornelia på en av hovedstadens musikalscener en gang i framtiden.

Gleder meg til å følge henne videre og ønsker lykke til på ferden mot nye mål!


Ingen kommentarer: