04 november, 2009

Harald Torsviks Plass i Ålesund

Det første bildet er fra 50-tallet og viser en grønn lunge i bysentrum.
Bygningen bak treet huset Borgund Sparebank.
(Klikk for større bilder.)
Bildet under viser Harald Torsviks Plass slik den ser ut i dag.
Nå er det Sparebanken Møre som råder grunnen etter fusjon i 1985.
Harald Torsviks Plass i Ålesund, ligger mellom Kipervikgata og Keiser Wilhelms gate. Navn etter motstandsmannen under siste verdenskrig, Harald Torsvik (1904-1941).
Plassen het tidligere Keiser Wilhelms plass, men ble omdøpt noen år etter krigen.

Kilde: Byleksikon I av Harald Grytten.
.
Harald Torsvik var advokat og jeg forstår ikke hvorfor denne skulpturen er plassert her.
Skulpturen var en gave fra Sparebanken Møre til Ålesund kommune til byens 150-års jubileum i 1998.Jeg kommer med påstanden "alt var bedre i gamle dager..." på denne plassen.Eller er det nostalgien som tar overhånd når jeg skanner gamle bilder?
Hva mener du?

3 kommentarer:

Eirin Bjørnstad sa...

Jeg mener at du har helt rett, Harald Torsvik plass var uten tvil bedre i gamle dager. Det har vært gjort noen slike "overgrep" i Tromsø også, dessverre. Det gamle bildet du har lagt ut oser av ro og sjel. Flott innlegg, jeg liker veldig godt sånne ting. ;-)
Ha en fin kveld. -Eirin

Berit O sa...

Hei,Randi.

Eg har nettopp funne bloggen din (kjempefin), via TripAdvisor og Puerto de Soller. (Nydeleg stad som vi kan snakke om ein anna gong).

I vår familie (frå Ålesund) har vi namnet Kipperberg. Eg har blitt fortalt at kipper=bøkker=tønnemaker. Kanskje derfor denne skulpturen står i Kippervika?

Berit

Unknown sa...

Hei Berit O

Så koselig at du tok deg en tur på besøk, men synd jeg ikke kan finne deg igjen noen steder. Håper du stikker innom bloggen ved en senere anledning. Du er i alle fall hjertelig velkommen!

Joda, jeg kjenner til og forstår sammenhengen kipper - Kipervikgt. Men på denne plassen savner jeg noe som er relatert til Harald Torsvik.