19 februar, 2010

Naturkreftene herjer med de lykkelige øyene

Kanariøyene blir kalt "De lykkelige øyer". Homer beskrev i ca år 850 f.kr. øyene på denne måten: "Der finnes verken snø, vinterorkaner eller plaskregn, men snarere et behagelig vindpust fra havet som kjøler ned befolkningen." Homer skulle bare visst!
.
Kraftig uvær har nemlig de siste dagene ført til store ødeleggelser på Kanariøyene. Det har blitt målt vindkast på opptil 120 km/t på Tenerife og i Mogan på Gran Canaria. Kombinert med kraftig regn har det i perioder vært nærmest umulig å ferdes til fots utendørs. Og i fjellene ligger snøen!
.
Onsdag valgte øyregjeringen å stenge alle skoler på kanariøyene. Enkelte steder har det kraftige regnet ført til store oversvømmelser og enkelte steder har vannet skyldt med seg biler i gatene.
.
Som jeg tidligere har skrevet er landskapet formet slik at kraftig regnvær gjør store skader. Les om dette her. På kysten i Mogan kommune (fra Arguineguin til Mogan) var det i går 5-7 meters høye bølger og det er store skader. Se video fra Arguineguin under. Vannet fosser fra fjellet mot sjøen og fyller strandpromenaden. Bølgene slår kraftig mot land. Det ser ut som en høststorm på kysten her i Norge!


Ei venninne på Tenerife forteller at hele øya var uten strøm i flere timer i går, store palmer knekte som fyrstikker, store materieller skader og ulykker (også dødsfall). I dag skinner solen igjen og det er vindstille.
.
Ved Puerto Rico har Amadores Beach Club fått store ødeleggelser etter uværet. Karnevalsfeiringen i Las Palmas er avlyst på grunn av været.

I Puerto de Mogan har fiskerestauranten Cofradia (ved starten av moloen) fått store skader og ei venninne fortalte i går kveld om tak som hadde blåst av et hus i nabolaget.
.
I dag har solen tittet fram igjen i Mogan og jeg håper skadene ikke er altfor omfattende i mitt lille paradis.
.
Jeg ønsker GOD HELG & GODT VÆR til alle venner!

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Oj, oj...och jag som gnäller här över att det snöar igen...Jag har inte sett nåt i någon tidning här om ovädret på Kanaria..
Ha en god helg i Norge!! Det går bra för er i OS.. :D

Mare Nostrum sa...

Min mor og sambo er der nå... trist for dem da. Vi har samme været her på Costa del Sol, storm og flom avløser hverandre, men det må da bli bedre snart.

K@ri sa...

Hmmm.... Dette kan vel ikke skyldes global oppvarming da? Heller ikke OL? Nei, jeg fleiper ikke med spånt, men det virker som om verden går litt av hengslene i disse tider.
Håper du får ei fin og stormfri helg i det minste.
Vakre tanker fra K@ri*

Anne sa...

Wops wops!! naturkreftene de rår her ja, og når de setter seg i sving, ja da kan en bare ikke stå imot noen. Og ja .-) jeg vet, for jeg kjenner på litt andre naturkrefter om dagen, forelsket for tiden sjø, og det er nok krefter i sving da også ja, om noen andre naturkrefter *knis*.

Tiden flyr og det har blitt litt lite bloggbeslk på meg sist uke, vært alt for masse på programmet, men slik er det nå noen ganger, det topper seg litt. Heldigvis helg nå, og jeg kan senke skuldrene litt. Håper nå du også får senket dine etterhvert, og at du får beskjed om at alt er som vanlig på ditt lille ferieparadis.

Klem fra meg til deg Randi.

M.E.V. foto sa...

Hmm, det er nå et eller annet merkelig med været for tiden... Håper skadene ikke er for store. God helg:) Klem

Turid sa...

Takker for kommentar!
Husker det blogginnlegget ditt...helt i min ånd. Hihi. Må se å skaffe meg den boken:)
Rikitg god helg!

Anonym sa...

Fasinerende. Det høres ut som om det har vært flere runder med uvær der nede i vinter. Jeg var nede de to første ukene i desember, og 2 uker i januar. Har vært kjempeheldig, bare godvar begge gangene. I januar var det reine hetebølgen den ene uka. har aldri opplevd sånn varme der nede i januar tidligere. Men har opplevd skikkelig storm og regn. Det er jo en mektig naturoppleelse det og, men jeg synes alltid synd på de som skal rette opp etter alle ødelegelsene.
God helg til deg og. .)

Synnøve. sa...

Såg bilder fra mitt Madeira ikveld og. Det er så trist og man blir så lei seg når man ser at det gått liv tapt.
Håper dette ikke ödelegger allt for mye av det som de lever av, turistnäringa.
Vi krysser fingrane og håper på det beste.
Klems Synnöve.