24 januar, 2015

Matbanken

i Alfaz del Pi er et statlig prosjekt som samler inn mat til de fattige i området.

På flere matvarebutikker i kommunen (Alfaz og Albir) står merkede trillevogner hvor de handlende kan donere matvarer som organisasjonen deler ut til trengende. Og det er mange familier i kommunen som får hjelp fra matbanken i kommunen (Banco de Alimentos l’Alfàs del Pi).


Jeg har med jevne mellomrom puttet matvarer i kurven, men aldri så mye som i går. Årsaken til "storhandelen" var en donasjon fra ei dame i Ålesund. Hun følger meg på blogg/Facebook og har registrert det jeg har skrevet om fattigdom i Spania. Tidlig i uken fikk jeg melding om at hun ville sette inn NOK 400 (€45) på kontoen min om jeg kunne handle matvarer til de som trenger det. Klart jeg kunne det! Jeg tok oppdraget og handlet på Mendoza i går, med stor fornøyelse! 

For pengene dama i Ålesund donerte fikk jeg kjøpt 2 flasker olivenolje, 4x4 pk appelsinjuice, 5x3 pk tunfisk, 2 flasker dusjsåpe, 15 suppepakker (grønnsak/kylling), 4 pk spaghetti, 5 pakker ris og 5 grovbrød.



Godt å vite at dette kan mette medmennesker som har det vanskelig økonomisk!
For min egen del er det også godt å vite at det jeg skriver om på bloggen engasjerer.
Takk snille dame i Ålesund!

Kassadamen utbrøt "Madre Mia" og fikk tårer i øynene. Hun fortalte hvor heldig hun var som hadde jobb og hadde stor medfølelse med alle de arbeidsløse i Spania. Av en befolkning på vel 47 mill. innbyggere var det ved årsskiftet ca 4,5 mill arbeidsløse i landet. Mange har gått arbeidsledige så lenge at de er uten rettigheter til økonomisk støtte.  Tragisk! Derfor er det godt å kunne hjelpe litt.

Jeg sier på nytt:  "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen."



2 kommentarer:

Anita Ness sa...

Sterkt! Så bra dere finnes.:)

Turid sa...

Så flott Randi!!!