27 oktober, 2009

Piratkopier

Har du vært på "mercadillo" (marked) på Gran Canaria og blitt "overfalt" av selgere? Markedet flommer over av billige varer; klær, vesker og klokker.
.
Pass på
; du kan bli grundig lurt! Både på pris og kvalitet. Mange elsker markeder med pruting, men her selges heldigvis ikke "kapitalvarer". Derfor blir det heller ikke så store økonomiske tap.
.
Selv foretrekker jeg å handle i fastprisbutikker når jeg skal handle noe. Merkevarer er ikke jeg så opptatt av, men vil advare andre som vil handle.
Enkelte butikker på turiststedene flommer også over at piratkopier. Pass på og ha øynene med deg!! Er tilbudet for billig til å være sant, så er det sikkert ikke sant...

Er det trygt å handle merkevarer i butikker på Gran Canaria?
Ikke etter det Canariposten skriver i dag:
.
"Det var mandag formiddag at politiets spesialenhet mot organisert kriminalitet slo til mot en lagerbygning i Telde, sørøst på Gran Canaria og under aksjonen fant politiet
30 400 merkevarer som var piratkopierte. Det meste av beslaget var kopier av kjente internasjonale klesmerker i tillegg til andre piratkopierte produkter. Seks personer ble arresterte i aksjonen og ytterligere to personer skal avhøres. Og ifølge politiet skulle produktene som har en markedsverdi på rundt 5 millioner euro (Ca. 43 millioner NOK) selges rundt i butikker på øya. Dette er for øvrig det største piratbeslaget som politi har gjort på Kanariøyene siden 2004."
.
Så pass på, både på Gran Canaria og andre steder!
Piratkopier er vanligere enn ekte varer på Internett.
Tips om hvordan du avslører piratkopier her.
 

3 kommentarer:

Eirin Bjørnstad sa...

Jeg liker så godt dine små rapporter, synes jeg blir kjent der jeg også! Tusen takk! Klem, Eirin.

Anne-Berit sa...

Det der har jeg hørt om ja,er nok mange som er blitt lurt til å kjøpe piratvarer.Godt kjeltringene blir tatt(noen av dem ihvertfall).
Ha en fin kveld,klem fra meg:o)

Madame sa...

Det var spændende at læse, Randi, og det anede mig, at kopier er meget mere udbredt, end man lige tror.

Jeg købte engang et armbånd på Grand Canaria, som selvfølgelig viste sig ikke at være sølv, som jeg fik at vide, det var. Efter får dage var forsølvingen pist væk :-)