01 januar, 2015

Jeg har 365 blanke ark

og fargestiftene ligger klar! Rettere sagt; nå har jeg 364 blanke ark igjen. Året 2015 ligger foran meg. Og det skal brukes bra!

Ikke er jeg en liten gutt og ikke skal jeg tegne Babylon. Men om jeg ikke klarer å rette opp igjen alle feil i fra "i går", får jeg håpe at jeg får høre suset over furua... (Eller pinjetreet som det er her i Palmeland.)

Nyttårsfeiringen på Palmen Bistro var koselig med god mat (4 retter) i venners lag. Fra menyen valgte jeg serranoskinke og manchego ost til forrett (jeg er da i Spania!), nydelig kalkun til hovedrett og blandet bær til dessert.


Det var fin dansemusikk og en "prinsesse" i selskapet sang Prøysens "Musevisa" (alle 8 versene på rams). De tradisjonelle 12 druene før midnatt var på plass, vi drakk Cava og så på fyrverkeri.


Det var god stemning rundt bordene da nyttårsposene ble delt ut.


Lurer du på dette med de 12 druene før midnatt?  Det er en tradisjon i Spania at 12 druer blir spist én etter én til klokkeslagene som ringer inn det nye året de 12 siste sekundene før klokken slår 24.00.   Druene (uvas) representerer de 12 månedene av året, så for hver spiste drue vil det bringe en måned av lykke. Spising av druer på nyttårsaften (Nochevieja) er en lang tradisjon. Tradisjonen startet for over 100 år siden i Alicante et år det var stort overskudd av druer.

Det er ett sted i Spania som mer enn noen andre er knyttet til denne tradisjonen: på plassen Puerta del Sol i sentrum av Madrid. Tusenvis av mennesker, de fleste av dem grupper av venner og unge utkledd med luer, fløyter, trompeter, masker og så videre, beveger seg hver nyttårsaften inn til dette stedet midt i den spanske hovedstaden for å feire det nye året. Etter drueritualet gir alle seg hen til moro og glede, ekte spansk alegría, og stedet blir til en eneste stor kollektiv fest der konfetti, serpentiner og musikk hersker. (Kilde: spain.info)

Denne fantastisk feiringen har jeg sett mange år på spansk TV (ofte vist på storkjerm på spanske restauranter), men der jeg var i går kveld hadde de ikke spansk TV-kanal. Takk og lov for internett! I dag fant jeg en video på nesten 14 minutter fra den spanske TV-sendingen fra i går kveld. Om du vil se hvordan de feirer i Madrid, finner du videoen her.


Årets første dag har jeg vært alene. Aldeles selvvalgt. Trengte alenetid og tid for tanker...
Ettertanker. Hva 2014 har gitt meg? Funderinger om fremtiden. Hva vil 2015 bringe meg?

Fant ut at tankene flyter bedre i Altea enn i Albir og tok meg derfor en tur dit. Altea er mitt paradis på det spanske fastland. Byen er langt mer spansk enn Albir. I løpet av de timene jeg var i Altea i dag hørte jeg faktisk ikke et norsk ord!

Å gå langs Middelhavet er balsam for sjelen min. Lytte til bølgesuset...


Lav sol og lange skygger fra palmene...


Beundrer en "vinterlandsby" på stranden.


Tar en "tostado con tomates y café con leche" i solen på strandpromenaden.  Blir brått oppmerksom på en som har slått seg ned ved siden av meg. Det er en due som kurrer og titter ned nysgjerrig ned på meg! Er det en brevdue? Fant ikke noe brev, men mener jeg fikk en beskjed... Og den beskjeden tolker jeg på min egen måte!



Jeg måtte selvfølgelig også ta en tur i gamlebyen i Altea.  Utsikten fra Torre de Bellaguarda er flott. Jeg beundret juletreet på rådhusplassen og balkongene på rådhuset som er flott julepyntet. Det var stille og folketomt i bygatene i dag. Har inntrykk av at alle var på strandpromenaden i godværet!


Jeg reiste hjem før solnedgang, så det ble dessverre ikke noe bilde av solnedgang ved havet. En annen dag kanskje?  Solen var lav da jeg nærmet meg "heimen" og temperaturen var gått ned.



¡Hasta la vista, amigos!

 

3 kommentarer:

Elsa sa...

Godt Nytt År!
Koselig å lese om din nyttårsfeiring.

Quiltefia sa...

Godt nyttår!! Hilsen Anne Kari :-)

Turid sa...

Jammen har du det flott Randi! Nydelige bilder og natur rundt deg...og mange hyggelig folk ser det ut til!

Har vært så lite på bloggen så nå måtte jeg inn å lese meg opp litt ;)

Jeg vil ønske deg et riktig godt nyttår her inne også, og samtidig få takke for alle de koselige kommentaren i året som gikk!

Nå skal jeg opp å spise 12 druer...kanskje ikke for seint :P

Klem fra Turid;)