21 oktober, 2009

Slakteren i Sóller - Ca'n Matarino

I forrige blogginnlegg fra Sóller var det keramikk og trearbeid jeg presenterte.
I dag skal dere få bli med til slakteren Ca'n Matarino i handlegaten Sa Lluna.
Beliggende i starten av gaten, like ved torget.
I elegante lokaler i et ærverdig gammelt hus.
Fristende utsikt fra fortauet.
Selv om jeg ikke skulle handle måtte jeg gå inn.
De mørke pølsene som henger over disken er Butifarra.
Oppskriften kommer fra Catalonia hvor pølsen kalles Botifarra.
Lages av svineblog og svinelever. Serveres helst stekt.
Minner for mye om blodpølse, så denne har jeg ikke smakt.
Slakterbutikker er sjeldne i dag, så det er en fornøyelse å komme innenfor dørene.
I en by som Ålesund med ca 40.000 innbyggere er det f.eks. kun 2 slakterbutikker.
Sobrassada er en annen pølse typisk for Mallorca.
.Både Butifarra og Sobrassada er laget av kjøtt fra svart gris; Pata Negra.
Pata Negra blir foret opp på bønner, nøtter, fiken og frukten Johannesbrød.
Luftfuktigheten på Balearene er for høy til at man kan lufttørke skinker som på fastlandet.
Derfor lages denne smakfulle pølsen etter gammel tradisjon; svinekjøtt og innvoller.
Sobrassada krydres med ekstra svartpepper, paprikapulver og salt.
Sobrassada ser ut som en pølse, men konsistensen er mer som paté/postei.
Sobrassada kommer i mange forskjellige varianter, både på glass og i bokser.
I disse dager feires Sobrassada flere steder på Mallorca.
Les mer om dette hos min bloggvenn her.
Hos Ca'n Matarino fant jeg også olivenpaté.
Jeg takket pent for meg og for at jeg fikk fotografere uten å handle denne gang.
Min "sommerbolig" tilbyr halvpensjon, så det er ikke stort jeg handler av ferskmat i ferien.
Men jeg kjøper som regel noen bokser paté og tar med hjem til "spansk aften".
Ah, den som hadde hatt et slikt utvalg i nærheten!
.
(Husk "klikk" for større bilder + alt med rød skrift som har linker til mer informasjon)

3 kommentarer:

Jorunn Helene sa...

MMM. der var det mye spennnde mat, Ja tenk om en hadde hatt en slik butikk i nærheten.
Vi hadde ett slakteri i Sandefjord som vi handlet kjøtt og diverse tilbehør, men vet ikke om den eksisterer i dag.
Fine bilder. :)
koselig å se. takk for at du deler..
Ha en riktig fin Kveld.
:)
hilsen Helene. (E.B)

Anne sa...

Blodpølse...., ikke akkurat det en trakter etter den som graver inni folk innimellom du :-) men spennende å se på utvelg i andre land da, helt klart Randi.

Eva sa...

Ahhh, det jeg savner fra Spania er faktisk de gode råvarene. Inn i Cernerceria'en og kjøpe en rå kylling med eller uten hode og bein. Eller carne picada de ternera eller blandet. Eller biffen skjært akkurat som man ønsker. Det er noe annet enn de vakumpakkene vi får her.